تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


اولویت های اجرای پروژه فضاهای زیرسطحی در میادین پر ترافیک تهران
تاريخ خبر: چهارشنبه، 9 بهمن 1392 ساعت: 12:58

به گزارش شهرداری نیوز ، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اذعان به اینکه تهران از نظر فضاهای زیرسطحی پیاده گذر فقیر است، از اهتمام کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا برای گنجاندن موضوع توسعه این قبیل فضاهای زیرسطحی در برنامه 5 ساله دوم خبر داد و تاکید کرد: قطعا در سال های آتی نسخه های نظیر آنچه که در چهارراه ولیعصر (عج) پیاده شد، برای بهبود وضعیت نابسامان تقاطع ها و میادین بزرگ شهر پیچیده می شود.

دکتر رضا تقی پور  با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر فضاهای زیرزمینی، بخش کوچکی از اماکن شهری پایتخت را تشکیل داده و آنچه تاکنون به عنوان فضاهای زیرسطحی در تهران احداث شده است، عمدتا شامل معابری برای تسهیل حمل و نقل درون شهری سواره و خطوط مترو بوده است. به این ترتیب هنوز از پتانسیل بالای فضاهای زیرسطحی به منظور کاهش تراکم و کارآمدی هرچه بیشتر فضاهای روسطحی آن گونه که باید و شاید استفاده نشده است.

 

وی در عین حال احداث زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج) را یکی از اقدامات مهم شهرداری تهران در راستای توسعه فضاهای زیرسطحی پیاده گذر برشمرد و اذعان کرد که چنین نیازی از سالها پیش در محدوده این چهارراه احساس می شد اما به نظر می رسد پیش از این، کاربری های گوناگون فضاهای زیرسطحی در طراحی های شهری، آن چنان مورد توجه نبوده است.

 

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، با بیان اینکه وضعیت بسیاری از میادین بزرگ شهر تهران نیز بهتر از چهارراه ولیعصر (عج) نبوده و نه تنها برای رفت و آمد عابران بلکه برای خودروها نیز خطرآفرین است، افزود: اغلب حقوق سواره ها در میادین و تقاطع های مهم و پرتردد توسط عابران پیاده ضایع می شود و عملا با وجود چراغ سبز برای خودروها هیچ قانون بازدارنده ای برای مهار عبور نامنظم عابران پیاده از عرض خیابان اجرا نمی شود.

 

به اعتقاد وی، فضاهای زیرسطحی پتانسیل خوبی برای حل این معضل دارند و با احداث پیاده گذرهای مجهز که دسترسی های کامل به تمام جهات یک تقاطع یا میدان را دارا هستند، علاوه بر ارتقاء ایمنی شهروندان، قطعا شاهد تاثیر چشمگیری در روان سازی ترافیک مناطق پرتراکم شهری خواهیم بود.

 

تقی پور با اشاره به اینکه در گذشته برخی مسائل امنیتی مانع توسعه فضاهای زیرگذر پیاده محور بوده است، گفت: امروز با وجود تکنولوژی نظارت هوشمند و دوربین های مختلف حفاظتی که در فضاهای زیرسطحی استفاده می شود، مانعی برای توسعه این قبیل فضاها نیست.

 

وی همچنین بر ضرورت تنظیم مقررات کاربردی مربوط به فضاهای زیرسطحی تاکید و از آن به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت های این بخش یاد کرد و گفت: باید حقوق مجریان، همسایگان پروژه و بهره برداران فضاهای زیرسطحی به صورت شفاف در قالب یک نظامنامه حقوقی جامع و توسط شهرداری تعیین تکلیف شود.

 

وی با بیان اینکه امکان طراحی و توسعه فضاهای زیرسطحی از طریق واگذاری کامل پروژه ها به بخش خصوصی فراهم است، اضافه کرد: یکی از کارامدترین روش ها در این زمینه، انعقاد قراردادهای ساخت، بهره برداری و انتقال (B.O.T) است. به این ترتیب شهرداری توان اجرایی خود را به پروژه های جاری شهر اختصاص می دهد و این قبیل پروژه ها نیز از طریق واگذاری کامل به بخش خصوصی و نه صرفا استخدام پیمانکار و برون سپاری، اجرایی می شوند.

 

تقی پور خاطرنشان کرد فضاهای زیرسطحی پیاده گذر، علاوه بر اتصال دو یا چند نقطه به یکدیگر از طریق ایجاد مسیر ایمن برای عابران پیاده، پتانسیل خوبی برای ایجاد فضاهای تجاری پویا دارد و از این منظر امکان تامین هزینه های اجرایی پروژه از محل بهره برداری فراهم است؛ ضمن آنکه به کارگیری الگوی طراحی پیاده گذرهای زیرسطحی با امکانات تجاری کوچک همچون مغازه ها، احتمال وقوع جرم و جنایت در چنین فضاهایی را کاهش می دهد.

 

این عضو شورای شهر تهران که خود یکی از پیشنهاد دهندگان طرح توسعه تونل های پیاده گذر در شورای چهارم بوده و گنجاندن این موضوع در برنامه 5 ساله دوم شهرداری را نیز دنبال می کند، در خاتمه تصریح کرد: میادین هفت تیر، ولیعصر(عج)، راه آهن، تجریش و انقلاب اسلامی باید در اولویت اجرای پروژه های زیرسطحی قرار بگیرند. محدوده میادین مهم تهران با لحاظ کردن عناصر طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و نیز مسایل متعدد ترافیکی، زیست محیطی و فضایی باید مورد بررسی قرار گیرد و طراحی شهری مبتنی بر این پارامترها انجام شود.