تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


سرمایه های سرگردان باید از بخش مسکن به سایر قسمت ها برود
تاريخ خبر: يکشنبه، 29 تير 1393 ساعت: 10:16

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،يك عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران با تأكيد بر اين كه سه دهه است نحوه تأمين منابع مالي شهرداري‌ها براي اداره شهرها همواره محل بحث و نقد بوده، گفت: كسب درآمد از محل ساخت و ساز و فروش تراكم به عنوان منابع درآمدي سهل‌الوصول و پايدار به نظام توسعه اقتصاد شهري و اصول شهرسازي آسيب جدي وارد کرد.

دكتر غلامرضا انصاري افزود: محدود شدن عرصه‌هاي قانوني و معقول كسب درآمد شهرداري تهران طی سه دهه گذشته، منجر به وابستگي شديد درآمد مدیریت شهری به ساخت و ساز شده است.

وي با اعلام اين كه اين شيوه در مدت زمان یاد شده همواره مورد انتقاد كارشناسان بوده، تأكيد كرد: بارگذاري جمعيت بيش از سقف پيش‌بيني شده در 5 منطقه از 22 منطقه تهران شامل مناطق 1، 3، 5، 6 و 22 از جمله آثار و عوارض اين وابستگي است.

تحقق مدیریت یکپارچه شهری باعث ارتقای زندگی شهروندان می شود

انصاري با اشاره به اين كه توجه به 5 نكته در تبديل منابع درآمدي ناپايدار پایتخت به پايدار ضروري است، اظهار كرد: بازنگري جدي در قوانين نظارتي و تقويت و تكميل مقررات مربوطه، نخستين نكته است.

وي با بيان اين كه اداره تهران به عنوان يك كلان‌شهر، داراي پيچیدگي‌هاي فراواني است و اعمال تصميمات متفاوت از سوي نهادها و دستگاه‌هاي مختلف، ارتقاي كيفي سطح زندگي شهروندان را به مخاطره مي‌اندازد، تصريح كرد: تحقق مديريت يكپارچه شهري كه مقدمات آن در جلسه شهردار و رييس شوراي شهر تهران با رييس دولت يازدهم فراهم آمده، راه حل بعدي است.

انصاري با تأكيد بر اين كه افزايش بهره‌وري از طريق كاهش قيمت تمام شده پروژه‌هاي عمراني، نكته ديگري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد، اضافه كرد: تشكيل كارگروه مشترك شوراي شهر و شهرداری تهران براي رفع نواقص و ارائه راهكارهاي عملياتي براي كاهش درآمدهاي ناپايدار، ديگر راه حل پيشنهادي است.

سرمايه‌هاي سرگردان از بخش مسكن بايد به ساير بخش‌ها برود

انصاري با اشاره به اين كه تدوين قوانين خاص براي كنترل حجم ساخت و سازها به سمت مسيري معقول و منطقي، آخرین نكته است، اظهار كرد: بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنيم تا سرمايه‌هاي سرگردان به جاي ورود به بخش مسكن، به ساير بخش‌هاي مولد اقتصادي وارد شوند.

وي با بيان اين كه واريز مستقيم سهم شهرداري تهران از 6 محور پیش بینی شده در بودجه سنواتي دولت، مورد پيشنهاد مديريت شهري است، تصريح كرد: البته با توجه به الزام قانوني مبني بر لزوم توزيع درآمدها از طريق خزانه دولت، تحقق چنين امري بعيد است.

عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران در پايان با تأكيد بر جلسه اخير اعضاي شورا با رييس جمهور، گفت: در اين جلسه از رييس جمهور محترم تقاضا شد که در روند پرداخت طلب‌هاي معوق شهرداري تهران از سوي دولت تسريع شود