تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


برج آزادی باید به جایگاه شایسته و درخور شأن فرهنگی و میراثی خود دست یابد
تاريخ خبر: سه شنبه، 31 تير 1393 ساعت: 13:26

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز ؛ در نشست مشترکی که در سی ام تیرماه میان شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران و بنیاد رودکی در محل کتابخانه برج آزادی و در حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد؛ موضوع ساماندهی به مشکلات برج آزادی مورد بررسی قرار گفت.

در آغاز این نشست احمد حکیمی پور ، رئیس کمیته میراث فرهنگی و بافت فرسوده  شورای شهر تهران ، به عنوان مسئول جلسه از امضا یک تفاهمنامه مشترک میان شهرداری تهران و شورا در زمینه تعامل دستگاه های فرهنگی با نگاه مدیریت شهری در  موضوع سامان دهی و حل مشکلات برج آزادی خبر داد.

حکیمی پور با اشاره به عزم جدی مسئولان در زمینه حل معضل برج آزادی گفت: تنگناهای این مجموعه فرهنگی سال هاست که مطرح است و امروز می خواهیم ضمن ایجاد این تفاهم نامه ، مشکلات را از  زبان طرفین بشنویم و در جهت حل آن با عزمی جدی گام برداریم.

وی در ادامه افزود : یکی از مشکلاتی که مجموعه آزادی با آن دست به گریبان است ، اعمال مدیریت دوگانه بر مجموعه بوده که از دلایل ایجاد چنین تفاهمی میان شورا و شهرداری و بنیاد رودکی ، ضرورت جلوگیری از اقدامات موازی است که گاهی موجب تضعیف هدف و برنامه های سازنده برای برج آزادی می شود.

امرودی معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران گفت : در حدود 6 ماه است که جلسات متعددی میان شهرداری و وزارت ارشاد با هدف حفظ این میراث فرهنگی صورت گرفته و در زیر آن توجه به هویت مجموعه در منطقه غرب تهران مد نظر قرار گرفته است. مطالعات نشان داده که گرد هم آمدن شهروندان و تعامل میان آنها موجب ایجاد همبستگی خواهد بود و میدان آزادی به عنوان نماد رهایی ملت ایران همواره چنین کاربردی داشته است . بیشتر تجمع های مردمی (قبل و بعد از انقلاب) در میدان آزادی بود ، بنابراین باید برای رفع مشکلاتی که این مجموعه را احاطه کرده تلاش کرد .

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به سرعت گرفتن تغییرات فرهنگی _ اجتماعی در قرن حاضر، مدیریت شهری برای ایجاد تغییرات نیاز به سرعت بیشتری دارد. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه رخنه فرهنگی بیگانگان ، اگر دستگاه های فرهنگی منفعل عمل کنند نمی توانند جامعه را در برابر رخنه فرهنگی بیمه کنند.

حکیمی پور گفت: بیشتر مشکلات برج آزادی در حوزه های زیر ساختی ، نگهداری ، حمل و نقل ، فرهنگی _ اجتماعی ، بودجه ای ، حقوقی و مدیریتی بوده  است و  در زمان تصدی آقای جعفری در سمت شهرداری منطقه 9، تغییراتی در حوزه زیر ساخت و  نگهداشت این مجموعه  انجام شد که پاسخگو نبود.

بهرام جمالی (مدیر عامل بنیاد رودکی ) بیان داشت: به نظر می رسد مباحث زیرساختی برج آزادی از اهمیت بیشتری برخوردار باشد چرا که این مجموعه بستر مناسببی برای مسائل فرهنگی_ اجتماعی منطقه است. رسالت ما ایجاب می کند که در منطقه غرب تهران حیات یک قطب فرهنگی را رقم بزنیم. این مجموعه در بعد تاریخی ، اجتماعی و فرهنگی دارای ظرفیت هایی است که می توان روی آن کار کرد  و در زمینه بهره برداری از آن به کیفیت مناسب شأن این مجموعه دست یافت. ضمن اینکه امیدواریم ثمرات مستقیم آن به شهروندان برسد.

وی در ادامه افزود : برج آزادی می تواند به یک قطب گردشگری تبدیل شود با توجه به این امر که سبقه برج آزادی برای مردم دنیا شناخته شده است ولی متاسفانه باید گفت به دلیل عدم وجود مدیریت درست کار این مجموعه به این نقطه رسیده است.

مسعود شاه علی ( رئیس برج آزادی ) گفت: باید حضور شورا و شهرداری و ارشاد را در این جلسه به فال نیک گرفت و نیز باید سرعت در عمل و زمان را در نظر داشت. در دو سال گذشته از مهمترین مشکلات این مجموعه آبریزی آن بود که ما در حدود 270 مورد مکاتبه داشتیم که منجر به رسانه ای شدن این موضوع و انعکاس آن در 300 رسانه داخل و خارج از کشور شد.

وی در ادامه گفت: مشکلات این برج را در حال حاضر می توان به سه بخش تاسیسات ، آبریزش و بنا ( به دلیل قدمت ) و دسترسی به برج  دانست. در حال حاضر در غرب تهران یک مجموعه فرهنگی و تفریحی مناسب نداریم و اگر بحث دسترسی را از طریق معاونت های عمرانی و حمل و نقل شهرداری حل کنیم می توان از آن به عنوان یک مرکز فاخر و تاثیر گذار در غرب تهران یاد کرد.

شهردار منطقه 9 گفت: در حال حاضر مهمترین بحث، ایجاد محور عابر پیاده مناسب برای مجموعه آزادی است و با توجه به  اینکه مالکیت زمین های اطراف مجموعه در اختیار فرودگاه و پایانه  آزادی است ، نیاز به طرح و برنامه تفضیلی در این زمینه وجود دارد. موضوع حمل و نقل و ترافیک در اطراف این میدان نیز از نکات حایز اهمیت است که باید به آن به طور کارشناسانه پرداخته شود.

بوچانی (عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست) گفت: انجام این تفاهم نامه و حضور شورا در این جلسه در راستای ماده 78 شوراست که تمام دستگاه ها را موظف می کند یک نسخه از برنامه های خود را به شورا ارجاع دهند تا اگر در زمینه اجرایی شدن آن برنامه نیاز به مصوبات و بودجه باشد، از طریق شورا اقدامات لازم به انجام برسد تا بتوانند برنامه ای عملی تنظیم کنند. در حال حاضر مجموعه آزادی نیازمند طرحی موضعی است که در راستای آن نیاز به طرحی جامع و تفضیلی است و گمان نمی کنم که برای حل مشکلات این مجموعه مراحل طرح تفضیلی طی شده باشد. 

حکیمی پور گفت: تاکنون از جانب سازمان  زیبا سازی اقداماتی در زمینه فضای سبز و زیبا سازی این مجموعه انجام شده که باعث مشکلاتی در زمینه آبریزی به داخل مجموعه شده است.

دکتر کامیاب (رئیس زیبا سازی شهرداری تهران) گفت: بین سال های 86 تا 88 اقداماتی در زمینه مبلمان و فضای سبز و نورپردازی و پیاده راه  در میدان آزادی واطراف  مجموعه برج آزادی انجام شد اما مطلب مهم این است که اقدامات عمرانی و زیباسازی در اطراف مجموعه آزادی باید به شکل زیر ساختی انجام می شد. در حال حاضر بزرگترین مشکل مجموعه آزادی ایزوله بودن میدان آزادی است. به نظر می رسد که در بحث مدیریت اجرایی ، یک سازمان باید مسئولیت را بر عهده بگیرد.

