به گزارش شهرداری عمران شهری نیوز ؛ رئیس اداره مهندسی ترافیک، در خصوص برنامه های 5 ساله دوم شهرداری که با توجه به اولویت ارتقا حمل و نقل عمومی در حال شکل گیری است گفت : در حال حاضر در اغلب طرح های مهندسی ترافیک به ارتقا حمل و نقل عمومی اهمیت ویژه ای داده می شود و کاهش زمان سفر در راس اولویت های معاونت حمل و نقل قرار گرفته است .
مهندس عبدی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : کاهش زمان سفر علاوه بر کاهش تاخیرات ، کاهش تولید آلاینده های هوا ، کاهش آلودگی صوتی و بهبود سطح سرویس تقاطع ها و معابر را به دنبال دارد .
وی در ادامه افزود : از جمله مهمترین و اثر گذارترین اقدامات معاونت حمل و نقل در سال های اخیر که به بهبود شاخص های استاندارد در زمینه حمل و نقل و توسعه حمل و نقل عمومی می انجامد ، می توان به توسعه مترو ، توسعه خطوط اتوبوس تند رو BRT و ایجاد هماهنگی های میان بخشی برای ایجاد فیدر های مناسب ایستگاه های مترو و نیز توسعه پیاده راه ها و تعریض ، مناسب سازی و به سازی آن اشاره کرد .
عبدی در خصوص راه کارهای رفع گره های ترافیکی در شهر گفت : با استفاده از سیستم های ITS در جهت کاهش و رفع گره های ترافیکی در سطح معابر ، شریان ها و تقاطع های شهری و سامان دهی و مدیریت بهینه ترافیک اقدامات مهمی صورت گرفته است.
وی در ادامه افزود: یکی از اقدامات مناسب جهت رفع آلودگی های صوتی در کلانشهر تهران ، که بر اساس مطالعات گسترده و شاخص های زیست محیطی ومتناسب با آخرین استنداردهای به روز دنیا زمینه از طریق این اداره انجام شده ، نصب دیوارهای صوتی شفاف در حاشیه برخی از بزرگراه های شهر است . این اقدام بر اساس موقعیت سنجی و در نظر گرفتن شرایط بحرانی نقاطی از شهر که از نظر آلودگی صوتی در شرایط بحران واقع شده اند ، صورت گرفته است .
عبدی گفت: در این خصوص میزان آلایندگی صوتی را سطح بندی کرده اند و معتبر ترین آن بر اساس مرجع مورد استناد وزارت مسکن و شهرسازی منتشر شده است . بر اساس مطالعات صورت گرفته میزان آلودگی صوتی تراز بندی می شود میزان مجاز آلودگی صوتی ، برای کاربری های مسکونی حاشیه بزرگراه ها 55 دسی بل برای روز و 45 دسی بل برای شب است.
وی در ادامه افزود: این اداره کل با همکاری شرکت کنترل کیفیت هوا، از میزان آلودگی صوتی در هر منطقه از شهر تهران نقشه تراز صوتی تهیه کرده و این تراز صوتی بر اساس مطالعاتی صورت می گیرد که شاخص های نظیر حجم تردد خودروها ، توپوگرافی ، ترکیب ترافیک و فاصله مکان های مسکونی از بزرگراه تعیین می شود . البته با توجه به فراوانی نقاط موجود برای اجرای دیوار صوتی و محدودیت منابع مالی، اجرای این پروژه برای تمام نقاط درخواستی امکان پذیر نیست. از این رو با توجه به شاخص های نظیر موثر بودن و کاهش مناسب آلودگی صوتی و تعداد کاربرانی که از این خدمات بهره مند می شوند، از مهمترین معیارهای اولویت بندی جهت اجرای دیوار صوتی در شهر تهران معیار بحرانی بودن آلودگی صوتی و انتخاب نقطه مورد نظرجهت اجرای دیوار صوتی است.
وی در خاتمه گفت: مطالعات شبکه و بهینه سازی جهات حرکتی و توسعه و بهینه سازی و بومی کردن استانداردهای روز دنیا در جهت ارتقا حمل و نقل عمومی از کارهای مهم دیگر و در دست اقدام اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک است.