تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


كاركنان مترو مسافران نابينا را تا سوار شدن به قطار همراهي مي‌كنند
تاريخ خبر: دوشنبه، 4 آبان 1394 ساعت: 12:56

مناسب سازي و ايمن سازي فضاهاي عمومي دو خواسته مهم معلولان است

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،عضو كمسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با اعلام اين كه مسائل و مشكلات معلولان به دو بخش عمده تقسيم مي‌شود، گفت: بخش اول، مشكلاتي همچون تحصيل، اشتغال و ازدواج است كه دولت وظيفه‌ بررسي و حل و فصل آنها را بر عهده دارد و بخش دوم، مشكلاتي است كه به صورت مستقيم با شهر و مديريت شهري ارتباط دارد.

مجتبي شاكري افزود: سازمان بهزيستي كه زير نظر مستقيم دولت فعاليت مي‌كند، به عنوان سازمانی که متولي اصلي معلولان است، بايد با ورود به امور مربوط به این قشر از جمله مسائل و مشكلات آنها، ارزش، جايگاه و منزلتی که شايسته معلولان است را براي اين قشر به ارمغان آورد.

وي با تأكيد بر اين كه مناسب‌ سازي و ايمن ‌سازي فضاهاي عمومي همچون مترو و امكان استفاده معلولان ازمجموعه هاي فرهنگي و مجتمع ‌هاي ورزشي از جمله اموری اند كه نسبت به پيگيري آنها از طريق شوراي شهر اقدام شده، اعلام كرد: به عنوان نمونه، كاركنان مترو با مشاهده مسافر نابينا بايد وي را تا سوار شدن به قطار همراهي كنند و از امنيت آن فرد اطمينان حاصل نمايند.

جاي خالی معلولان در آثار سينمايي

عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه نبود خود باوري از مهم‌ترين مشكلات معلولان است، اظهار كرد: فرهنگ سازي در خصوص توانايي ‌هاي این قشر و به صحنه كشاندن توانمندي هاي آنها، مي‌ تواند به خود باوري معلولان از یک سو و باور پذیری آنها در جامعه از سوی دیگر، بینجآمد.

شاكري با بيان اين كه جاي فیلم هایی که مضامين اصلی آنها مربوط به معلولان باشد، در سينماي ايران بسیار خالی است و این در حالي است كه معلولان به ويژه نابينايان موفق متعددي در کشورمان داريم كه هر كدام پرچمدار حرفه و رشته ای هستند که در آن مشغول به کار می باشند، اظهار كرد: كم لطفي سينماگران براي به تصوير كشيدن موفقيت‌هاي معلولان، نشان از  کم توجهی به این قشر در عرصه های فرهنگی و هنری دارد.

وي در پايان با تأكيد بر اين كه همه نهادها و سازمان‌ هاي دست اندر كار امور معلولان، مسئول هستند تا تكاليف و وظايف خود را نسبت به اين قشر به بهترين شكل ممكن انجام دهند، خاطرنشان كرد: سازمان‌ هاي مسئول بايد شرايط را براي معلولان آسان تر كنند و اين نكته را در نظر داشته باشند كه حق همه معلولان است تا در شرايط برابر و يكسان با ديگر افراد جامعه قرار بگيرند.