تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


سطح دشت تهران روزانه حدود 1میلی متر نشست می کند
تاريخ خبر: يکشنبه، 30 خرداد 1395 ساعت: 09:31

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه رفع معضل فرونشست خاک تهران نیاز به مدیریت جهادی دارد، گفت: طبق گزارش سازمان زمین شناسی سطح دشت تهران روزانه حدود 1میلی متر نشست می کند که علت اصلی آن کاهش سطح آب های زیرزمینی است. 

 

اقبال شاکری با تاکید بر اینکه متولی اصلی حفاظت از منابع طبیعی، آبخیزداری و نظارت بر کشت های اطراف تهران جهادکشاورزی است، تصریح کرد: در کنار وزارت جهاد کشاورزی، توزیع آب و نظارت بر حقابه ها و کنترل آب هم برعهده وزارت نیرو است و این دو وزارتخانه متولیان اصلی برای کاهش این مشکلات هستند.

وی با یادآوری اینکه بارها با مسئولان و مدیران ارشد این وزارتخانه ها جلسات مشترک برگزار شده و حتی دو وزیر را به شورای شهر تهران نیز دعوت کرده ایم، ادامه داد: درست است که کارهایی در زمینه کاهش مشکلات فرونشست خاک دشت تهران انجام می شود، اما اقدامات انجام شده روند بسیار کندی دارند و باید گفت که حرکت در این زمینه لاک پشتی است.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه کاهش سطح آب های زیرزمینی دشت تهران چند دلیل دارد و دلیل اصلی آن کمبود بارش نزولات آسمانی در سال های اخیر بوده است، خاطر نشان کرد: یکی دیگر از دلایل فرونشست خاک دشت تهران عدم نفوذپذیری آب های سطحی به زمین بوده است. ضمن آنکه تاسیس شبکه فاضلاب گسترده و تاسیس چاه های جدید و برداشت بی رویه آب از آب های زیرزمینی نیز مزید بر علت شده است.

شاکری یکی از روش های موثر در کاهش معضل فرونشست خاک تهران را اجرای سیاست ها در واحد های خانگی و صنعتی دانست که منجر به افزایش میزان نفوذپذیری آب به خاک تهران شود و گفت: یکی از روش های کارآمد در کاهش این مشکل، راه اندازی تصفیه خانه های پساب محلی است تا پساب هر منطقه پس از پاکسازی در همان جغرافیای مکانی صرف آبیاری فضای سبز و بازگشت به چرخه مصرف و آب های زیرزمینی شود.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران تاکید کرد که حفر چاه های غیرمجاز و برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی اطراف تهران معضلی است که در کل کشور نیز وجود دارد و افزود: مشکل اصلی این است که ساماندهی این معضل زیست محیطی متولی واحدی ندارد تا به عنوان فصل الخطاب اقدامات لازم را صورت دهد. از همین رو به جد می گویم تا زمانیکه ساماندهی وضعیت آب های زیرزمینی تهران متولی واحدی پیدا نکند، فرونشست خاک دشت تهران همچنان ادامه خواهد داشت.