تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


می‌دانیم خدمات در باغ‌پرندگان مناسب نیست
تاريخ خبر: چهارشنبه، 11 تير 1393 ساعت: 12:50

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر معتقد است کیفیت خدمات در باغ پرندگان، تاکنون مناسب نبوده است و شهرداری منطقه باید طرح کاملی برای این مجموعه ارائه دهد.

محسن پیرهادی درباره تخلف پیمانکار باغ پرندگان مبنی بر اخذ ورودی و خروجی از ابتدای بهره‌برداری بدون مصوبه شورا، گفت: هفته گذشته مصوبه شورا درباره میزان ورودی و خروجی باغ پرندگان به تصویب رسید و تخلف پیمانکار پیش از مصوبه نیز قابل بررسی است و در قالب یک «تذکر» ارائه شده است و اکنون در حال پیگیری آن هستیم. از این به بعد نیز طبق قرارداد، سقفی مشخص شده است تا بخشی از درآمدها به شهرداری‌ و بخشی به پیمانکار اختصاص یابد.

وی با تاکید بر اینکه آنچه در مورد باغ پرندگان باید در نظر گرفته شود، نوع کیفیت خدمات است، اظهار کرد: طبق برآوردها در زمان شهردار سابق منطقه، حدود 170 میلیارد تومان برای ساخت این باغ هزینه شده است و حالا می‌خواهند بار دیگر نزدیک به همین رقم را ظرف چند سال برای گسترش باغ پرندگان، هزینه کنند و به چشم‌انداز مدنظر نزدیک شوند، در حالی که تاکنون هینه‌ها با خدمات مطابقت نداشته است.

پیرهادی با انتقاد از نداشتن برنامه‌ای کامل برای این چشم‌انداز، گفت: شهردار موظف است طرح کاملی برای باغ پرندگان ارائه دهد و هزینه‌ها را کاملا مشخص کند. آنچه تاکنون بهره‌برداری شده است کمتر از هزینه‌هاست و باید از شهردار سابق منطقه که اکنون یکی از مدیران شهرداری است پرسید چرا وضعیت به این صورت است.

وی با اشاره به تعهدات پیمانکار مبنی بر نگهداری و به نمایش گذاشتن چند هزار گونه پرنده، افزود: طبق قرارداد، پیمانکار باید خدمات زیادی ارائه می‌داد، اما بسیاری از تعهدات اعمال نشده است.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران ادامه داد: قرار است چند صد میلیارد از بودجه عمومی برای ایجاد یک مرکز اوقات فراغت هزینه شود اما باید تناسب بین هزینه و خدماتی که ارائه می‌شود جود داشته باشد اما تاکنون این تناسب وجود نداشته است.

پیرهادی در عین حال ابراز ناامیدی کرد که با پیگیری‌های شهردار جدید منطقه و حوزه‌های تخصصی در شهرداری، نسبت بین هزینه و خدمات در باغ پرندگان رعایت شود.

وی همچنین درباره چگونگی پیگیری تخلفات سابق پیمانکار این مجموعه ، توضیح داد: پرونده‌ باغ پرندگان در سازمان بازرسی شهرداری تهران باز است و ما نیز در کمیسیون نظارت و حقوقی، ‌نکاتی را به شهرداری ارائه داده‌ایم. از اینجا به بعد نیز که شهرداری قصد گسترش باغ پرندگان را دارد، دقیق‌تر وضعیت را بررسی می‌کنیم.

پیرهادی با تاکید بر عدم رضایت کمیسیون، از شرایط فعلی باغ پرندگان، گفت: افق و طرحی که برای این باغ در نظر گرفته شده بود و هزینه‌ای که برای احداث آن صرف شد، با وضعیت کنونی همخوانی ندارد و حتما باید اصلاح شود.

وی افزود: شورا کارشناسانی را برای باغ پرندگان در نظر گرفته‌ایم تا روی پروژه نظارت داشته باشد و در عین حال سازمان بازرسی شهرداری هم وضعیت را بررسی می‌کنند. خود شهردار منطقه نیز توجه دارد که باید پروژه را به نحو مطلوبی به پایان ببرد.

‌باغ پرندگان شهر تهران اردیبهشت سال گذشته افتتاح شده و از خیلی پیشتر قول‌هایی را در مورد نوع پرندگان کمیاب در آن ، سقفی بلند و توری برای پرواز آزادانه پرندگان تا ارتفاعی بلندتر و ... صحبت شده بود اما در نهایت آنچه افتتاح شد پارکی بود با تعدادی از پرندگان معمول در پارک‌های تفریحی. البته در روزهای اولیه افتتاح تعدادی از سفرای کشورهای خارجی پرندگانی زینتی را به این پارک اهدا کردند اما در ادامه به دلیل نبود شرایط مناسب برای نگهداری بسیاری از این گونه‌های ارزشمند از آنجا جا‌به‌جا شدند. در حال حاضر نیز آنچه بیش از همه به عنوان نگرانی در مورد این باغ یا پارک مطرح می‌شود نوع نگهداری پرندگان و رعایت سلامت و بهداشت برای آنهاست.

همچنین پیش از این علی محمد شاعری - رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اعلام کرده بود باغ پرندگان در آینده از 15 هکتار به 80 هکتار توسعه خواهد یافت و از نظر وی این مجموعه هیچ مشکلی ندارد.