تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


درختان ،سرمایه های آینده شهر تهران
تاريخ خبر: دوشنبه، 16 تير 1393 ساعت: 10:03

به گزارش  گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز ؛ رئیس کمیته محیط  زیست با اشاره اهمیت باغات تهران در حفظ اکو سیستم طبیعی و پالایش هوای شهر تهران بیان داشت: درختان تنومند شهر تهران باقیمانده از آبادی هایی هستند که به دلیل توسعه شهر تهران در فضای شهری جذب شدند.

مهندس محمد حقانی در ادامه گفتگو با خبر نگار شهرداری نیوز گفت: مهمترین عامل تشکیل این باغات وجود آبهای جاری و مسیل های فصلی بوده  که در دامنه کوههای البرز و گسل ها جاری بودند. با توسعه شهر تهران خصوصا در سال های اخیر، آبادی ها به شهر پیوستند و درختان و باغ ها در معرض خطر نابودی قرار گرفتند که  از جمله آنها می توان به باغات فرمانیه ، نیاوران، رستم آباد و ... اشاره کرد.

حقانی در خصوص دلایل از بین رفتن درختان در مسیر توسعه و گسترش شهر تهران خاطر نشان کرد: با رشد اقتصادی این آبادی ها و پیوستن آنها به ساختار و بافت جدید تهران و نیز در پیش گرفتن  سیاست های غیر اصولی در امر ساخت و ساز این باغها رفته رفته تخریب شدند و ساختمانهای بلند مرتبه جای آن را گرفتند. متاسفانه به دلیل نبود طرح جامعی برای شهر تهران، منافع دراز مدت شهر قربانی سود جویی و تامین درآمد ها برای توسعه و اداره شهر از نوع ناپایدار  و کوتاه مدت شد.

حقانی در ادامه گفت: مهمترین دلیل برای این نوع کسب درآمد که از محل ساخت و ساز و فروش تراکم تامین می شد،  نیاز شهرداری به درآمد زایی آنهم به شکل ناپایدار بوده است. چرا که از سی سال پیش به این طرف کمک های دولت به شهرداری ها قطع شد اما هیچگاه برای روش های کسب درآمد توسط شهرداری ها برنامه و راهکار جامع و کاملی طراحی  نشد.

رئیس کمیته محیط زیست در خصوص بحث فروش تراکم در شهرداری ها بیان داشت: شهرداری هر منطقه بسته به موقعیت جغرافیایی و تحت تاثیر سیاست های زمان خود اقدام به فروش تراکم و بارگذاری روی شهر کرد، بدون توجه به این موضوع که شهر تهران در امتداد حیات تاریخی و اجتماعی خود ، دارای چه میزان ظرفیت توسعه است  و به این شکل توسعه ناپایدار و غیر استاندارد  در تهران روی داد. در حال حاضر طبق آمار و ارقام می دانیم که شهرداری تهران بیش از نیمی از درآمد خود را از ساخت و ساز و تراکم فروشی یا به عبارتی "شهر فروشی " به دست می آورد.

وی در ادامه افزود: گمان می کنم که وقت آن رسیده باشد که کمی به  تبعات این نوع از توسعه بیندیشیم  و به دنبال راه های دیگری برای اداره و تامین  هزینه های شهر تهران باشیم. مطمئنا در دراز مدت آثار ناشی از این نوع درآمد زایی برای شهر ، در بر گیرنده نوعی از عدم تعادل و بهم ریختگی در  ساختار های استاندارد و اکوسیستم طبیعی شهر تهران باشد و هزینه های بسیاری را بر همه  ساکنین تهران تحمیل کند.

حقانی  در خاتمه  تصریح کرد: توسعه زیر ساخت ها و توسعه پایدار در تهران، موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است . به عنوان عضوی از شورای شهر امید وارم که  در برنامه ها و سیاست های آتی اداره شهر از طرف شهرداری به این امر رسیدگی شود و در دستور کار قرار گیرد.