تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


مجبوریم براي سال 95 كرايه تاكسي را به نرخ واقعی برسانيم
تاريخ خبر: دوشنبه، 25 آبان 1394 ساعت: 10:29

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، بلافاصله پس از انتقاد معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از قطع بيمه رانندگان تاكسي بدون اعلام قبلي، عضو هيأت رييسه شوراي اسلامي شهر تهران نيز با انتقاد از قطع بيمه رانندگان جديد تاكسي گفت: پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، دولت سابق ضمن اختصاص سهميه ويژه اي جهت بنزين مصرفي رانندگان تاكسي، 50 درصد از حق بيمه آنها را نيز تقبل كرد تا بخشي از ضرر و زياني كه اين قشر در قبال اجراي قانون متقبل شده بودن را جبران كند.

ابوالفضل قناعتي افزود: پس از سال ها، تازه نيمه امسال متوجه شده اند كه پرداخت اين پول مصوبه مجلس را نداشته و در نتيجه غير قانوني بوده و آن را نبايد پرداخت مي كردند و پس از قطع سهميه بنزين رانندگان تاكسي، حالا مي خواهند سهم حق بيمه آنها را نيز حذف كنند.

وي با اشاره به اين كه براي پرداخت مجدد حق بيمه رانندگان تاكسي، دولت بايد اين تصميم را به مجلس ببرد و مصوبه آن را بگيرد، اظهار كرد: اكنون اعلام كرده اند اين ماجرا عطف به ماسبق نمي شود، يعني رانندگاني كه تا به حال بيمه بوده و حق بيمه آنها پرداخت مي شده، حق بيمه شان همچنان پرداخت مي شود اما از نيمه دوم سال به بعد، متقاضيان جديد تاكسي مشمول كمك 50 درصدي حق بيمه نمي شوند و 100 درصد حق بيمه خود را بايد خودشان پرداخت كنند.

قناعتي با بيان اين كه نه شركت هاي تاكسيراني كه رانندگان تاكسي زير نظر آنها كار مي كنند، توان پرداخت حق بيمه را دارند و نه خود رانندگان چنين تواني را دارند، تصريح كرد: در شرايطي كه نرخ بنزين را براي رانندگان تاكسي آزاد كرده اند و امكان افزايش كرايه هم وجود ندارد، حذف كمك هزينه بيمه، فشار مضاعف به اين قشر است.

وي با اشاره به اين كه پرداخت كمك هزينه بيمه رانندگان تاكسي بايد ادامه پيدا كند، اظهار كرد: در غير اين صورت، شورا و شهرداري مجبور خواهند شد تا براي سال 95 در حمايت از رانندگان تاكسي، نرخ واقعي را جهت كرايه تاكسي در نظر بگيرند تا مشكل معيشتي آنها از اين كه هست، بيشتر نشود.

قناعتي با بيان اين كه راننده تاكسي هم شهروند همين شهر و كشور و مانند ساير شهروندان است حق و حقوقي دارد، تصريح كرد: وقتي هزينه كامل بيمه را به سبد هزینه های رانندگان تاکسی اضافه می کنید و نرخ بنزین را نیز برای آنها آزاد می کنید، این قشر متحمل فشار بيشتري مي‌شوند و بيشترين تأثير اين فشار بر روي نرخ كرايه ها وارد مي شود.

وي با طرح اين پرسش كه در حال حاضر فرق يك راننده تاكسي با يك مسافربر شخصي چيست؟ پاسخ داد: اعتقاد دارم امتياز مسافربر شخصي بيشتر است، چرا كه مسافربرها همان پول يا حتي بيشتر از آن را هم از مردم مي گيرند و كسي هم صدايش در نمي آيد اما راننده تاكسي با همين نرخ بنزين و با همين شرايط بايد كار كند و اگر كوچك ترين تخلفي هم بكند با او برخورد   مي شود.

عضو هيأت رييسه شوراي اسلامي شهر تهران در پايان خاطرنشان كرد: در شرايط فعلي كه سهمیه بنزين و در ادامه كمك هزينه بيمه را نيز از رانندگان تاكسي گرفته اند، اين قشر ديگر هيچ راهي براي دفاع از خود ندارد و اين منصفانه نيست.