احمدی زاده از معاونت حمل و نقل شهرداری  گفت: همانطور که می دانید ساختار میدان آزادی به شکل مبدا و توزیع کننده در آمده و از نظر دسترسی همگانی بالاترین میزان را در سطح شهر تهران دارد . در برنامه های آینده این میدان باید به تبدیل شدن میدان آزادی به  "مقصد" فکر کرد. بحث دیگر "امنیت " عبور و مرور عابران در این میدان است  که باید تدابیری در این زمینه اندیشیده شود چرا که در اطراف این میدان و مجموعه آزادی نمی توان از پل عابر یا زیر گذر بهره برد چرا که مشکلاتی از قبیل ماسکه کردن دید بصر برج و یا متناسب نبودن زیر ساخت های تاسیساتی در اطراف میدان مطرح می شود که نیاز به مطالعات گسترده دارد.

وی در ادامه افزود: یکی از برنامه های آینده که می تواند بخش اعظم مشکلات این میدان را مرتفع سازد ، انتقال پایانه آزادی به نقطه دیگری از شهر است  و باید در این زمینه زودتر تعیین تکلیف شود و برنامه جابجایی پایانه غرب زودتر انجام شود.  نیز در خصوص  دسترسی وسایل نقلیه در میدان آزادی برنامه ریزی ها به شکلی انجام شود که بار ترافیک کم شود.

مسعود شاهی ( مدیر سابق بنیاد رودکی ) گفت : در طول 30 سال گذشته مسایل و مشکلات این مجموعه و میدان را بار ها شنیده ایم و شاهد تصمیم گیری های بسیاری بوده ایم ولی متاسفانه در مورد مجموعه ای صحبت می کنیم که هنوز نسبت به جایگاه و کاربری آن شناخت کافی نداریم . برج آزادی به لحاظ ابعاد فرهنگی و میراثی در جهان مطرح بوده و معماری مجموعه متعلق به یک پیشینه عمیق فرهنگی و تاریخی است . در معماری برج آزادی ترکیب معماری چند صد ساله ایرانی، آن را به مجموعه ای بی بدیل مبدل ساخته و  سوء مدیریت ها وضعیت آن را به این نقطه کشانده است.

وی در ادامه گفت : برج آزادی به لحاظ تنوع استفاده از سنگ ها و فرم  بی نظیر است و در مفهوم این معماری، آغوش باز مادری که فرزندان خود را استقبال می کند نهفته است. اختلاف سلیقه و اختلاف در نوع مدیریت این مجموعه باعث شده که بهای لازم به آن داده نشود. امیدوارم که در آینده شاهد برنامه هایی مناسب شان و جایگاه این مکان فرهنگی باشیم.

جعفری ( شهردار سابق منطقه 9) نیز در ادامه افزود: برای حل مشکلات برج آزادی نیاز به تشکیل کارگروهی تخصصی شامل بخش فرهنگی ، عمرانی ، حمل و نقل  و میراث فرهنگی وجود دارد . امید واریم که در پس این تفاهم نامه به یک خروجی عملی و عینی دست یابیم .

دکتر حسینی (معاونت عمرانی شهرداری تهران ) گفت: این جلسه را باید به فال نیک گرفت و با توجه به اهمیت برج آزادی به لحاظ نوستالوژی و جایگاه ویژه فرهنگی آن ، اقدامات عملی را برای رفع مشکلات این مجموعه آغاز کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: برخی از مشکلات برج مانند آبریزی ، مقطعی نبوده و با توجه به طول عمر این مجموعه همواره باید به این موضوع توجه داشت. در بحث تسهیل دسترسی عموم به برج آزادی باید اقدامات  و تمهیدات مهندسی صورت گیرد. مهمترین مساله و معضل در حال حاضر این مجموعه وجود دوگانگی در زمینه مدیریت بهره برداری برج آزادی است که شهرداری تهران این آمادگی را دارد تا بهره برداری از برج آزادی را به صورت هیات امنایی برعهده بگیرد .

حکیمی پور در خاتمه گفت : نکات مهمی در این جلسه مطرح شد . امیدواریم با بستری که این تفاهمنامه فراهم خواهد آورد در زمینه مدیریت بهره برداری برج آزادی و رفع مشکلات آن اقدامات عملی و شایسته ای صورت گیرد.