تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


بهبودی در وضعیت بافت فرسوده شهر تهران صورت نگرفته است
تاريخ خبر: دوشنبه، 13 مرداد 1393 ساعت: 15:12

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز؛ مشاور در کمیته میراث فرهنگی و بافت فرسوده شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به قدمت موضوع بافت فرسوده در شهر تهران گفت: با توجه به اینکه در شهر تهران 3 هزار و 286 هکتار بافت فرسوده وجود دارد ، یکی از دغدغه های حال حاضر مدیریت شهری به موضوع بافت فرسوده اختصاص پیدا کرده است.

مهندس حسن زاده در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : با یک نگاه اجمالی به مسأله بافت فرسوده در شهر تهران و وضع موجود می توان فهمید که مسایل مربوط به بافت فرسوده به دلیل نداشتن برنامه جامع و مدیریت شهری مناسب طی سال های متمادی در وضعیت نامعلومی به سر می برد و مسائل و مشکلات مربوط به آن در گذر زمان خود را بروز خواهد داد.

وی در ادامه افزود:  از مهمترین دلایل مربوط به ضعف مدیریت در این زمینه ، می توان به فقدان نظام مدیریتی شهری، عدم تحقق عدالت فضایی و متوازن در کل کشور، حاکمیت نگرش های منسوخ و تجارب ناموفق در نهادهای الگو دهنده (همچون شهرداری مناطق 22 گانه ، مهندسین مشاور ، سازمان نوسازی ) ، سیاست زدگی مدیریت شهری ، فقدان معیارهای ترجیحی در مواقع تعارض منافع و مصالح در نظام تصمیم گیری کلان و در نتیجه فرصت سوزی و تبدیل چالش ها به بحران اشاره کرد.

حسن زاده با اشاره به سابقه عملکرد مدیریت شهری در زمینه بافت فرسوده بیان داشت: به طور کلی سابقه  نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران را نمی توان مطلوب ارزیابی کرد. به عبارت دیگر هیچ نمونه مداخله در بافت فرسوده شهر تهران با هدف نوسازی محلات و با مشارکت مردم را نمی توان ارائه و مورد ارزیابی قرار داد.

وی در ادامه افزود: صرف کشیدن اتوبان در مناطق جنوب شهر را نمی توان حرکتی در جهت نوسازی تلقی کرد و این اتوبان ها فقط از کنار بافت های فرسوده عبور کرده و متاسفانه منجر به تسهیل نوسازی در این مناطق نشده است. به عنوان مثال اتوبان های امام علی ، باقری و صیاد و ... از کنار بافت فرسوده جنوب شهر رد شده اما در بهبود وضعیت آن مناطق تاثیری نداشته و باعث توجه به نوسازی اش نبوده است.

حسن زاده در خصوص عوامل موثر بر روند کند نوسازی بافت های  فرسوده در کشورمان خاطر نشان کرد : از آنجا که نوسازی در ایران فاقد تئوری و نظریه مبنایی بوده و دانش تجربی کافی برای نوسازی وجود ندارد، نیز شهر تهران در طی سال های متمادی فاقد طرح جامع و نیز طرح تفصیلی در همان راستا بوده است ، اکنون و پس از تصویب طرح جامع ، متناسب با اهمیت وضعیت بافت فرسوده به آن پرداخته نشده است.

وی در ادامه  گفت: اصولا فرسودگی منحصر به کالبد ساختمان نمی شود و معرف وجود شرایطی است که زندگی انسان را در ابعاد مختلف تهدید می کند . تداوم روند فعلی در بافت های فرسوده خود به خود به منزله  حضور فاجعه برای نسل امروز و نسل های های آینده شهر تهران است . برای برآورد سیاست کلی و پرهیز از سخن رانی های تکراری در این رهگذر می بایست به اوج خطری که به واسطه بافت فرسوده شهر تهران را تهدید می کند اندیشید.

حسن زاده در خصوص مشخصات بافت فرسوده تهران  گفت: بافت فرسوده در تهران دارای سه مشخصه ریزدانگی (خانه های زیر 50 متر) ، نفوذ ناپذیری ( محلات بدون معبر ) و ناپایداری است و با توجه به اینکه عوامل فرسودگی در هر پهنه با پهنه دیگر متفاوت است ، بنابراین در مقیاس هدف و بر اساس نوع اقدام عملی برای نوسازی باید به ویژگی های طرح در هر منطقه تهران  فکر کرد و به شکل کارشناسی در زمینه آن اقدام کرد .

وی با اشاره به عقیم و بی خاصیت ماندن طرح هایی  که تا کنون به تصویب رسیده است گفت: با نگاهی به تمام مصوبات و تسهیلات و تشویق ها در این زمینه به نظر می رسد که این مصوبات قابلیت اجرایی خود را از دست داده اند چرا که در طول سه دوره از عمر شورا در زمینه آن بحث های بسیاری صورت گرفته که به نتیجه نرسیده است.

حسن زاده گفت : در صورت نداشتن تدبیری برای آینده بافت فرسوده ، دچار بحران در این زمینه خواهیم شد. برای جلوگیری از وقوع چنین بحرانی نیاز به ایجاد یک روش انسجام یافته و داشتن وحدت رویه سازمانی در مدیریت شهری ، دولت و شورا و نیز حمایت و رفع موانع اداری ، حقوقی، فنی و مالی ضرورت دارد .  

وی در خاتمه گفت: مصلحت چنین ایجاب می کند که شورای اسلامی شهر تهران ضمن ایجاد هماهنگی مطلوب میان دولت و سازمان های مسئول و همچنین مدیریت شهری ، ترتیبی اتخاذ کند که شهرداران مناطق 22 گانه با کاستن بخشی از فعالیت های خود در مناطق و پرداختن به توسعه زیرساخت ها و نفوذ پذیری شبکه معابر؛ مسیرگشایی و تعریض و اصلاح معابر بافت های فرسوده را بدون از دست دادن وقت و با فوریت به انجام برسانند .