تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


ترافیک امروز تهران نمونه ای از تبعات تصمیم های عجیب و غریب دولت است
تاريخ خبر: دوشنبه، 16 آذر 1394 ساعت: 13:20

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به افزایش پیک ترافیک صبحگاه امروز در پی بارش برف در پایتخت گفت: با وجود آنکه تکمیل خطوط مترو و توسعه حمل و نقل عمومی مستلزم پرداخت معوقات دولت است، اما بانک مرکزی تصمیم های عجیب و غریبی می گیرد که جز خسارت عایدی برای شهر تهران و ساکنانش ندارد.

اقبال شاکری ، با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل عمومی تهران، تنها مربوط به یک کلانشهر نیست و معضلی ملی است، تصریح کرد: صبح امروز در پی افزایش پیک ترافیک شاهد قفل شدن شریان های اصلی و فرعی و هجوم شهروندان به مترو و سپس اتوبوس ها بودیم. معضلی که نشان می دهد تهران بیش از هر زمان دیگری نیاز به توسعه حمل و نقل عمومی دارد نه فروش خودرو خودروسازان.

وی با بیان اینکه ای کاش دولت برای حل معضلات حمل و نقل عمومی تهران فکری می کرد، خاطر نشان کرد: در ترافیک امروز صبح چند نکته کاملا محرز بود. نخست اینکه شدت هجوم مردم به مترو بسیار بالا بود. از سویی دیگر ترافیک تنها مربوط به خیابان های اصلی نبود به کوچه ها نیز کشیده شده بود. مساله مهمی که از شماره گذاری بیش از اندازه خودرو در تهران بدون در نظر گرفتن گنجایش شهر حکایت دارد.

شاکری مترو را در روزهای بارانی و برفی یک سیستم حمل و نقلی پاک و بدون دغدغه دانست و افزود: اگر خطوط مترو به سرعت تکمیل و خطوط حاشیه شهر نیز به بهره برداری برسند، بی شک هرچقدر برف هم ببارد، با توجه به اینکه بیش از 40درصد حمل و نقل شهر تهران از محل این ناوگان پاسخ داده می شود، ترافیک در داخل شهر به وجود نمی آید.

شاکری با تاکید بر اینکه توسعه متروی تهران علی الخصوص نیاز به کمک دولت و وصول معوقات بخش حمل و نقل دارد، شهر تهران را فقط متعلق به شهروندان تهرانی ندانست و گفت: بی نظمی شهر تهران در بخش ترافیک بالواقع نیاز به یک عزم ملی دارد. عزمی که به نظر می رسد از سمت دولت مهم انگاشته  نمی شود.

این نماینده مردم تهران در شورای شهر با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت به این مهم توجه دارد که امروز صبح چه میزان از وقت شهروندان در ترافیک اتلاف شده است، افزود: آیا دولت در نظر می گیرد وقتی شهروندان در ترافیک می مانند چه اعصابی از تک تک شان خسارت می بیند؟ وقتی با تاخیر به سر کار می روند چرخه صنعت و نظام اداری کشور متضرر می شود و وقتی با این تنش های عصبی به خانه می روند سلامت روحی خانواده ها نیز متاثر می شود؟

شاکری با انتقاد از اینکه با بودجه کنونی شهرداری تهران حمل و نقل عمومی پایتخت تکمیل نمی شود و همچنان شاهد ترافیک و معضلات کنونی خواهیم بود، خاطر نشان کرد: حداقل 30درصد بودجه شهرداری تهران به توسعه حمل و نقل تخصیص یافته، آیا دولت توقع دارد شهرداری همه بودجه اش را تنها صرف حمل و نقل کند، پس نگهداشت و توسعه شهر چه می شود؟ وظیفه دولت چه می شود؟

وی مشکل اصلی تهران از بعد زیست محیطی، سلامت روحی و روانی شهروندان را متاثر از ضعف حمل و نقل عمومی دانست و گفت: شورا همچنان پیگیر وصول معوقات دولت در بخش حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است، اما دولت و در راس آن بانک مرکزی گاهی تصمیم های عجیب و غریب می گیرند که کارشناسان را متعجب می کنند.

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر با انتقاد از اینکه از یک طرف دولت با کمبود بودجه مواجه است، از سویی دیگر بانک مرکزی اقدام به تخصیص وام 25میلیون تومانی با سود بازپرداخت اندک و بدون ضمانت به شهروندان به منظور فروش خودرو می کند، متذکر شد: دولت تصمیم گرفت تا خودروهایی که  در پارکینگ خودروسازان انباشته شده بود را به فروش برساند و حجم قابل توجهی ترافیک و آلایندگی را به هوا و شهر و ساکنانش تحمیل کند تا جان و مال شهروندان به خطر بیفتند، در حالی که صلاح شهر در توسعه مترو و سیستم حمل و نقل عومی است و بس.