تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


تشکیل کمیته مشترک مدیریت شهری، پلیس و دولت
تاريخ خبر: دوشنبه، 13 دی 1395 ساعت: 10:34

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اعلام این که مهم ترین مشکل ترافیک پایتخت که حل آن را دشوار کرده، نبود مدیریت واحد است، گفت: تا وقتی تولید و شماره گذاری خودرو و موتورسیکلت زیر نظر یک بخش و توسعه حمل و نقل عمومی زیر نظر بخش دیگری است و در عین حال، همه بخش ها در افزایش ترافیک مؤثرند، این مشکل حل نمی شود.

دکتر اقبال شاکری افزود: برای اتخاذ تصمیمات درست در هر مورد، باید یک مدیریت یکپارچه، تصمیم گیری کند تا همه عوامل با یکدیگر هماهنگ شوند اما در حال حاضر پلیس، شهرداری و دولت هر یک نظری جداگانه و بعضاً متفاوت از یکدیگر برای حل مشکل ترافیک دارند.

وی با اشاره به این که تا زمانی که یک مدیریت واحد برای موضوع ترافیک ایجاد نشود، ارائه راه حل برای مشکل ترافیک تهران دشوار است، اظهار کرد: به عنوان مثال، شورای شهر تا کنون دو بار مصوبه ای را گذرانده که به موجب آن در تهران، تا خودروی فرسوده ای از چرخه خارج نشده، نباید خودروی جدیدی پلاک شود، در حالی که این مصوبه در مرحله اجرا متوقف شده است.

دکتر اقبال شاکری با بیان لزوم احداث زیرساخت های حمل و نقل عمومی به اندازه کافی، تصریح کرد: باید کمیته مشترکی با حضور مدیریت شهری، پلیس راهور و دولت تشکیل شود و چند محور اساسی در تهران مورد بررسی قرار گیرد که محور نخست، نحوه پلاک کردن و ورود خودروهای جدید به شهر و محور دوم، سهم مدیریت شهری در توسعه حمل و نقل عمومی است.

وی با اشاره به این که محور دوم، موضوعی است که مورد نقد بسیاری قرار دارد و باید هر چه سریع تر تعیین تکلیف شود، اظهار کرد: با توجه به این که در حال حاضر، یک سوم از کل بودجه 18 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کرده، باید مشخص شود که کمبود ناوگان اتوبوسرانی و ناوگان مترو توسط چه دستگاهی باید تأمین شود.

دکتر اقبال شاکری با بیان این که محور سوم، سایر طرح ها از جمله توسعه سیستم های نرم افزاری مدیریت ترافیک، ایجاد نظم و انضباط ترافیکی، اصلاح و بهبود رفتار رانندگی مردم و فرهنگ ترافیک و مدیریت ترافیک ساکن و تأمین پارکینگ مورد نیاز را شامل می شود، اظهار کرد: به کار بستن راهکارهایی که در محور سوم می گنجد، نه تنها در کنترل ترافیک که در کاهش آلودگی هوا نیز مؤثرند.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تأکید بر این که بهترین گزینه برای کاهش حجم ترافیک، توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو است، خاطرنشان کرد: هر گونه بازدارندگی و محدودیتی که اِعمال می شود، باید جایگزینی نیز برای آن پیش بینی شده باشد و تا وقتی زیرساخت های حمل و نقل عمومی تکمیل نشود، انجام اقدامات بازدارنده و اِعمال محدودیت صرفاً بر میزان مسائل و مشکلات ترافیکی موجود اضافه می کند.