تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


استفاده از خودروهای با سوخت پاک، نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوای تهران خواهد داشت
تاريخ خبر: پنجشنبه، 13 شهريور 1393 ساعت: 11:37

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز ؛ رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر ، در خصوص چگونگی حل معضل آلودگی هوای تهران در سال های آینده گفت: در یک دهه گذشته، توجه به  مساله آلودگی هوا و لزوم مقابله با آن به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه های مسئولان در کشور تبدیل شده است. با وجود آنکه در طول این سالها اقدامات بسیاری از سوی مسئولان در جهت کنترل آلاینده‌ها و رفع آلودگی هوا صورت گرفته است، بنا بر آمارهای سازمان بهداشت جهانی در شهریور 1390 ، ایران هشتمین کشور آلوده جهان به شمار می رود .

حقانی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : در این میان کلانشهرهای کشورمان نیز از نظر آلودگی هوا وضعیت بدی دارند و تهران در میان  آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفته است.

حقانی در خصوص به کارگیری روش هایی برای رفع آلودگی هوای برخی از شهرهای آلوده در دنیا گفت : معضل آلودگی هوا طی زمانی طولانی، یکی از مشکلات شهرهای صنعتی و  پیشرفته دنیا بوده است  ، البته این کشور ها طی 20 سال گذشته با توسعه حمل و نقل عمومی ، بالا بردن بردن کیفیت سوخت و اتومبیل های شخصی و خارج کردن کارخانه های صنعتی از شهرهای بزرگ توانستند آلودگی هوای شهرهای خود را کنترل کنند.

وی  در ادامه افزود : یکی از عوامل عمده  آلودگی هوای تهران در دهه اخیر ، ناشی از تراکم زیاد و بارگذاری جمعیت است که این جمعیت متراکم برای جابه جایی و سفرهای درون شهری از خودرو شخصی استفاده می کنند و بر اساس آمار می دانیم که 70 درصد آلودگی تهران عامل خودرویی دارد. صنایع مزاحم و  خانه های مسکونی پر تراکم که  سیستم های گرمایشی آن از سوخت های فسیلی برای گرمازایی استفاده می کنند، ازعوامل دیگرتولید 30 درصد مابقی  از آلودگی  هوای شهر تهران هستند.

حقانی در خصوص راه حل هایی که می تواند این مشکلات را از سر راه بر دارد، بیان داشت : در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته از برق و پنل های خورشیدی برای گرمایش خانه ها استفاده می کنند .

وی در ادامه افزود : به نظر می رسد باید برای اعمال مدیریت درست در جهت کنترل آلاینده ها ، باید به فکر استفاده از نور خورشید برای گرمایش منازل و حذف خودرو در سفرهای درون شهری باشیم .ضمن اینکه  استفاده از سوخت و خودرو دارای استاندارد یورو 5 و نیز استفاده از خودرو هایی با سوخت پاک ( برقی و هیبریدی ) می تواند نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد.

حقانی در خصوص ایجاد زیر ساخت ها برای توسعه حمل و نقل عمومی گفت: با ایجاد زیر ساخت های مربوط به توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی خواهیم توانست از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری کنیم.

وی در ادامه  افزود: یکی دیگر از مباحثی که در زمینه رفع آلودگی تهران مطرح است ، گسترش و توسعه فضای سبز شهری و حفظ و صیانت از باقیمانده باغات تهران است. در همین سالها در حدود 5 هزار هکتار از باغات بهم پیوسته شهر تهران را از دست داده ایم که باید برای حفظ باقیمانده این باغات تدبیر اساسی اندیشیده شود.

حقانی  در خاتمه گفت : با توجه به برنامه هایی که دولت محترم و مدیریت شهری در جهت حل معضل آلودگی هوای تهران اندیشیده است ، امیدوارم که معضل آلودگی هوای تهران با اتخاذ تدابیر از طرف دولت یازدهم و مدیریت شهری ( اعم از شورا و شهرداری ) رفع شود .