تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


لزوم بکارگیری مدیرفنی در پایانه های اتوبوسرانی
تاريخ خبر: چهارشنبه، 23 مهر 1393 ساعت: 14:13

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،رییس کمیسیون سلامت شورای شهرتهران پیشنهاد حضوریک مدیرفنی درشرکتهای اتوبوسرانی  بین شهری را داد و گفت: این مدیرفنی مسئولیت ایمنی اتوبوسهای بین شهری را بپذیرد و اگر به دلیل مشکلات فنی اتوبوسی دچار حادثه شد در این باره پاسخگو باشد.

رحمت الله حافظی با بیان این که مسئول نظارت بر اتوبوسهای بین شهری وزارت راه است گفت: نهادهایی مانند پایانه ها و پلیس راه باید بر عملکرد این اتوبوس ها نظارت کنند تا اتوبوس هایی که در جاده‌ها در حال تردد هستند از ایمنی لازم برخوردار باشند.

وی ادامه داد: هر شرکت اتوبوسرانی نیز باید یک مدیر فنی تحصیل کرده و دانشگاهی داشته باشد و مسئولیت مهر و امضایش را بپذیرد  و هر سفر خارج از شهر نیز بدون تایید مسائل فنی نباید مجاز نباشد.

حافظی با بیان این که مسئولان فنی باید افراد دارای صلاحیتی باشند گفت: در تمامی بیمارستانها یک مسئول فنی وحود دارد که پاسخگوی بیماران است. در حوزه اتوبوسهای بین شهری نیز ما با جان مردم سر و کار داریم و چنین نیازی دراین بخش احساس می شود .

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نکته مهم در مورد تمامی اتوبوسهای درون و برون شهری معاینه فنی آنهاست، ادامه داد: متاسفانه به دلیل نبود نظارت بر عملکرد این مراکز مشکلاتی پیش می آید که قابل پذیرش نیست. زمانی که تابلوی برق اتوبوس دستکاری می شود یا مخزن سوخت آن از 700 لیتر به 1400 لیتر افزایش می یابد و به بمب متحرک تبدیل می شود و مراکز معاینه فنی براحتی با وجود این دستکاری های فنی در اتوبوس برگه معاینه فنی را صادر  می کنند، چه توجیهی وجود دارد. اگر این اتوبوس به هر دلیلی دچار سانحه شود چه کسی پاسخگو است؟ بدون شک سهم مراکز معاینه فنی بسیار زیاد است وباید مراجع قضایی علاوه بر برخورد با این مراکز به صورت جدی به این موضوع ورود کند.

به گفته رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران اگر همه گروهها از تولیدکننده تا سازمان ملی استاندارد و متولیان نظارتی بدانندکه در برابر مطالبات مردم و سوانح رخ داده مسئول هستند، قطعا با پیگیری جدی نقاط ضعف و مشکلات را مرتفع می سازند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به نقش پلیس راهور در کاهش تلفات جاده ای، گفت: پلیس راهور باید جدیت بیشتری برای نظارت داشته باشد و با دقت بیشتر این امر را انجام دهد برای نمونه ماموران پلیس راه در پاسگاه ها باید تمامی اتوبوس ها را از نظر وضعیت ظاهری و لاستیک ‌استاندارد و تعداد مسافران، میزان حجم  بار و همراه داشتن وسایل لازم ایمنی از جمله چکش برای شکستن شیشه در زمان اضطرار و کپسول آتش نشانی را چک کنند و در سوابق اتوبوس بایگانی کنند تا اگر مشکلی ایجاد شد مشخص شود که پلیس راهور وظیفه نظارتی خودرا به خوبی انجام داده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه استاندارد در کشور ما استاندارد نیست و باید سخت‌گیرانه تر شود، تاکید کرد: آستانه تحمل مردم دیگر این قبیل اتفاقات را نمی‌پذیرد که به خاطر سهل‌انگاری هر روز شاهد رخداد یک حادثه با اتوبوس ها یا هر وسیله دیگر باشد برای مردم دیگر این حوادث قابل تحمل نیست. از این رو از سازمان استاندارد انتظار می رود با بازنگری استانداردهای ملی و سختگیری بیشتر مانع از وقوع حوادث بعدی شود.