مهر: محمود سالمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به آمار ارايه شده، تعداد سوانح و تلفات رانندگي در سالهاي گذشته كاهش يافته است اما باز هم با آمار بالايي مواجه هستيم؟ گفت: با بررسي و مطالعه آمار تصادفات رانندگي و تلفات ناشي از آن در طي 10 سال گذشته ميتوان گفت كه تعداد متوفيان ناشي از تصادفات رانندگي تا سال 1384 روند افزايشي داشته که از سال 1385 اين روند افزايشي تا حدي کنترل شده و در سالهاي اخير با روند کاهشي مواجه بوده است.
تلفات تصادفات رانندگي(1380-1392)
وی افزود: علت اين افزايش و كنترل روند رشد تلفات، دلايل متعدد اجتماعي، اقتصادي، مهندسي و همچنين مديريتي دارد. يكي از مهمترين دلايل، بهويژه در اواسط دهه 80، رشد فزاينده خودرو و همچنين سفرها بوده است. بطور معمول كشورها در مرحله رشد انفجاري سرانه خودرو با رشد تلفات و تصادفات رانندگي مواجه ميشوند.
افزایش تعداد وسایل نقلیه به 45 میلیون دستگاه
دبیر کمیسیون ایمنی راهها با بیان اینکه براساس آمارهاي موجود، تعداد وسايلنقليه در حال حرکت در سالهاي دهه 80 بهصورت فزايندهاي افزايش داشته است، گفت: در این سالها بيش از 3 برابر رشد در تعداد وسايل نقليه و 6 برابر در تعداد موتورسيكلت داشتیم، ضمن آنکه در حالحاضر بيش از 26 ميليون انواع وسيله نقليه در سطح كشور در حال تردد است و پيشبيني ميشود در سال 1398، اين تعداد به بيش از 45 ميليون وسيله برسد.
منحني رشد مالكيت خودرو
سالمی با اشاره به اینکه از سوي ديگر ايران به عنوان يک کشور در حال توسعه با نرخ فزاينده افزايش جمعيت هم مواجه بوده است، اظهار داشت: در 30 سال گذشته جمعيت ايران دو برابر شده است. البته در سالهاي اخير اين نرخ افزايش جمعيت تا حدودي کنترل شده و براساس نتايج مطالعات طرح جامع حملونقل در ايران، نرخ افزايش جمعيت ايران براي دهسال آينده در حدود 1.34 درصد خواهد بود.
سرپرست معاونت برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: علیرغم افزايش تعداد وسايل نقليه و متقاضيان گواهينامه رانندگي در سالهاي اخير و همچنين افزايش تعداد سفرها با برنامهريزي و همكاري با ساير دستگاهها، اقدامات مؤثري انجام شده است، بنابراین روند افزايش تعداد تلفات ناشي از تصادفات رانندگي تحت کنترل درآمد.
دبیر کمیسیون ایمنی راهها با تاکید بر اینکه با شكلگيري كميسيون ايمني راههاي كشور، حمايتهاي دولت و تلاشهاي اعضاي كميسيون، شاهد كاهش تعداد تلفات حوادث رانندگي در جادههاي كشور به كمتر از 13 هزار نفر بودیم، گفت: در حال حاضر با كاهش بيش از 40 درصدی در تعداد تلفات نسبت به پيشبيني براساس روند قبلي بودهايم كه همه اينها حكايت از بهبار نشستن همکاری اعضاي كميسيون و دستگاههاي مسئول در امر ايمني حملونقل است.
