جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 5 دی 1400     
هدفگذاری محیط زیست برای ورود مفاهیم زیست‌محیطی به همه دروس

 به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز،معاون دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت آموزش مفاهیم محیط زیست به دانش‌آموزان گفت: مهمترین برنامه سازمان حفاظت محیط زیست، بررسی امکان حذف کتاب‌هایی مثل انسان و محیط زیست و گنجاندن موضوعات زیست‌محیطی در تمام دروس به‌صورت رویکرد ترکیبی است.

 فاطمه آرتا با اشاره به نقش وزارت آموزش و پرورش به منظور ارتقای آگاهی دانش‌آموزان درباره محیط زیست اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش نهادی اثرگذار و مورد هدف تمام دستگاه‌ها به‌خصوص سازمان حفاظت محیط زیست است. در موضوع ایجاد فهم و افزایش آگاهی نقش این نهاد بسیار مهم است و همه باید به وزارت آموزش و پرورش نگاه سرمایه‌ای داشته باشند.
 
وی با اشاره به همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما برنامه‌های خود را با تعامل با وزارت آموزش و پرورش پیش می‌بریم. در طول چند سال اخیر تعاملاتی بین طرفین به وجود آمده و چندین اقدام اجرایی برای توسعه سواد زیست محیطی اجرا شده است. یکی از مهمترین گام‌هایی برداشته شده، کسب مجوز انتشار کتاب مستقل انسان و محیط زیست در شورای عالی آموزش و پرورش بود. این کتاب هم‌اکنون چهارمین سال خود را می‌گذراند.
 
معاون دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات سازمان برای توسعه سواد زیست‌محیطی ادامه داد: ما مطابق اسناد بین‌المللی که در ۲۱ اجلاس در سراسر دنیا تصویب شد، اقداماتی در جهت ایجاد و توسعه سواد زیست‌محیطی انجام دادیم البته سواد تنها در کتب آموزشی نیست و در نگرش و مهارت نیز است. ما توانستیم رشته محیط‌بانی را در دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها به وجود بیاوریم و علاقه‌مندان می توانند از سن نوجوانی و کمتر به‌صورت داوطلبانه نسبت به اخذ دیپلم محیط‌بانی اقدام کنند.
 
آرتا با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی محیط زیستی کودکان افزود: برای تضمین آینده محیط زیست ما نیاز به آموزش نسل جدید داریم. ما در مقطع پیش‌دبستانی بهء‌صورت آکادمیک از سنین کودکی و پایین طرح‌های آموزشی خود را اجرا می‌کنیم. آموزش مفاهیم محیط زیست به مربیان، یخش فلش کارت‌های محیط زیستی، فیلم‌های رئال و ... از جمله این اقدامات هستند.
 
معاون دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اصلی‌ترین برنامه سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه آموزش مفاهیم زیست‌محیطی گفت: مهمترین برنامه سازمان حفاظت محیط زیست، امکان‌سنجی ایجاد برنامه درسی مستقل محیط زیست و بررسی امکان حذف کتاب‌هایی مثل انسان و محیط زیست و گنجاندن موضوعات زیست‌محیطی در تمام دروس به‌صورت رویکرد ترکیبی است.

حفاظت از محیط زیست وظیفه همه است
 
وی با اشاره به لزوم همکاری بین‌دستگاهی برای آموزش مفاهیم محیط زیست گفت: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست وظیفه همه است و یک نهاد به‌تنهایی مسئول نیست. محتوای زیست‌محیطی تولید شده روی پرتال سازمان حفاظت محیط زیست قرار می‌گیرد و این محتوا در  ۳۱ استان کشور دریافت می‌شود. دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی قصد دارد تا با تعامل با نهادهای آموزشی و سرمایه‌های اجتماعی از جمله سمن‌ها تولید محتوا کند و طرح‌های آموزشی را پیش ببرد.
 
آرتا در پایان اظهارکرد: سمن‌ها و فعالان اجتماعی در عمق مناطق محروم پل ارتباطی برای انتقال این محتوا هستند. ما با دفتر تکنولوژی آموزش و پرورش همکاری کرده‌ایم تا در مناطق محروم پیک‌های آموزشی مسئله‌محور را ارسال کنیم البته توانایی ارائه آموزش ‌سازمان حفاظت محیط زیست در سطح شناخت است و در بخش مهارت‌آموزی، سیاستگذاری‌های  کلان لازم است. کتاب کار و راهنمای خانواده نیز تولید شده است که در تعامل با وزارت آموزش پرورش تکثیر خواهد شد البته فعلا به علت کمبود اعتبارات این محتوا در قالب فلش مموری ارائه می‌شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: