تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


معاینه فنی غیر واقعی،عامل ایجاد تصادفات اتوبوس ها
تاريخ خبر: سه شنبه، 31 تير 1393 ساعت: 14:38

به گزارش گروه حمل عمومی و شهری شهرداری نیوز،مدیرعامل سازمان پایانه های شهر تهران، معاینه فنی های صوری را یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بروز تصادفات اتوبوس عنوان کرد.

محمدرضا حاجی بیگی با بیان اینکه متاسفانه در بحث ایمنی اتوبوس ها چه از نظر فنی و چه از نظر رعایت استاندارد در کشور کم توجه هستیم، افزود: معاینه فنی اساسا درست انجام نمی شود و به صورت عملی و حضوری صورت نمی گیرد و در اکثر موارد افراد با دادن کارت اتوبوس به پیک موتوری می توانند معاینه فنی بگیرند، البته این موضوع عمومیت ندارد اما بسیار شایع است.

حاجی بیگی تصریح کرد: اگر این ندانم کاری ها کنار گذاشته شود و اصول فنی بویژه در بخش معاینه فنی کنترل شود خیلی از حوادث و تصادفات اتوبوس ها که متاسفانه منجر به فاجعه می شود، کاهش می یابد.

وی اظهارکرد: معاینه فنی اتوبوس آنقدر موضوع بسیار حساسی است به صورتی که به اعتقاد من باید در هر پایانه اتوبوسرانی یک بخش معاینه فنی وجود داشته باشد و ارگان های مختلف همچون پلیس، وزارت راه و سازمان پایانه ها بر انجام درست معاینه فنی اتوبوس ها نظارت مستقیم داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه کار حساسی همچون معاینه فنی نباید به خارج از نهادهای مسوول که شاید بدون صلاحیت و یا کم توجه و کم صلاحیت هستند سپرده شود، افزود: درصورت برون سپاری نیز باید درستی انجام کار به شدت کنترل شود.

مدیرعامل سازمان پایانه های شهر تهران اظهارکرد: به اعتقاد من با واگذاری معاینه فنی به بخش خصوصی و از همه مهمتر عدم کنترل و نظارت بر این موضوع، تصادف ها و حوادث اتوبوس ها همچنان ادامه خواهد داشت.

حاجی بیگی گفت:معاینه فنی اتوبوس باید دقیق انجام شود چرا که جان حدود 40 نفر انسان در دست راننده است و همانطور که مسایل فنی هواپیما قبل از پرواز کاملا چک می شود و اگر کوچکترین نقصی داشته باشد اجازه پرواز نخواهد داشت، درباره اتوبوس ها باید چنین وضعیتی اجرایی شود چون حادثه ناشی از اتوبوس به مراتب بدتر خواهد بود.

وی همچنین آموزش های مناسب به رانندگان برای اطفا حریق را نیز عامل موثری در کاهش شدت و یا بروز حوادث در زمان تصادف اتوبوس،عنوان کرد و افزود: اگر راننده ای دوره اطفا حریق را دیه باشد می تواند با یک کپسول 6 کیلویی حریق نسبتا شعله ور را مهار کند اما اگر آموزش ندیده باشد حتی با 4 کپسول 6 کیلویی هم نمی تواند آتش را خاموش کند.

حاجی بیگی با تاکید بر ضرورت آموزش اطفا حریق به رانندگان اتوبوس ها گفت: در زمان حاضر در سازمان پایانه های شهرداری تهران یک کارشناس آتش نشانی برای ارایه آموزش های لازم رانندگان اتوبوس مستقر شده است و دوره ها اطفاء حریق هر چند ماه یکبار تکرار و باز آموزی برگزار می شود.

وی افزود: به اعتقاد من باید این دوره ها برای تمامی رانندگان اتوبوس های کشور برگزار شود.