تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


ایجاد مراکز پایش آلودگی هوا و آلودگی صوتی مراکز استان ها و کلانشهرها
تاريخ خبر: دوشنبه، 27 مرداد 1393 ساعت: 12:40

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز ، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: تفاهم نامه ای بین مجموعه روسای شوراهای اسلامی مراکز استان ها و کلانشهر ها از یک سو و سازمان حفاظت از محیط زیست از سوی دیگر ، با امضای  رئیس شورای شهرتهران و رئیس سازمان  حفاظت از محیط زیست ، مبادله شده است. ، یکی از گام هایی که در قالب آن تفاهم نامه کلی می توان برداشت ، ایجاد مرکز پایش هوا در مرکز استان ها است .

دکتر حافظی درادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز افزود: در این زمینه پیش نویسی توسط سازمان محیط زیست آماده شده که در نشست اخیر مجمع روسای شورای اسلامی کلانشهر ها ارائه شد و ایراداتی به این پیش نویس وارد بود ، بنابراین مقرر شد کارشناسان مشترک جلساتی برگزار کرده و ایرادات را برطرف کنند تا برای نشست بعدی که ماه بعد برگزار می شود متن مورد تفاهم آماده شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در صورتی که متن مورد تفاهم در مجمع روسا به تصویب برسد ، رئیس مرکز هر استان آن را به شورای مرتبط در استان خواهد داد تا در دستور کار قرار گیرد و پس از تصویب در شورای اسلامی مرکز کلانشهر ها و مرکز هر استان ، این مرکز پایش در قالب همکاری مشترک بین شهرداری و اداره کل محیط زیست استان ها ایجاد خواهد شد.عمده فعالیت این مرکز پایش آلودگی هوا و آلودگی صوتی خواهد بود.

دکتر حافظی در خصوص پیشنهاد راه اندازی این مرکز اظهار داشت: در راستای تعامل مفید و موثر ایجاد شده بین دولت و مجلس ، دولت و شورای اسلامی شهر و همچنین مجلس و شورای شهر، جهت کاهش آلودگی هوا پیشنهاد کار مشترک داده شد.در طی یک سال گذشته با حضور وزرای مختلف وهمچنین حضور دو نفر از معاونین ریاست جمهور در صحن شورا ، تعامل خوبی ایجاد شده است که این تفاهم نامه درهمان راستا بوده و امیدواریم به تصویب برسد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در خصوص زمان بر بودن این پروژه تصریح کرد: این امر بستگی به امکانات هر استان دارد. چنانچه فضای مناسب آماده شده و در اختیار محیط زیست قرار گیرد این امر سریع تر پیگیری خواهد شد و در صورتی که نیاز به ساخت مرکز پایش باشد قطعا زمان بیشتری لازم است و هر استان با توجه به امکاناتی که دارد با یک فاصله زمانی کار خود را شروع خواهد کرد.

دکتر حافظی در پایان در خصوص مرکز پایش کلانشهر تهران گفت: در تهران ساختمان ها یی برای ایجاد مرکز وجود دارد که در اختیار شهرداری بوده و قابلیت فعال شدن دارند.هم اکنون منتظر هستیم جزئیات مراودات بین شهرداری و سازمان حفاظت از محیط زیست مشخص شده و سپس در دستور کار آتی مجمع روسا  قرار گیرد. و بعد ازتصویب در مجمع روسای شوراهای اسلامی مراکزاستان ها و کلانشهر ها، به صحن شورای شهر تهران آمده و در دستور کارشورا قرار داده شود ، لذا پس از تصویب در شورای شهر تهران ، لازم الاجرا خواهد بود.