تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


دولت و شهرداری باید در زمینه مطالبات مردم همسو عمل کنند
تاريخ خبر: پنجشنبه، 5 تير 1393 ساعت: 10:13

 

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز ، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر در زمینه نارسایی های عمده در حوزه آلودگی در شهر تهر ان ، به مساله رقابت کاهنده ای که میان شهرداری و دولت وجود دارد اشاره کرد وگفت : با توجه به برنامه های مدیریت شهری شهرداری تهران که در قالب برنامه های 5 ساله تعریف شده است ، دولت نیز در این زمینه تکالیفی را در مورد با روابط میان نهاد های مربوطه در حوزه های مختلف همچون محیط زیست ، بودجه ، کاهش آلودگی ، بافت فرسوده و حاشیه نشینی تعریف کرده است.

وی افزود: به نحوی می توان گفت که شهرداری و دولت در جهت رسیدن به وضعیت بهتری برای شهر تهران در حال تلاش اند ولی سهم عمده نارسایی در شهر تهران در حوزه آلودگی ها، به عدم همکاری میان دولت و شهرداری بر می گردد که منجر به رقابتی کاهنده شده است .

حقانی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : شورای شهر تهران در دوره چهارم ضمن آگاهی از این موضوع و بازدارنده دانستن چنین مساله ای توانست این رقابت کاهنده را به یک هم افزایی سازنده تبدیل کند . به واسطه وجود چنین عدم تفاهم هایی میان دولت و شهرداری زندگی شخصی و عمومی شهروندان در معرض انواع آسیب های ناشی از آلودگی های شهری قرار می گرفت .

حقانی در ادامه افزود : فضاهای سبز عمومی و باغات شهر که می بایست به عنوان فرصتی برای احیاء حیات مدنی و زندگی اجتماعی مشترک از آن بهره گیرند ، در فضاهای غیر قانونی تبدیل به برج سازی و تجارت می شد.آنچه روشن است اینکه پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه تعامل پایدار دولت با مدیریت شهری ، لازم است همه سازمان ها و ارگانهای مرتبط در زمینه رفع آلودگی های تهران همسو عمل کنند و از انجام هر گونه موازی کاری که منجر به تقابل می شود بپرهیزند.

حقانی در خصوص ارزش پیوندی که شورای شهر میان شهرداری و دولت ایجاد کرده افزود : اگر روزی از منظر کارشناسانه اثرات سوء تقابل میان دستگاه های اجرایی و عدم هماهنگی میان آنها بر شهروندان بررسی شود ، آنگاه می توان به ارزش تعامل کنونی که میان شورای شهر و شهرداری با دولت به انجام رسیده است پی برد .

وی در خاتمه ضمن بیان این مطلب تاکید کرد : منظور از تعامل هم هدف بودن بر سر منافع مردم است و لزوم ندارد که دولت و شهرداری یک کار را انجام دهند. دولت و شهرداری باید در زمینه مطالبات مردم ، در زمینه هوای پاک و فضاهای سبز و توسعه و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی که زمینه ساز رفع آلودگی از این کلانشهر است با یکدیگر هم سو عمل کنند. با توجه به این امر که یکی از نیازهای امروز شهر تهران به عنوان یکی از مهمترین کلانشهر منطقه خاورمیانه ، توسعه زیر بنایی حمل و نقل عمومی است . استفاده از یک ناوگان حمل و نقل پاک و توسعه یافته با صرف هزینه و وقت کمتر جزء حقوق مسلم شهروندان تهران است .