سالمی با اشاره به تثبیت وضعیت ایران در خصوص تلفات و سوانح جاده ای، گفت: با بررسي تعداد تصادفات رانندگي و تلفات ناشي از آن در سالهاي اخير ميتوان به اين نتيجه رسيد که ايران از نظر وضعيت تصادفات و تلفات در مرحله تثبيت قرار دارد که البته يک مرحله بحراني و حساس بهشمار ميرود و تمامي کشورهايي که در کنترل و کاهش تصادفات و تلفات ناشي از آنها موفق شدهاند زماني در اين مرحله قرار گرفتهاند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه درحالحاضر جلسات كميسيون بهطور موثر و مستمر در حال برگزاري است، اظهار داشت: این جلسات در زمينههاي مختلف شامل اقدامات مهندسي، افزایش زيرساختها، حذف و اصلاح نقاط حادثهخيز از شبكه راهها، اقدامات كنترل و مديريت سرعت با بهرهگيري از دوربينهاي كنترل سرعت و اقدامات آموزشي و فرهنگسازي در حال انجام است
سالمی تصریح کرد: نظارت بيشتر و موثرتر بر ناوگان حملونقل عمومي، نظارت بيشتر بر انواع خودروي توليدي و وارداتي، خدمات بهتر و سريعتر امداد و نجات و فوريتهاي پزشكي با همكاري دستگاههاي عضو كميسيون و اعمال مناسب مقررات راهنمايي و رانندگي، فعاليت کرده است كه انتظار ميرود امسال بيش از سالهاي گذشته با كاهش تصادفات روبرو باشيم و اين روند با پايدار شدن وضعيت و ايجاد تعامل و هماهنگي بيشتر بين دستگاهي در سالهاي آينده نيز ادامه داشته باشد.
دبیر کمیسیون ایمنی راه ها در پاسخ به این پرسش که این كميسيون چه پيشنهاداتي را براي كنترل سوانح جادهاي ارايه كرده است؟ اظهار داشت: كميسيون ايمني راههاي كشور بهعنوان هماهنگكننده و سياستگذار در حوزه ايمني حملونقل، تلاش کرده تا در حوزه مديريت ايمني نگاهي جامع به عوامل موثر و مرتبط با ايمني، تصادفات و تلفات رانندگي داشته باشد.
وی افزود: بنابراین در حوزههاي حملونقل، ناوگان، آموزش و افزایش دانش ترافيكي، امداد و نجات و اعمال مقررات و قوانين موضوع را از دستگاههاي مسئول پيگيري کرده و برنامهريزيهاي كلان را در دستوركار دارد.
سالمی با بیان اینکه در يك دهه فعاليت، كميسيون داراي مصوبهها و ابلاغيههاي زيادي در موضوعات مختلف بوده است، بیان کرد: مهمترين آنها تدوين و تصويب راهبرد ملي راههاي ايران است، كه گردآوري و عملياتي کردن برنامههاي اجرايي اين راهبردها مورد پيگيري است که در این زمینه مجموعه مصوبات و گزارشهاي مربوط به ايمني حملونقل و كميسيون ايمني در سايت وزارت راه و شهرسازي و دبيرخانه كميسيون قابل دسترسي است.
ضرورت اجرای کامل هدفمندی یارانه ها در بخش حمل و نقل
وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه در جريان فاز دوم هدفمندي يارانهها چه موضوعاتي براي كاهش سفرهاي جادهاي مطرح شده است، اظهار داشت: هدفمندسازي يارانهها كه در فازهاي 1 و 2 آن عمده تمركز بر هدفمند كردن مصرف انرژي بوده، در واقع ترغيب و هدايت مصرفكنندگان انرژي به سمت بهرهگيري بهينه از انرژي است.
دبیر کمیسیون ایمنی راه ها، تصریح کرد: بهعبارت ديگر درصورتيكه سوخت و انرژي به قيمت تمامشده، به علاوه عوارض و ماليات به دست مصرفكننده برسد، بطور حتم با ملاحظه و مديريت ويژه مصرف میشود. در بيشتر كشورها بهويژه كشورهايي كه فاقد منابع فسيلي هستند، علاوه بر قيمت تمامشده عرضه سوخت، ماليات و عوارض نيز دريافت ميشود كه نمونه آن در كشور همسايه ما تركيه است بطوریکه انواع سوخت در ايران به بهايي كمتر از قيمت آب آشاميدني عرضه ميشود، اما در تركيه قيمت سوخت چندين برابر قيمت كشور ما به فروش میرسد.
سالمی تصریح کرد: بنابراين هدف اصلي در هدفمند كردن يارانهها و تعديل قيمت سوخت، مديريت بهينه مصرف آن است و اجراي كامل طرح در بخش حملونقل، منجر به هدايت سفرهاي جادهاي بهويژه بار و نيز مسافر عمومي به سمت راهآهن كه مصرف سوخت در آن حدود يكششم جادهاي است، خواهد شد.