تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


عدم تحقق وظایف دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی از برنامه چهارم توسعه شروع و تا برنامه پنجم توسعه ادامه پیدا کرده است
تاريخ خبر: شنبه، 11 مهر 1394 ساعت: 09:44

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم توسعه حمل و نقل عمومی با توجه به بازگشایی مراکز علمی و دانشگاهی و افزایش تعداد استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومی گفت: دولت متعهد شده بود که برای توسعه حمل و نقل ریلی تا 260کیلومتر کمک های را به بخش های مربوطه تزریق کند که  تا پایان امروز نتوانسته به صورت کامل به این تعهدات خود پایند باشد و این عدم هماهنگی از برنامه چهارم دولت شروع شده و تا برنامه پنجم نیز ادامه دارد .

دکتر رسول خضری به خبرنگار پارلمانی شهرداری نیوز گفت : ما از برنامه های اعلام شده برای توسعه حمل و نقل توسط دولتو شهرداری بسیار دور هستیم .کشورهای مهمی از دنیا هستند که در زمینه تولید سوخت پاک وارد شده اند، اما متاسفانهفاصله ما از این کشورها روز به روز در حال بیشتر شدن است،  آنها برای کاهش آلودگی هوای خود بحث سوخت های پاک را در اولویت کارهای دولتی خود و خودرسازانشان خود قرارداده اند .

وی در ادامه افزود: بسیاری از کشورهای دنیا اگرتوانسته اند تاکنون موضوع آلودگی شهر های بزرگ خود را کنترل کنند که قطعا این مهم به همین جایگزینی سوخت های پاک بر می گردد، آنها از انرژی های مختلف مانند انرژی خورشیدی ، بیو گازها ، انرژی های اعماق دریاها  و حتی از گرمای کویر هایشان نیز برای تولید انرژی پاک استفاده می کنند . اما متاسفانه مدیریت منابع ما در این خصوص بسیار ضعیف عمل کردهو می کند.

نماینده مردمان سردشت و پیران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شدت مصرف انرژی در کشور ما به 1/1 درصدمی رسد ،در صورتی در کشورهای دیگر کمتر از 5/0 درصد است ، در واقع ما 2 برابر کشورهای دگیر جهان انرژی و سخت مصرف می کنیم و بیشتر حجم تولید انرژی و مصرف سوختمان نیز حول محور سوخت های فسیلی می چرخد که این خود یکی از آلوده کننده ترین منابع تولید انرژی در دنیا محسوب می شود ، حتی گازهای CNG نیز تولید کننده آلودگی هستند اما باز هم مقدار آلایندگی آنها نسبت به بنزین های آلاینده بسیار کمتر است .

این نماینده مجلس در ادامه گفت: درحال حاضر یک موتور سیکلت که در درون شهر در حال تردد است نسبت تولید آلایندگی بسیاری نسبت به بعضی خودروها دارد با این شرایط تا به حال دولت کاری برای جایگزینی موتورهای آلاینده با موتور های برقی  انجام نداده است .

وی در ادامه افزود : مصرف انرژی پاک در کشور ما بسیار کم است و شدت مصرف انرژی های آلاینده بسیار بالا می باشد که و با این شرایط ما هیچ گاه نمی توانیم به آن درصد از کاهش آلودگی هوا که مد نظرمان است دست پیدا کنیم ، ما در قانون برنامه چهارم و پنجم عنوان کردیم که 50درصد هزینه توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی را دولت تامین کند تا شهرداری ها بتوانند تا حدودی بار ترافیکی و آلودگی را از هوای تهران کاهش دهند اما متاسفانه این قانون هنوزبه اجرا در نیامده و برای همین امر است که بیشتر هزینه خودروهای پاک و توسعه حمل و نقل عمومی را خود شهرداری متقبل شده است، حتی دولت در زمینه تولید سوخت هایی با  استاندارد یورو 4 و 5نیز کمکی به ناوگانهای حمل و نقل عمومی تولید نکرده است که تمامی این مواد در کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک تهران بسیار تاثیر گذار است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره عدم هماهنگی دولت با شهرداری گفت: به نظر بنده این برنامه یک مدیریت یکپارچه و سازمان داده شده نیاز دارد تا بتواند بر اساس یک نظم و دیسیپرین خاص حرکت کند که متاسفانه این امر هنوز محقق نشده است و بنده تنها را برون رفت از این  مشکل را حرکت به سوی مصرف انرژی و سوخت های پاک می دانم.

وی در ادامه درباره آلودگی بیش از حد هوا و نقش سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در بحث آلودگی هوا بیش از16 سازمان دخیل هستند ، که هرکدام از آنها اگر پیوست های محیط زیست را رعایت کنند ،بیشترین مشکلات ما در این زمینه حل خواهد شد اما هنور در طول این چند سال اخیر که شورای حفاظت از محیط زیست ما تعطیل بوده و حتی اکنون که این سازمان دوباره با ریاست رئیس جمهور محترم و به دبیری خانم ابتکار راه اندازی شد فقط توانسته مقدار کمی از این مشکلات را حل کند، اما متاسفانه در حال حاضر میزان آلایندگی در 9 سال گذشته به شدت بالا رفته تا حدی که بیشترین علل بیماریهایی مانند سرطان در کشور ما ریشه اش برمی گردد به آلودگی هوای شهرمان.

دکتر خضری در پایان افزود: به نظر بنده مهم ترین کاری که ما می توانیم انجام بدهیم جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای موتورهای با سوخت های آلاینده و همچنین توسعه ناوگان های حمل و نقل عمومی در کشور است،ما باید به آن حد از توانایی در تولید سوخت های پاک در کشور برسیم که حتی از بازماندهای کارخانه جات خود نیز انرژی پاک تولید کنیم تا هم در هزینه تولید منابع انرژی صرفه جویی کرده باشیم  و هم در کاهش آلودگی هوا کمک ماثر بوده باشیم.