به گزارش گروه حمل و نقل وترافیک شهری شهرداری نیوز،وزير حمل و نقل، دريا و شيلات فرانسه كه به دعوت وزير راه و شهرسازي كشورمان از تهران ديدن كرد، در ديدار با معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران که در محل مركز كنترل ترافيك پايتخت انجام شد، ضمن ابراز خوشحالي از حضور در كشورمان گفت: مسائلی که تهران در زمينه حمل و نقل شهري با آنها رو به رو است، همان مسائلی هستند که پاریس نیز با آنها رو در رو است.
آلن ويداليس (Alain Vidalies) با اعلام آمادگی در خصوص در اختیار گذاشتن تخصص و تجارب شركت هاي مجرب و متخصص فرانسوي در موضوعات حمل و نقل شهری به ويژه در موضوع اجراي تراموآ، افزود: پيشرفت هاي تهران در حوزه حمل و نقل شهري و اقداماتي كه مديريت شهري در زمينه كنترل ترافيك در تهران انجام داده، براي ما بسيار جالب بود.
وي با اعلام اين که موضوعاتي همچون افزايش دما و گرمايش زمین و نیز آلودگي هوا، دو مشكل مشترك امروز كلان شهرهاي دنياست و توسعه مترو، اجراي تراموآ و به کارگیری اتوبوس هاي برقي از جمله راهكارهاي كاهش آلودگي هواست، اظهار كرد:ما در سال 1960 تراموآي پاريس را جمع آوري كرديم، براي اين كه فضا براي حركت خودروها باز شود اما 10 سال است كه داريم رفت و آمد خودروها را در پاریس محدود مي كنيم تا فضا را براي تردد تراموآ باز كنيم.
وزير حمل و نقل فرانسه با دعوت از معاون شهردار تهران جهت ديدار از پاريس و امكانات حمل و نقل شهري این کلان شهر از جمله خطوط تراموآ، تصريح كرد: تراموآ، وسيله اي جذاب است که سیمای شهرها را زيبا می کند و شهروندان به خوبي از آن استقبال مي كنند، ضمن این که از طریق كاهش ترافيك شهر به افزايش كيفيت زندگي شهروندان نیز كمك مي كند.
سایه سنگین تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین بر سَرِ شهرهای پولدار و فقیر
معاون شهردار تهران نيز در اين ديدار با اشاره به آشنايي و ارتباط ديرينه دو كشور و دو ملت ایران و فرانسه و با استقبال از توانمندي ها و ظرفيت هاي فني در توسعه حمل و نقل شهری از جمله گسترش متروي تهران اظهار کرد: امروز مسائل همه كلان شهرهاي جهان شبيه به هم است و پديده هايي همچون ترافيك و آلودگي هوا از يك طرف و تغييرات اقليمي و گرمايش زمین از طرف دیگر، دو پديده مشترك تمام شهرهاي بزرگ دنيا محسوب می شوند.
مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي با بيان اين كه امروز مهم نيست كدام شهر پيشروتر و مردم آن پولدارتر يا كدام شهر كمتر توسعه يافته و مردم آن فقیرتر هستند، چرا كه بسياري از مسائل و مشكلات شهرهای امروز مشابه هم هستند، تصريح كرد: بسياري از چالش هاي امروز که جهان با آنها دست و پنجه نرم می کند، همچون تغييرات آب و هوايي و گرم شدن زمين، سايه سنگین خود را بر سَرِ بسياري از شهرهاي جهان و شهروندان آنها انداخته است.
وي با اشاره به اين كه مسائل و مشكلات مشترک، راه حل هاي مشتركی دارند و تهران همچون بسياري از شهرهاي پيشرو در جهان، گسترش شبكه مترو را به عنوان مهم ترین راهكار ترافيك و آلودگي هوای تهران در پيش گرفته، اظهار كرد: در حال حاضر، متروی تهران با 5 خط به طول 186 كيلومتر مشغول به كار است و روزانه 3 ميليون مسافر با استفاده از مترو جا به جا مي شوند و علاوه بر اين، 100 كيلومتر مترو نيز در خطوط 6 و 7 و نیز خط فرودگاه امام خميني (ره) در دست ساخت داريم.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه یک ماه قبل، فرودگاه مهرآباد به مترو متصل شد و سال آينده نيز فرودگاه امام خمینی (ره) به مترو متصل خواهد شد، تصريح كرد: علاوه بر اين، 4 خط مترو به مقصد شهرهاي اطراف تهران از جمله اسلام شهر و ورامین و نیز 3 خط مترو در داخل تهران پيش بيني شده و به همين دليل، در آینده نزدیک به تعداد زيادي واگن برای خطوط جديد مترو احتياج داريم و از این رو، از سرمايه گذاري و مشاركت جهت گسترش ناوگان حمل و نقل ریلی استقبال مي كنيم.
