به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز ،معاون فنی شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران گفت : طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی ،شهرداری تهران موظف است تا سال افق طرح(1404) ،سهم حمل و نقل عمومی از کل حمل و نقل صورت گرفته در شهر را به ۷۵ درصد برساند.
مراد پور افزود : در ابتدای تاسیس شرکت وظیفه اصلی ما ساخت مدل های حمل و نقلی شهر تهران بود که با آمار گیری های گسترده در سال های ۷۳ و ۸۳ این امربه انجام رسید و در نتیجه آن اکنون شبکه معابر شهر تهران را با تمام ویژگی های خاص آن در اختیار داریم.
وی در ادامه بیان داشت : در ابتدا این مدل ها به شهرداری تهران ارائه می شد تا بر اساس آن ها سیاست گذاری لازم در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر ترافیکی انجام گیرد، اما برای نخستین بار شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران در سال ۸۶ ، در راستای تحقق سهم ۷۵ درصدی حمل و نقل عمومی که در حال حاضر حدود 55 درصد می باشد ،بر اساس مدل های به دست آمده در سال های ۷۳ ، ۸۳ اقدام به سیاست گذاری در زمینه های مختلف حمل و نقلی در ۱۸ محور مختلف نمود که این طرح جهت اجرا به سازمان شهرداری ارائه شد.
معاون فنی شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران در خصوص کارهای در دست اقدام شرکت اظهار داشت : تهیه مدل های حمل ونقلی شهر تهران در سال 1393 بر اساس مدل جدید «فعالیت مبنا» که بسیار پیشرفته است و به طور دقیق تر تاثیر رفتارهای شهروندان را نشان می دهد و در نتیجه آن می توان وضعیت حمل ونقل شهر تهران را در 20 سال آینده به طور دقیق پیش بینی کرد ، در حال انجام است .آمارگیری های آزمایشی و ابتدایی تا کنون در ۳ مرحله به انجام رسیده و مرحله آخر، آمارگیری آزمایشی در ماه آینده صورت خواهد گرفت تا در نهایت مرحله تکمیلی و آمارگیری نهایی به صورت گسترده در آبان ماه انجام گیرد.
مرادپور تصریح کرد :مهم ترین و در عین حال سخت ترین کاری که باید در جهت بهبود اوضاع ترافیکی شهر تهران صورت گیرد ،کاهش سهم سواری ها از سفرهای روزانه شهری است، باید در این زمینه به نقطه ای برسیم که شهروندان بغیر از مواقع ضروری و تفریحی از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده نکنند ؛انجام این کار بسیار دشوار است اما برای رسیدن به اهداف مورد نظر ترافیکی ناگزیر به انجام آن هستیم.
وی در خصوص سیاست های در نظرگرفته شده در جهت کاهش سهم خودروهای شخصی از سفرهای روزانه گفت : در نظر داریم توسعه شبکه حمل ونقلی مورد استفاده سواری های شخصی را بسیار محدود سازیم به صورتی که دیگر پروژه احداث بزرگراه به مفهومی که تا کنون انجام می گرفته نخواهیم داشت تا در نتیجه آن شبکه دسترسی سواری کاهش یابد در ادامه نیز مجموعه برنامه هایی برای قیمت گذاری بر پارکینگ های مجانی حواشی خیابان ها و همچنین بعضی از معابرمطرح شده است به این صورت که اگر خودرو شخصی بخواهد از این معابر عبور کند باید هزینه آن را بپردازد و این برنامه برای محدوده های طرح ترافیکی زوج و فرد نیز پیشنهاد شده که در نتیجه آن تمامی خودرو ها بدون توجه به شماره پلاک به شرط پرداخت هزینه ،حق عبور خواهند داشت.اینکه این معابر در کدام نقطه شبکه باشد که بتواند بیشترین تاثیر را بر سواری شخصی بگذارد و همچنین قیمت های مورد بحث توسط شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران مشخص شده است.
معاون فنی شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران در ادامه افزود : مجموعه ای از این روش های سلبی در کنار روش های تشویقی مثل احداث 14 خط مترو ،تجهیز 11 هزار دستگاه اتوبوس شرکت واحد وهمچنین ساماندهی و افزایش ناوگان تاکسیرانی تا 140 هزار دستگاه که 80 هزار دستگاه آن باید به صورت استاندارد (استاندارد به مفهوم اروپایی آن ،یعنی جابه جایی تنها یک واحد گروه) باشد ،می تواند ما را به سهم 75 درصدی حمل ونقل عمومی برساند.
مرادپوردر پایان بیان داشت : هم اکنون این پیشنهاد ها در شورای شهر تهران با حضور نمایندگان شهرداری در حال بررسی می باشد که در صورت تصویب و اجرایی شدن تمامی موارد پیشنهادی ،تا سال 1404 سهم 75 درصدی حمل و نقل عمومی محقق خواهد شد