تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


حقوق شهروندی باید متناسب با خصوصیات فرهنگی، جامعه باشد
تاريخ خبر: سه شنبه، 3 تير 1393 ساعت: 14:04

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،رئیس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ، درخصوص ضرورت آموزش حقوق شهروندی و گسترش محورهای مرتبط با آن گفت : با توجه به ضرورت آموزش حقوق شهروندی و گسترش محورهای مرتبط با آن ؛ "سند راهبردی آموزش شهروندی"، مصوب جلسه هجدهم آبان 1392 در شورای عالی فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ،در جلسات کارشناسی توسط اداره کل آموزش شهروندی در کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران  و کارشناسان و مشاوران این کمیسیون و مدیران مربوطه ، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

 این کمیسیون موضوع آموزش حقوق شهروندی را بر اساس شعار شهروند مسئول و با توجه به نقش آموزش در تحقق این هدف مورد بررسی های کارشناسی متعدد قرار داده و با همکاری کار گروهی دانشگاهی دست به تدوین رئوس برنامه تکالیف شهروندی زده است.

حجت الاسلام ناصحی در این خصوص به خبرنگار شهرداری نیوز گفت : برای جلوگیری از پراکندگی کاری و به منظور دستیابی به یک نظام جامع و یکپارچه و ایجاد هم افزایی ، کمیسیون نظارت شورای شهر تهران تمام تمرکز خود را بر ضرورت آموزش شهروندان خواهد گذاشت.

وی در ادامه افزود : شورای شهر تهران در نظر دارد تا با ایجاد ادبیات مشترکی میان دست اندرکاران و شهروندان ، موضوع آموزش فرهنگ شهروندی در کلانشهر تهران را با جدیت دنبال کند.

این عضو شورای شهر در خصوص فرهنگ سازی در زمینه گسترش وظایف شهروندی در کلان شهر تهران بیان داشت : به طور مشخص برای فرهنگ سازی در زمینه گسترش وظایف شهروندی ، آموزش های نظری در صدر برنامه های این شورا  قرار گرفته است . این شورا تلاش دارد تا با ارائه الگو های عملی و عینی در رسانه ها و یا ویژه برنامه ها در هر چه بهتر به ثمر رسیدن این هدف نقش موثر و خلاقی داشته باشد.

ناصحی تصریح کرد: واگذاری وظیفه شهروندی یک اجبار نیست ، بلکه یک نوع احساس مسئولیت بر اساس درک درست از وظایف یک شهروند است . در این زمینه ابتدا باید شهرداری با شفافیت ، وظایف و مسئولیت های خود را برای شهروندان توضیح دهد و با اجرای مدیریت محله محور ، همفکری و هم افزایی شهروندان را جلب نماید.

ناصحی در خصوص سپردن مسئولیت های شهروندی به مدیریت های محلات شهر تهران گفت : پی گیری پیشنهادات کاربردی ، نظارت بر حسن اجرای برنامه ها ، ارزیابی کار آمد و روز آمد برنامه های شهروندی و تقویت مشارکت های اجتماعی از طریق دعوت سازمان های مردم نهاد مرتبط و واگذاری مسئولیت های شهروندی به محلات ، جزء بهترین اهرم های گسترش وظایف شهروندی در شهر تهران خواهد بود. داشتن رویکردی پویا و آینده نگر با تکیه بر مفاد آموزه های بنیادین اسلام و سازگاری با رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه حقوق شهروندی و همچنین ایجاد تناسب با خصوصیات فرهنگی ، تاریخی و اجتماعی جامعه اسلامی ایران از ضروریات اساسی در زمینه گسترش وظایف شهروندی است.

حجت الاسلام ناصحی ضمن اشاره به راههای مقابله بارسانه های غربی که در زمینه تغییر دیدگاه های شهروندان تلاش می کنند ، تصریح کرد: باید با ابزارهای هماورد با مهاجمین فرهنگی برخورد کرد. در جبهه جنگ نرم ، به کارگیری ابزار فناوری خصوصا" فضای مجازی و سایبری از اهمیت بسیاری برخوردار است که بحمدالله در این زمینه کارشناسان و متخصصان خبره ای داریم .

وی در ادامه افزود : تجهیز جامعه به ابزارهای نوین بر اساس آموزه های فرهنگ اسلامی ، مخاطب شناسی وسنجش سلیقه مخاطبان برای تدوین سیاستهای دفاعی و تهاجمی به ویژه در زمینه گسترش شبکه های ماهواره ای و رسانه ای سایبری مدنظر مسئولان جامعه اسلامی قرار دارد.

وی درخصوص بنگاه های دروغ پراکنی رسانه های غربی بیان داشت : کار رسانه های غربی دروغ پراکنی و القاء شبهه و تلاش برای تضعیف روابط مردم با حکومت است. متاسفانه این رسانه ها مدام به ترور شخصیت ها و جوسازی کاذب علیه نظام مشغول اند.

حجت الاسلام ناصحی افزود : پاسخگویی به شبهات فکری مردم و به ویژه جوانان ، ایجاد و تقویت کرسی های آزاد اندیشی در مساجد و مدارس و سراهای محلات ، ایجاد سایت های اجتماعی و آگاهسازی خانواده ها از توطئه ها ی دشمنان در زمینه مواد مخدر روانگردان ، خشونت های جنسی و خانوادگی و سایر آسیب های اجتماعی جزء اصلی ترین ابزار مقابله با تهاجم فرهنگی است .

حجت الاسلام ناصحی با توجه به بودجه اندک اختصاص یافته برای مسایل فرهنگی کشور با در نظر گرفتن گسترده بودن نیازهای فرهنگی و هزینه بر بودن آن ، گفت : اختصاص 3 درصد بودجه جهت فراهم آوردن ابزار و امکانات برای مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم آن هم با حجم گسترده فعلی و تنوع ابزار تهاجمی،چندان قابل ملاحظه نیست .

 وی درخاتمه در خصوص مسئولیت تمام نهادهای فرهنگی ، اجتماعی و آموزشی کشور به خبرنگار شهرداری نیوز گفت : محدود کردن و سپردن مسئولیت مقابله با تهاجمات فرهنگی فقط به شهرداری تهران ، کار درستی نبوده و سایر نهادهای اجتماعی و فرهنگی مانند آموزش و پرورش ، سازمان بسیج ، وزارت علوم ، وزارت جوانان و ورزش ، ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر باید برای این مهم وارد میدان شوند. اصلی ترین اولویت در زمینه فرهنگ سازی در شهر تهران آموزش مفاهیم اجتماعی و فرهنگی قرآنی و اسلامی است. در مرحله بعد آموزش های پیشگیرانه در زمینه آسیب های اجتماعی و فرهنگی مانند کرسی های آموزش "تمرین مهارتهای زندگی " است که باید مورد توجه شهروندان و کارشناسان قرار گیرد. در زمینه بحث های کارشناسانه نیز نیاز سنجی از ائمه محترم جماعات – نخبگان اجتماعی و دانشگاهی و معتمدین محلی در رده اولویت های جامع آموزش فرهنگ شهروندی است .