سرفصل مشترک تهران و پاریس تقدم انسان ها بر خودروهاست
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه تمركز مديريت شهري تهران بر توسعه مترو استوار است و البته با وجود این كه ما در تهران در زمينه استفاده از تراموآ سابقه اي نداريم اما در طرح جامع ريلي تهران 3 خط تراموآ پيش بيني نموده ايم، اظهار كرد: اولين خط تراموآي تهران را با مشارکت یک شرکت فرانسوی در محدوده مركزي شهر که منطقه تاريخي تهران در آن قرار دارد، با اهداف گردشگري و توريستي راه اندازي خواهیم کرد و دو خط ديگر تراموآ نیز در پهنه غربي شهر پيش بيني شده است.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين که ناوگان اتوبوسرانی تهران بايد به سمت و سوی استفاده از اتوبوس هاي برقي حركت كند، تصريح كرد: البته به دليل وجود ظرفيت خوبی که در کشورمان در بخش سي اِن جي داریم، استفاده از اتوبوس هايي كه از اين نوع سوخت استفاده مي كنند را در دستور کار قرار داده ایم.
وي با اعلام اين كه با اين نظر وزير حمل و نقل فرانسه كه شهر و معابر شهری را بايد از زير چرخ خودروها خارج كنيم كاملاً موافق هستيم، اضافه كرد: مدیریت شهری تهران اعتقاد دارد که شهر و معابر شهري بايد زير پاي عابران پياده قرار گیرد و سرفصل مشترك تهران و پاریس، توجه به جنبه انساني شهرها و تقدم انسان ها بر خودروهاست.
معاون شهردار تهران در پايان با تأكيد بر اين كه مديريت شهري تهران از سرمايه گذاري در احداث مترو، اجرای تراموآ، ساخت پاركينگ هاي زير سطحي و نیز توسعه سيتسم هاي كنترل هوشمند حمل و نقل شهری استقبال مي كند، خاطرنشان كرد: با توجه فضاي رقابتي موجود در كشورمان، آمادگي داريم تا با اولویت شرکت های داخلی، از مشاركت شركت هاي فرانسوي نیز در طرح هاي حمل و نقل شهري استفاده كنيم.
هیچ شهری در جهان به اندازه تهران شبیه پاریس نیست
وزير حمل و نقل فرانسه علاوه بر ديدار از مركز كنترل ترافيك پايتخت، از استودیوی صداي شهر راديو تهران که محل آن در این مرکز قرار دارد نيز ديدن نمود و با شهروندان تهراني به گفت و گو پرداخت و با اشاره به حجم بالاي تردد در تهران به منظور تحمل ترافيك سنگين اين كلان شهر، خطاب به رانندگان تهراني گفت: «لطفاً هنگام رانندگي لبخند بزنيد!»
ويداليس در اين گفت و گو با اعلام شباهت زیاد تهران به پاريس، تأکید کرد: با وجود اين كه مسافرت هاي فراوانی به شهرهاي مختلف جهان داشته ام اما هيچ شهري را تا به این اندازه شبيه پاريس ندیده ام و برای همین در شهر شما احساس دلتنگي نمي كنم و به همين دليل، فكر مي كنم شهروندان تهران نيز در پاريس احساس دلتنگي نكنند.
وي در پايان اين گفت و گو در پاسخ به اين پرسش كه از تهران چه خاطره ای را به عنوان يادگار با خود به پاريس ميبرد، خاطرنشان كرد: اين كه به شهري سفر كردم كه شباهت بسياري به پاريس داشت، شهري كه مسائل و مشكلات مشترك و بالطبع، راهكارهاي مشتركي با پاريس دارد، برایم بسیار جالب بود و اقدامات خوبي كه مدیریت شهری تهران در زمينه توسعه شهر و حمل و نقل شهري در پایتخت زیبای ایران انجام داده، در خاطرم خواهد ماند.