حداقل 50 درصد بودجه 95 تهران بايد صرف توسعه مترو شود
به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران همزمان با هفته هواي پاك با اعلام اين كه پرداختن به موضوع آلودگي هوا و رسيدن به راهكارهاي كنترل و كاهش اين معضل امروز تهران و ساير كلانشهرهاي كشور، نياز به «ذره بين» ندارد و به جاي آن بايد «واقع بين» باشيم، گفت: واقعيت اين است كه هواي پاك در يك قدمي ما قرار دارد اما نمي دانيم يا نمي خواهيم بدانیم که اين يك قدم را باید چگونه برداريم.
مهندس محمد حقّاني افزود: علت آلودگي هوا، بي برنامگي و بي توجهي به برنامه ها از گذشته تا امروز است و اين كه شهروندان را در استفاده از خودروي شخصي و حضور در سطح شهر محروم كنيم، مانند اين است كه به شهروندان اجازه ندهيم از خانه اي كه ملك شخصي آنهاست، استفاده كنند.
وي با تأكيد بر اين كه زماني اجازه داريم از مردم بخواهيم كه از خودروي شخصي خود استفاده نكنند كه زيرساخت هاي حمل و نقلي آماده باشد، اعلام كرد: تا وقتي ناوگان حمل و نقل عمومي نتواند پاسخگوي انبوه مسافران باشد، نبايد آنها را از حق استفاده از خودروي خودشان محروم كنيم.
جاي اين كه تابع قانون باشيم قانون را به تبعيت خودمان در مي آوريم
رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه به قانون كاهش آلودگي هوا در دولت هاي نهم و دهم هيچ توجهي نشد و اين قانون 8 سال به دست فراموشي سپرده شد، اظهار كرد: دليل اصلي مشكل آلودگي هوای تهران و اساساً بسياري از مسائل و مشكلات بزرگ و کوچک كشور ما، اين است كه جاي اين كه تابع قانون بوده و دنبال اجراي قوانين باشيم، قانون را به تبعيت خودمان در مي آوريم و قوانين را به دنبال خود مي كِشيم.
مهندس حقّاني با بيان اين كه اگر دولت از بودجه بهداشت و درمان کم کند و آن را در توسعه مترو هزينه نماید تا سوخت هاي فسيلي را از چرخه حمل و نقل خارج كند، به سلامت مردم بیشتر كمك نموده، تصريح كرد: هر قدر مترو را در شهر 10 ميليون نفري تهران و ساير كلان شهرهای كشور افزايش دهيم، ورود انواع آلاينده ها و ذرات معلق به ريه 35 ميليون شهروند ساكن در شهرهاي بزرگ کشورمان را كاهش داده ايم.
وي با تأكيد بر اين كه امروز تهران نياز به 10 تا 12 هزار دستگاه اتوبوس دارد در صورتي كه تنها 6500 دستگاه اتوبوس دارد كه 500 دستگاه آن نیز زمين گير است، اضافه كرد: از 6 هزار دستگاه باقي مانده نيز 3 هزار دستگاه يعني 50 درصد آن از رده خارج هستند، ضمن اين كه از 80 هزار دستگاه تاكسي ناوگان تاكسيراني تهران، 20 هزار دستگاه يعني 25 درصد فرسوده می باشند.
موتورسيكلت هاي تهران معادل 10 تا 20 ميليون خودرو آلودگي توليد مي كنند
رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه علاوه بر 3 تا 4 ميليون دستگاه خودرو، يك و نيم تا دو و نيم ميليون دستگاه موتورسيكلت نيز در تهران وجود دارد، اظهار كرد: هر دستگاه موتورسيكلت كاربراتوري معادل 6 تا 8 دستگاه خودروی يورو 2 آلودگي توليد مي كند و به عبارتي، موتورسيكلت هاي تهران هر روز معادل 10 تا 20 ميليون خودرو آلایندگي توليد مي كنند.
مهندس حقّاني با بيان اين كه مردم اقبال زيادي به مترو نشان داده اند و از اين رو، توسعه مترو به نحوي كه هر فرد با 300 متر تا 500 متر پياده روي به اولين ايستگاه مترو دسترسي داشته باشد بايد محقق شود، تصريح كرد: مشكل اين است كه دولت گذشته با نفت 147 دلاري به مترو كمك نكرد و الآن هم كه نفت به 27 دلار رسيده و كفگير دولت به ته دیگ خورده است.
وي با تأكيد بر اين كه دولت و مديريت شهري از هر محلی كه امكان داشته باشد بايد به مترو كمك كنند تا به رقم ساخت 30 كيلومتر مترو در سال دست پيدا كنيم، اضافه كرد: به اين منظور، بايد حداقل 50 درصد بودجه 95 تهران صرف توسعه مترو شود و برابر همين مبلغ را نيز دولت به مترو كمك كند.
قارقار كلاغ ها جاي چهچه بلبل ها را در تهران گرفته است
رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه محور برنامه هاي شهري، حفظ محيط زيست و محور حفاظت از محيط زيست شهر نيز توسعه مترو است، اظهار كرد: مترو، محور توسعه پايدار شهری است و به منظور پايداري شهر باید بخش اعظم بودجه را بر روي توسعه مترو متمركز كنيم.
مهندس حقّاني با بيان اين كه 70 درصد آلودگي هوای تهران از اگزوز خودروها و موتورسيكلت ها خارج شده و مستقيماً وارد حلق و ريه ساكنان اين كلان شهر مي شود، تصريح كرد: به همين علت است كه شاهد افزايش 20 تا 30 نفره آمار بهشت زهرا در روزهايي هستيم كه هواي تهران ناسالم مي شود و به همين منظور، اولويت ما بايد جلوگيري از توليد آلودگي از مبداء باشد.
وي در پايان با تأكيد بر اين كه تهران، زماني باغ شهری پر از انواع پرندگان خوش آواز و رنگارنگ و متشكل از آبادي هاي به هم پيوسته اي بود كه در دامنه جنوبي البرز، همچون گهواره اي پر مهر گسترده شده بود، خاطرنشان كرد: امروز، نه تنها دیگر از چهچه بلبل هاي خوش الحان در تهران خبري نيست كه حتي صداي قارقار كلاغ ها نيز كمتر در تهران به گوش مي رسد.