حرکت به سمت استفاده از تکنولوژی و تجهیزات برتر دنیا در صنعت خودروی کشور یک ضرورت است
به گزارش شهرداری نیوز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص وضعیت صنعت خودروی کشور گفت: هر صنعتی دارای سه بخش است، بخش اول تولیدکنندگانی اند که می توانند به صورت کاملا پیشرو در این صنعت حرکت نمایند و به نوعی صاحب سبک و تکنولوژی باشند، بخش دوم تولیدکنندگانی اند که با الگو گرفتن از تولیدات موفق روز دنیا محصولات خود را تولید کنند و بخش سوم تولید کنندگانی اند که بنا بر عادت با سبک و سیاق گذشته محصولات خود را تولید می نمایند و به تغییرات ایجاد شده در دنیا توجهی ندارد.
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در گفت و گو با خبرنگار شهرداری نیوز، اظهارکرد: در این میان تنها تولیدکنندگان بخش دوم هستند که می توانند به واسطه تغییراتی که در روند رشد و ارتقای صنعت اعمال نموده اند، از طریق الگوبرداری از تولیدات موفق صنعت خودرو در دنیا، محصولات با کیفیت و مطلوب را تولید و به دست مشتریان می دهند و محصولات آنها می تواند به بازار رقابتی وارد شود.
وی در این باره خاطرنشان کرد: نکته ای که در این زمینه وجود دارد، این است که این پیروی نمی تواند به هر شکلی باشد و انتخاب در این شرایط بسیار مهم است و باید به گونه ای عمل کرد که تولیدات، از یک طرف از کیفیت بالایی برخوردار بوده و ایمنی و سلامت مصرف کنندگان را به طور اخص و سلامت و ایمنی جامعه را به طور اعم مورد توجه قرار دهد و از طرف دیگر، قیمت برای مصرف کننده متناسب با هزینه تمام شده و منطقی باشد.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: معتقدم که خودروسازان در تولید محصول باید به سمت و سویی بروند که نتیجه آن تولید خودروهایی با کیفیت و قابلیت بالاتری باشد، به خصوص بحث ایمنی خودروها و همچنین قیمت تمام شده محصولات که البته قیمت تمام شده بر مبنای چانه زنی با شورای رقابت یا شرکت تولید کننده نیست، بلکه باید این موضوع به گونه ای مطرح گردد که بتوان قیمت تمام شده را کاهش و کیفیت را به حد مطلوبی رساند تا موجب جلب مشتری و رضایتمندی خریدار گردد.
تشکری هاشمی در خصوص خودروهای موجود در پشت مرزهای کشور اذعان کرد: بسیاری از این خودروها می توانند در کشور تولید شوند ولی هزینه تمام شده آنها بسیار بالاست، ضمن این که در صورت درخواست تولید محصولات کلی یا جزیی، خودروسازان با صراحت اعلام می نمایند با توجه به هزینه تمام شده بسیار بالای این نوع تولیدات، تولید محصول به صرفه نخواهد بود .
معاون شهردار تهران بیان کرد: چنانچه صنعت خودروی کشور به سمت استفاده از تکنولوژی و تجهیزات برتر برود، می تواند با حسن مدیریت تمام توان تکنولوژیکی و تجهیزاتی را در خط تولید به کار گرفته و با ارتقای دانسته ها و دانش کارکنان و با تربیت نیروهای متخصص، قیمت تمام شده در بحث تولیدات را کاهش دهد.
وی در ادامه افزود: نکته دیگر در این بحث، تک سلیقگی است که با این وجود، برندهایی را انتخاب می نمایند که همان مدل ها در کشور تولید کننده هیچ جایگاهی ندارند و عمدتا مشاهده می شود که حجم زیادی از خودروهای وارداتی از این جنس محصولات می باشند که به طور مثال، برخی از خودروهای چینی که در هیچ جای دنیا جایگاهی ندارند، حجم بالایی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص داده اند
تشکری هاشمی اظهار کرد: درکره جنوبی، ژاپن و کشورهای اروپایی، سازندگان خوبی در حوزه خودرو وجود دارد که می توان با آنها مذاکره نمود و محصولاتی با آخرین تکنولوژی روز دنیا و کیفیت بالا و البته با قیمت مناسب و کاملا اقتصادی تولید نمود.
وی بیان کرد: سیاست های موجود در کشور از جمله سیستم اخذ مالیات ها، حقوق گمرکی و سود بازرگانی است که قیمت خودرو را افزایش می دهد، در صورتی که خدماتی که فرد در زمان استفاده از خودرو می تواند دریافت نماید، در حداقل میزان ممکن قرار دارد اما در همه جای دنیا این موضوع معکوس است، به این صورت که حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیالت را به حداقل و کیفیت و ایمنی خودرو و نیز خدمات پس از فروش را به حداکثر می رسانند.
معاون شهردار تهران در پایان با تاکید بر این که در بسیاری از کشور های جهان استفاده از خودرو، بسیار پر هزینه است تا مردم با اشتیاق به سمت حمل و نقل عمومی بروند و از خودروی شخصی خود استفاده نکنند، خاطرنشان کرد: چنانچه چنین سیاستی در ایران نیز اجرا شده و سیاست غلط موجود اصلاح شود، می توانیم شاهد پیشرفت صنعت خودروی داخلی باشیم، ضمن این که فضا برای توسعه حمل و نقل عمومی رقابتی نیز باز می شود.