تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


بهره برداری از فاز نخست سامانه هوشمند نظارتی شورای شهر تهران تا پایان سال
تاريخ خبر: سه شنبه، 21 مهر 1394 ساعت: 09:13

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران از بهره برداری فاز نخست سامانه هوشمند نظارتی تا پایان سال خبر داد و گفت: دامنه اطلاعاتی که در این سامانه به ثبت می رسد، شامل نخستین انجمن های شهری و نخستین مصوبات شوراهای شهری کشور است که منجر به تحول بزرگی در مسیر قانون گذاری کشور می شود.

پرویز سروری ، با تاکید بر اینکه یکی از معضلات شورای شهر بررسی احتمالی مصوبات سال های گذشته در شورای چهارم و شوراهای آینده است، تصریح کرد: هنگامی که نمایندگان شورای شهر قصد بررسی طرح یا لایحه ای دارند، در بیشتر مواقع با ضعف پیشینه مصوبات و کمبود اطلاعات شوراهای سال های گذشته درباره موضوعات مختلف مواجه می شوند، به همین دلیل با آغاز به کار شورای چهارم، طراحی این سامانه آغاز شد.

وی با بیان اینکه سامانه نظارتی شورا، نرم افزاری هوشمند است که به اعضای شورای شهر این امکان را می دهد که به صورت آنلاین هم از آخرین وضعیت لوایح و هم از پیشینه مصوبات شورا باخبر شوند، خاطرنشان کرد: در روند تهیه این سامانه، پیشنیه و اطلاعات همه موضوعاتی که از ابتدای شکل گیری شورای شهرها به ویژه پایتخت تاکنون ثبت شده اند، جمع آوری شده است.

وی امکان تنقیح تمامی مصوبات انجمن های شهر و سایر شوراهای شهرهای کشور را یکی دیگر از امکانات این سامانه نظارتی برشمرد و افزود: با آغاز به کار این سامانه، تنقیح بزرگی از زمان پیدایش مصوبات در سال های گذشته تاکنون صورت می گیرد به طوری که معتبر یا غیرمعتبر بودن مصوبات با این سامانه قابل رصد است.

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر اطلاع نمایندگان از اینکه کدام مصوبات به قوت خود باقی هستند و کدام یک نقض شده اند را از دیگر دستاوردهای آغاز به کار این سامانه مطرح کرد و گفت: با آغاز به کار سامانه نظارتی دیگر نیازی نیست نمایندگان به متون و کتاب ها برای آگاهی از پیشینه و آخرین وضعیت موضوعات مراجعه کنند، بلکه می توانند با فشار دادن یک کلید به صورت هوشمند از تمامی سوابق یک موضوع اطلاعات لازم و کافی را به دست آورند.

عضو چهارمین دوره شورای شهر پایتخت یکی از معضلات کنونی نمایندگان شورای شهر را ضعف اطلاعات از آخرین وضعیت مصوبات سال های گذشته دانست و گفت: در سامانه هوشمند نظارتی تلاش کردیم تمامی پیشینه فعالیت انجمن های شهری از زمان پیدایش تاکنون، ثبت اطلاعات شوند تا مشخص شود مصوبات چه برآیندی را تاکنون طی کرده اند و چه مصوباتی حاصل سال ها تلاش بوده است تا دچار مصوبات تکراری نشویم.

وی یکی از دلایل اینکه بسیاری از مصوبات شورای شهر تهران در فرمانداری مورد بررسی قرار نمی گیرند و به نوعی بازگشت داده می شوند را تصویب موضوعات تکراری عنوان کرد و افزود: در روند تصویب لوایح مختلف، از یک سو بارها دچار تکرار شده ایم و از سوی دیگر برخی از قوانین جنبه متعارض به یکدیگر دارند. مساله مهمی که با پالایش و تنقیح آنلاین نمایندگان قابلیت برطرف شدن دارند.

سروری با بیان اینکه نظارت سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای کنونی شهری همچون تهران نیست، متذکر شد: با توجه به سرعت پیشرفت دنیای ارتباطات، زمان آن فرا رسیده که نظارت ها نیز به صورت سیستمی، پویا و دینامیک انجام شوند تا خلاء های احتمالی در روند نظارت ها منجر به شناسایی نقاط قوت و ضعف شود. از همین رو مصوبات کل شوراهای کشور از زمان پیدایش تاکنون در این سامانه هوشمند نظارتی ثبت می شوند.

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر سامانه هوشمند نظارتی شورای شهر تهران را الگویی کارآمد برای تمامی شوراهای کشور و انجمن های فعال در زمینه های شهری عنوان کرد و ادامه داد: سامانه هوشمند نظارتی شورای شهر در سه فاز طراحی شده و تا پایان سال فاز اول و تا پایان دوره شورای چهارم هر سه فاز این سامانه رونمایی می شود.