تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


روند نوسازی تاکسی های فرسوده کند است
تاريخ خبر: يکشنبه، 2 شهريور 1393 ساعت: 10:25

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران در خصوص روند نوسازی تاکسی های فرسوده گفت: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته ، قرار است تا پایان سال جاری تعداد 4000 تاکسی فرسوده شهر تهران از رده خارج شود که این نوسازی از 4 ماه پیش آغاز شده است.

ابوالفضل قناعتی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز افزود : شرایط واگذاری به این شکل است که 20 میلیون وام با بهره 15 در صد به خریداران تاکسی های جدید تعلق گیرد. ابتدا قرار بود سود وام 22 در صد باشد که با تلاش شورای اسلامی شهر تهران همان سود 15 درصد حفظ شد.همچنین تاکسی مستهلک افراد به قیمت 5 میلیون و پانصد هزار تومان ازاو خریداری می گردد و مابقی پول خودرویی که 28 تومان است یعنی مبلغ 3 میلیون تومان به صورت نقد از خریداران گرفته می شود.

وی در ادامه اظهار داشت : تعدادی از افراد در مرحله اول انجام فرآیند نوسازی که طی 3 الی 4 ماه گذشته انجام شد، با همان مبلغ 28 میلیون خودروی خود را تحویل گرفتند، اما 3000 مورد باقیمانده با افزایش قیمت خودرو در یک ماه گذشته روبرو شده و تاکسی هایی که قرار بود با 28 میلیون تحویل بگیرند ، می بایست با 2 الی 3 میلیون تومان افزایش قیمت تهیه کنند.تا کنون از تعداد 4000 تاکسی فرسوده 1000 دستگاه تحویل داده شده و 3000 دستگاه دیگر تا پایان سال تحویل رانندگان تاکسی خواهد شد .

وی در رابطه با مشکلاتی که تاکسی داران در روند نوسازی با آن مواجه هستند تصریح کرد: یکی از مشکلات این قشر زحمتکش ، بحث پیگیری وام آن ها است که در گذشته می بایست دو نفر ضامن داشته باشند که با پیگیری های انجام شده ، قرار بر این شد برای تسهیل در این امر، فرآیند اخذ وام با یک ضامن انجام گیرد.مشکل بعدی تعهد شرکت ایران خودرو است که در صورتی که بتواند تعداد تاکسی درخواستی سازمان تاکسیرانی را در پروسه زمانی تعیین شده ، تحویل دهد ، روند نوسازی تسریع خواهد شد.مشکل افراد در جهت تشکیل پرونده ، تبدیل خودرو به تاکسی و بحث پلاک گذاری از سوی راهنمایی و رانندگی و موضوعاتی از این دست سبب می شود روند نوسازی در برخی موارد زمان برشده و فاصله میان تحویل خودروی فرسوده و واگذاری خودروی نوافزایش یابد.

وی در خصوص ورود تاکسی های هیبریدی اظهار داشت : خودرو های هیبریدی مشکلات خاص خود را دارند.این خودروها در خارج از کشور وجود دارد و می توان توسط شرکت ها وارد کرد، اما مسئله این است که خرید خودرو های هیبریدی برای شرکت ها توجیه اقتصادی ندارد .زیرا قیمت تمام شده یک تاکسی هیبریدی 100 میلیون تومان است و چنانچه شرکت وارد کننده بخواهد از آن به عنوان تاکسی استفاده کند و همانند خودروی پرایدی که از مسافر 2000 تومان کرایه می گیرد ، از این طریق سرمایه ابتدایی خود را باز گرداند، بهیچوجه توجیه اقتصادی نخواهد داشت .

عضو کمیسیون عمران شورای شهر خاطر نشان کرد: این مسئله یک عزم ملی طلب می کند.می بایست مسئولین دولتی ، مدیریت شهری ، نمایندگان مجلس و شورای شهرتشریک مساعی کنند تا با ورود خودرو های هیبریدی انرژی های فسیلی کمتر مصرف شده و همچنین با کاهش مصرف بنزین از یک سو سبد درآمدی نظام افزایش یافته و از سوی دیگر آلودگی زیست محیطی کاهش یابد. بنابرین ورود این خودرو ها کاملا توجیه داشته و باید با اجرای سیاست های ویژه این سیستم وارد کشور شود.

قناعتی در پایان اظهار داشت : از آن جایی که شرکت ها به علت عدم توجیه اقتصادی تمایل به این امر ندارند و رانندگان تاکسی نیز در این مورد احسا س وظیفه نمی کنند ، چنانچه مدیران کشور احساس می کنند سیستم موجود به علت مشکلات موجود نیاز به تغییر دارد، می بایست در جهت تحقق این امر کمک ها و حمایت های لازم را دریغ نکنند.