تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


هدفگذاری محیط زیست برای ورود مفاهیم زیست‌محیطی به همه دروس
تاريخ خبر: يکشنبه، 5 دی 1400 ساعت: 13:12

 به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز،معاون دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت آموزش مفاهیم محیط زیست به دانش‌آموزان گفت: مهمترین برنامه سازمان حفاظت محیط زیست، بررسی امکان حذف کتاب‌هایی مثل انسان و محیط زیست و گنجاندن موضوعات زیست‌محیطی در تمام دروس به‌صورت رویکرد ترکیبی است.

 فاطمه آرتا با اشاره به نقش وزارت آموزش و پرورش به منظور ارتقای آگاهی دانش‌آموزان درباره محیط زیست اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش نهادی اثرگذار و مورد هدف تمام دستگاه‌ها به‌خصوص سازمان حفاظت محیط زیست است. در موضوع ایجاد فهم و افزایش آگاهی نقش این نهاد بسیار مهم است و همه باید به وزارت آموزش و پرورش نگاه سرمایه‌ای داشته باشند.
 
وی با اشاره به همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما برنامه‌های خود را با تعامل با وزارت آموزش و پرورش پیش می‌بریم. در طول چند سال اخیر تعاملاتی بین طرفین به وجود آمده و چندین اقدام اجرایی برای توسعه سواد زیست محیطی اجرا شده است. یکی از مهمترین گام‌هایی برداشته شده، کسب مجوز انتشار کتاب مستقل انسان و محیط زیست در شورای عالی آموزش و پرورش بود. این کتاب هم‌اکنون چهارمین سال خود را می‌گذراند.
 
معاون دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات سازمان برای توسعه سواد زیست‌محیطی ادامه داد: ما مطابق اسناد بین‌المللی که در ۲۱ اجلاس در سراسر دنیا تصویب شد، اقداماتی در جهت ایجاد و توسعه سواد زیست‌محیطی انجام دادیم البته سواد تنها در کتب آموزشی نیست و در نگرش و مهارت نیز است. ما توانستیم رشته محیط‌بانی را در دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها به وجود بیاوریم و علاقه‌مندان می توانند از سن نوجوانی و کمتر به‌صورت داوطلبانه نسبت به اخذ دیپلم محیط‌بانی اقدام کنند.
 
آرتا با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی محیط زیستی کودکان افزود: برای تضمین آینده محیط زیست ما نیاز به آموزش نسل جدید داریم. ما در مقطع پیش‌دبستانی بهء‌صورت آکادمیک از سنین کودکی و پایین طرح‌های آموزشی خود را اجرا می‌کنیم. آموزش مفاهیم محیط زیست به مربیان، یخش فلش کارت‌های محیط زیستی، فیلم‌های رئال و ... از جمله این اقدامات هستند.
 
معاون دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اصلی‌ترین برنامه سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه آموزش مفاهیم زیست‌محیطی گفت: مهمترین برنامه سازمان حفاظت محیط زیست، امکان‌سنجی ایجاد برنامه درسی مستقل محیط زیست و بررسی امکان حذف کتاب‌هایی مثل انسان و محیط زیست و گنجاندن موضوعات زیست‌محیطی در تمام دروس به‌صورت رویکرد ترکیبی است.

حفاظت از محیط زیست وظیفه همه است
 
وی با اشاره به لزوم همکاری بین‌دستگاهی برای آموزش مفاهیم محیط زیست گفت: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست وظیفه همه است و یک نهاد به‌تنهایی مسئول نیست. محتوای زیست‌محیطی تولید شده روی پرتال سازمان حفاظت محیط زیست قرار می‌گیرد و این محتوا در  ۳۱ استان کشور دریافت می‌شود. دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی قصد دارد تا با تعامل با نهادهای آموزشی و سرمایه‌های اجتماعی از جمله سمن‌ها تولید محتوا کند و طرح‌های آموزشی را پیش ببرد.
 
آرتا در پایان اظهارکرد: سمن‌ها و فعالان اجتماعی در عمق مناطق محروم پل ارتباطی برای انتقال این محتوا هستند. ما با دفتر تکنولوژی آموزش و پرورش همکاری کرده‌ایم تا در مناطق محروم پیک‌های آموزشی مسئله‌محور را ارسال کنیم البته توانایی ارائه آموزش ‌سازمان حفاظت محیط زیست در سطح شناخت است و در بخش مهارت‌آموزی، سیاستگذاری‌های  کلان لازم است. کتاب کار و راهنمای خانواده نیز تولید شده است که در تعامل با وزارت آموزش پرورش تکثیر خواهد شد البته فعلا به علت کمبود اعتبارات این محتوا در قالب فلش مموری ارائه می‌شود.