تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


در طول سال 400 میلیارد تومان برای جمع آوری زباله های تهران هزینه می شود
تاريخ خبر: يکشنبه، 10 ارديبهشت 1396 ساعت: 14:10

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز؛رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اعلام این که در طول سال 400 میلیارد تومان برای جمع آوری زباله های تهران هزینه می شود، گفت: فرهنگ سازی بهترین راه کمتر شدن این هزینه ها است.

 

 عبدالمقیم ناصحی در اختتامیه پنجمین دوره جشنواره مشکات ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به مقام معظم رهبری و تمام شهروندان تهرانی و ایرانی، اظهار داشت: مشکات یک موضوع جدید و پدیده بسیار موفق در طول 5 سال گذشته بوده است که باعث شده است تا نتایج خوبی از مهارت های زندگی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال 95 در شورای اسلامی شهر تهران بودجه ای حدود 4 میلیارد تومان برای جشنواره هایی نظیر مشکات تصویب کرده ایم، افزود: مهارت های زندگی نقش بسیار مهمی دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه بسیاری از امور در زندگی روزمره اکتسابی هستند، عنوان کرد: مهارت های زندگی همچون علم و دانش آموختنی هستند و ما برای زندگی در شهر تهران باید یک سری از امور را بیاموزیم.

ناصحی با اشاره به اینکه یکی از محورهای این جشنواره زمین پاک است، تصریح کرد: زمین و محیط زیست برای پاک بودن نیازمند لوازمی هستند. آما آنچه خانواده ها امروز باید رعایت کنند موارد مربوط به پسماند است.

وی ادامه داد: اگر تفکیک پسماند به خوبی رعایت شود، می بینیم که زباله ها نه تنها معضل ساز نیستند و محیط زیست را آلوده نمی کنند بلکه می توانیم مانند بسیاری از کشورهای دیگر از این طلای سیاه استفاده بهینه داشته باشیم.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه امروز به لطف مدیریت شهری از زباله های شهر تهران برق تولید می شود، تاکید کرد: سازمان پسماند را ملزم کرده ایم بر اسا مصوبه شورای اسلامی شهر تهران 10 درصد از درآمد عوارض پسماند را برای فرهنگ سازی تفکیک استفاده کند.

ناصحی با اشاره به اینکه در طول سال 400 میلیارد تومان برای جمع آوری وپسماند زباله های تهران هزینه می شود، عنوان کرد: در کل 120 میلیارد تومان از شهروندان عوارض پسماند دریافت می شود و باقی هزینه ها را شهرداری تقبل می کند.

وی بهترین راه کمتر شدن این هزینه ها را کمتر تولید کردن زباله از طرف شهروندان و فرهنگ سازی عنوان کرد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران تفکیک زباله از مبدا را از دیگر راه ها کسر این هزینه ها دانست و افزود: می توانیم در خانه های مان چند سطل زباله داشته باشیم و این به نوعی آموزش مهارت های شهروندی است و در کنار این موارد نباید از تشویق مردم به پرداخت عوارض پسماند غافل شویم.

ناصحی افزود: متاسفانه با بی دقتی هوای زندگی خودمان را آلوده می کنیم. همه طالب هوای پاک هستند و حیات و سلامتی بشر به آن وابسته است. اما با ماشین ها، کارخانه ها و ... به راحتی هموا را آلوده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز هوای کلان شهرهای دیگری چون اصفهان، تبریز و مشهد هم آلودگی دارند، گفت: یکی از موارد مهم است است که حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند. مدیریت شهری در 12 سال گذشته به صورت جهادی مترو سازی را انجام داده است.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: 12 سال پیش 70 کیلومتر مترو داشتیم اما امروز نزدیک به 300 کیلومتر مترو داریم. اگر مساعدت دولت را داشتیم امروز مترو بیشتر توسعه پیدا کرده بود.

ناصحی با اشاره به اینکه هم اکنون دولت 14 هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است، افزود: اگر دولت این بدهی را پرداخت کند با توسعه مترو می توان به پاک شدن هوا کمک کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کسانی که نسبت به شههر و شهروندان احساس مسئولیت دارند باید ورود پیدا کنند و را ه را برای نجات از آلودگی و گسترش مترو باز کنند. در حال حاضر 20 هزار نفر در زیر زمین مشغوال ساخت مترو هستند و باز هم توسعه مترو به مساعدت بیشتری نیاز دارد.