تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


شهروندان زيانكاران اصلي آلودگي هوا هستند
تاريخ خبر: شنبه، 11 مرداد 1393 ساعت: 11:43

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با استناد به اظهارات اخير رييس سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص افزايش ريزگردهاي تهران به دلیل بهره‌برداري از معادن اطراف اين كلان شهر گفت: منشاء ريزگردهايي كه مدت‌هاست هواي تهران را تهديد مي‌كنند، به دو دسته کلی تقسيم مي‌گردند كه يكي ريزگردهايي است كه از اطراف تهران وارد شهرمان مي‌شوند و ديگري ريزگردهايي هستند كه از كشورهاي همسايه وارد كشورمان و تهران مي‌شوند.

مهندس محمد حقّاني افزود: تغييرات آب و هوايي به همراه دستكاري های غير كارشناسانه در منابع طبيعي از جمله احداث سدهايي كه برای ساخت آن ها كار كارشناسي دقیقی صورت نگرفته، سبب بروز پدیده ريزگردها در آسمان كشورمان شده است.

وي با اعلام اين كه به دليل عدم پيگيري دستگاه‌هاي اجرايي، تعدد سازمان‌هاي مسئول در حوزه آلودگي هوا و موازي كاري های  اين نهادها، آلودگي هواي تهران افزايش پیدا کرده و البته در این میان شهروندان زيانكاران اصلي اين ماجرا محسوب می شوند، تأكيد كرد: اين اتفاقات دست به دست هم داده و موجب بروز تغييرات اساسي در وضعیت محيط زيست كشورمان شده اند.

خشك كردن درياچه اروميه بهترين نمونه بي‌ تدبيري بود

رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامی شهر تهران با اشاره به اين كه بهره‌برداري‌هاي بي‌ رويه، بدون مطالعه و غیر كارشناسانه از معادن اطراف تهران، از جمله دلایل بر هم خوردن تعادل زيست محيطي این کلان شهر محسوب می شوند،اظهار كرد: البته نبايد ريزگردهاي تهران را تنها سهم بهره‌برداري های بی  رویه از معادن بدانيم، چرا که بخشی از منابع تولید و مبادی ورود ريزگردها به این کلان شهر، نه تنها از حيطه  نظارت مدیریت شهری، بلکه از حوزه اختیارات دولت نیز خارج است.

مهندس حقّاني برای نمونه، ريزگردهايي كه از كشورهاي همسايه به كشورمان تحميل مي‌شوند را نام برد و تصریح کرد: هر چند اين موضوع مي‌تواند از طريق تعامل دولت‌های منطقه برطرف شود اما با توجه به عدم همکاری دولت‌ها با يكديگر، تغییر مسیر رودخانه های منطقه باعث تغییر وضعیت تالاب ها و دریاچه ها و در نتیجه بروز مشكلات زیست محیطی برای كشورمان شده است.

 وي با بیان اين که بهترين نمونه اين بي‌ تدبيري‌ مدیریتی، خشك شدن درياچه اروميه و مشكلات ناشي از آن است، اضافه كرد: بهره‌برداري بي‌ رويه از معادن جنوب و جنوب شرقي تهران، باعث شده تا با اندك وزش باد، گرد و غبار تهران را در بر گيرد اما با وقوع گردبادهاي سنگين، ريزگردها از مرزهای غربی وارد ايران شده و محيط زيست کشورمان را در معرض تهديد قرار ‌دهند.

خودروهاي پر مصرف بيشترين تأثير را در آلودگي هوا دارند

ریيس كميته محيط زيست شوراي اسلامی شهر تهران با اشاره به اين كه ريزگردها، محملي براي جابه جايي‌ آلاينده‌هاي گازي و شيميايي و ورود آن ها به دستگاه‌ تنفسی و ريه‌ مردم تهران شده و سلامت آن‌ها را به خطر ‌انداخته، اظهار كرد: متأسفانه مردم تهران به دليل ناهنجاري‌هاي زیست محيطي موجود، از هواي پاك و سالم به عنوان ابتدايي‌ترين حق شهروندي، محروم مانده‌اند.

مهندس حقّاني با بيان اين كه بسياري از تصميمات مانند مسأله تثبيت خاك در كشورهاي همسايه و نظارت بر استانداردهای زیست محیطی در تولید محصولاتي همچون خودرو كه بر آلودگي هوا اثر مستقیم دارند، خارج از اراده مديريت شهري است، تصريح كرد: خودروهایی که بالاترین مصرف سوخت را دارند، بيشترين تأثير را نیز بر تشدید آلودگي هوا بر جاي مي‌گذارند.

وي در پايان با تأكيد بر اين كه در حال حاضر ذرات كمتر از دو و نيم میکرون در هواي تهران معلق هستند و از طريق استنشاق وارد ناي ‌شده و در ريه و سيستم تنفسي‌ ايجاد جراحت مي‌كنند و حتي باعث ابتلا به انواع سرطان می شوند، خاطرنشان كرد: ريزگردها نقش زيانباري در سلامت فردی دارند و ممکن است باعث جان باختن افرادی شوند که آن ها را تنفس می کنند