به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،بیست و چهارمین جلسه کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.
در این جلسه که با حضور محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران، بهروز قائممقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ، دلفانی مدیرکل مالی و اموال شهرداری تهران، سنندجی مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی ، مظفر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، رنجبریان مدیرکل برنامهریزی معاونت حمل و نقل، نایبی مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو و نمایندههای شرکت کنترل کیفیت و کنترل ترافیک برگزار شد، بر تخصیص به موقع بودجههای مترو و اتوبوسرانی تاکید شد.
در ابتدای جلسه محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه « اواخر سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ، سازمان های تابعه ، موسسات تابعه این معاونت ، کمیته حمل و نقل و ترافیک شورا و شورای اسلامی شهرتهران در تدوین برنامه 5 ساله دوم شهرداری انجام شد» گفت: « یکی از بهترین بخشهای این برنامه حوزه حمل و نقل و ترافیک است که در بحث کمی و کیفی به طور نسبتا کاملی بر اساس اطلاعات و مبانی که وجود داشته سعی شده کار کاملی انجام شود. در واقع در سال آینده بودجه عملیاتی بر اساس برنامه عملیاتی ارائه و چون در حوزه حمل و نقل جداول کمی تهیه شده این کار سادهتر انجام خواهد شد .
وی همچنین گفت: یکی از اقدامات شش ماهه باقیمانده از سال پیگیری و بررسی انحرافات اجرای برنامه نسبت به بودجه سالانه یا برنامههای نوشتهشده است .
سرخو در ادامه با اشاره به بودجههای موجود گفت: مهمترین بخش بررسی و نظارت در بودجه بحث تخصیصهاست که باید به موقع پرداخت شوند.
وی در همین زمینه تاکید کرد که « حوزه حمل و نقل باید دقیقتر نیازها و تخصیصها را بررسی و پیشرفت هر یک از پروژهها را پیگیری کند.»
مهندس سرخو درباره بودجه مصوب مترو نیز گفت:« 2 هزار میلیارد اعتبار مصوب شرکت متروست که بر اساس آن 30 کیلومتر خط مترو که شامل بخش شمالی خط 3 و بخش جنوبی خط 7 است به بهرهبرداری برسد.»
به گفته وی « شرکت مترو متعهد شده است تا پایان سال 93 بخش شمالی خط 3 و بخش جنوبی خط 7 با تمام تجهیزات به بهرهبرداری برسد.»
در ادامه مهندس دلفانی مدیرکل مالی و اموال شهرداری تهران درباره میزان پرداخت به شرکت مترو گفت: «بودجه امسال مترو شامل یک بودجه نقدی و یک بودجه غیرنقدی است که بودجه نقدی شامل دو بخش است؛ یکی 220 میلیارد تومان و دیگری 90 میلیارد تومان که برای بازپرداخت وام، مجموعا 310 میلیارد تومان بودجه نقدی دارد و در بخش غیرنقدی 1501 میلیارد تومان بخش غیرنقدی مترو و 210 میلیارد تومان هم بابت وام که مجموعا 1711 میلیارد تومان میشود.»
وی ادامه داد: «در بخش 220 میلیارد تومان نقدی بر اساس مصوبات کمیسیون تخصصی تا پایان پنج ماهه اول سال باید 110 میلیارد تومان پرداخت میشد که اکنون عملکرد 251 میلیارد تومانی دارد؛ یعنی بیش از عدد ابلاغی پرداخت شده است؛ یعنی 141 میلیارد تومان بیشتر پرداخت شده است و در بخش وام 73 میلیارد تومان پرداخت شده است؛ در حالی که 16 میلیارد تخصیص داشته است.»
وی افزود : «در بخش غیرنقدی شرکت مترو از 1501 میلیارد تومان تا کنون باید 625 میلیارد تومان پرداخت میشد که 428 میلیارد تومان تحقق پیدا کرده است.»
در ادامه جلسه سرخو نیز گفت: «مترو و اتوبوس جزء اولویتهای برنامه 5 ساله است و باید بودجه نقدی آنها را تقویت کنیم.»
دلفانی هم درباره عقبماندگی بخش غیرنقدی بودجه مترو گفت: « ما از تسهیلات بانک شهر استفاده کردهایم که 200 میلیاردتومان تا پایان شهریور به مترو تزریق خواهد شد و تخصیص مترو به عنوان اولویت اول تامین اعتبار به 100 درصد ابلاغی خواهد رسید.»
سرخو هم در ادامه جلسه گفت:« در 5 ماهه اول سال باید یک هزار میلیارد بودجه به مترو پرداخت میشد که تا کنون 680 میلیارد پرداخت شده و تا پایان شهریور 200 میلیارد تومان نقد و غیرنقد پرداخت خواهد شد، در این صورت 200 میلیاردتومان مترو تا پایان سال عقب است و با این وضعیت 30 کیلومتر مترو تا پایان سال به بهرهبرداری نخواهد رسید.»
وی در ادامه گفت : « معاونت مالی شهرداری باید 350 میلیارد تومان تا پایان شهریور به مترو تزریق کند تا تعادل برقرار شود.»
سرخو همچنین درباره بودجه مترو و اتوبوسرانی اعلام کرد: « شورا نسبت به پروژههای حمل و نقل عمومی حساس است و تحت هیچ شرایطی موافق کاهش بودجه احداث مترو و اتوبوسرانی نیست.»
سرخو درباره بودجه مصوب شرکت اتوبوسرانی هم گفت: « برای بودجه امسال شرکت اتوبوسرانی 941 میلیارد پیشبینی شده است که میبایست تا آخر 5 ماهه اول سال 355 میلیارد گرفته باشد که از این مبلغ 188 میلیارد تومان اخذ شده است.»
در ادامه جلسه مهندس رنجبریان مدیرکل برنامهریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم گفت: « بودجه شرکت اتوبوسرانی به دو صورت عمرانی و نقدی بوده است که در بخش عمرانی 507 میلیارد مصوب شده است که مبلغ 193 میلیارد تا کنون پرداخت شده و در بخش نقدی 433 میلیارد مصوب شده که 232 میلیارد پرداخت شده است که مجموعا 266 میلیارد از 941 میلیارد تومان به شرکت اتوبوسرانی پرداخت شده است.»
در ادامه مدیرکل مالی و اموال شهرداری درباره بودجه مصوب بهرهبرداری مترو اعلام کرد: « بودجه مصوب بهرهبرداری مترو 526 میلیارد تومان است که باید در 5 ماهه اول سال مبلغ 225 میلیارد تومان به آن پرداخت میشد که از این مبلغ 140 میلیارد تومان دریافت کردهاند و تا آخر شهریور ماه مبلغ 50 میلیارد تومان نیز به آنها پرداخت خواهد شد.»
وی درباره بودجه مصوب سازمان تاکسیرانی نیز گفت: « در بخش کمکهزینهای 90 درصد و در بخش کمک سرمایه 35 درصد (باید اختصاص یابد) که مجموعا بر اساس این تخصیصات تا پایان شهریور ماه (تاکسیرانی) 12 میلیارد باید میگرفته که 9 میلیارد گرفته است و 3 میلیارد دیگر باید پرداخت شود تا تخصیصها پوشش داده شود.»