تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


تهران 1000 کیلومتر مترو نیاز دارد
تاريخ خبر: چهارشنبه، 8 مهر 1394 ساعت: 10:54

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با تأكيد بر اين كه توسعه شهر و هر گونه ساخت و ساز در شهر، نبايد هيچ گونه مغايرتي با حفظ محيط زيست شهری داشته باشند، گفت: حتي طرح‌هاي شهري موفق نیز در صورت مغايرت با ضوابط زيست محیطی، در زمره طرح‌هاي توسعه ای در شهرها محسوب نمي‌شوند و در واقع طرحی موفق است که حافظ و ضامن توسعه پایدار شهری باشد.

محمد حقّاني افزود: وقتي يك ساختمان 20 طبقه در شهر احداث مي‌شود، بهايي كه براي فروش تراكم آن دریافت مي‌شود، يك‌ جا براي افرادي كه امروز در شهر زندگي مي‌كنند هزينه مي‌شود، در صورتي كه بار اين ساختمان بر دوش نسل‌هاي بعد می افتد که مجبورند هزینه های آن را پرداخت  کنند.

وي با اعلام اين كه وقتي بدون رويه در یک شهر بارگذاري مي‌شود،‌ تمام زيربناهای آن شهر به هم مي‌ريزد، تأكيد كرد: براي توسعه حمل و نقل شهري، مهم‌تر از ساخت بزرگراه‌ها، توسعه متوازن زيرساخت‌هاي حمل و نقل عمومي است و در جهان امروز، به شهری توسعه يافته می گویند که در آن بسيار بيشتر از آن كه به ساخت بزرگراه‌ها اهميت بدهند به توسعه مترو اهتمام می ورزند.

ساخت بزرگراه بیشتر مساوی استفاده از خودروی بیشتر است

رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه در حال حاضر، تهران دارای 170 کیلومتر مترو است، در صورتی که این کلان شهر به 740 تا يك هزار كيلومتر مترو نیاز دارد، اظهار کرد: وقتي مي‌توانيم «آسمان آبي» و «زمين پاك» داشته باشيم كه بتوانيم شبكه متروي تهران را كامل كنيم و در اين راستا بايد هر چه سريع‌تر ايستگاه‌هاي باقي مانده خط 3 مترو را تكميل کنیم و خطوط 6 و 7 مترو را به اتمام برسانیم.

حقّاني با بيان اين كه 70 درصد آلودگي هواي تهران به خاطر تردد انبوه خودروها و موتورسيكلت‌هاست، تصريح كرد: هر قدر بيشتر بزرگراه بسازيم، مردم بيشتر تشويق به استفاده از خودروی شخصی عموماً تك‌ سرنشين مي‌شوند و چون نه سوختمان استاندارد است و نه خودروهايمان، تردد بيشتر خودروها مترادف با مصرف بيشتر سوخت و آلودگي بيشتر هواست.

وي با تأكيد بر اين كه آقاي قاليباف در شهر تهران بسيار زحمت كشيده‌اند و همان‌طور كه ايشان نيز بارها اعلام نموده‌اند، اولويت اول و ضرورت انکار ناپذیر امروز شهر تهران توسعه مترو است، اضافه كرد: طرح‌هاي شهري علاوه بر پيوست اقتصادي، بايد پيوست فرهنگي و اجتماعي و پيوست زيست محيطي نيز داشته باشند.

اندک باغات باقی مانده تهران را با چنگ و دندان حفظ کنیم

رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه يكي از ايرادات بزرگراه‌های درون شهری، اين است كه گسست فرهنگي در شهرها ايجاد مي‌كند، اظهار كرد: به عنوان نمونه، مهم‌ترين ايراد بزرگراه شهيد نواب صفوي كه ربع قرن قبل احداث شد، اين بود كه پیکره واحد و به هم پيوسته محله‌اي مهم و قديمي را به يك‌ باره، به دو پاره جدا از هم تقسيم كرد.

حقّاني با بيان اين كه اجراي كارهاي عمراني در شهرها بايد متناسب با طرح‌هاي فرا دستي و برنامه‌هاي جامع باشد، تصريح كرد: كمر شهر با اجراي طرح‌هاي بي ‌برنامه مي‌شكند و در شرايط شكننده‌اي كه تهران در آن قرار دارد، نمي‌تواند بيش از اين پذیرای جمعيت باشد و براي حفظ حيات شهر و شهروندان، بايد اندك باغات باقي‌مانده تهران را با چنگ و دندان حفظ كنيم.

وي در پايان با تشبيه تهران به اناري كه آب آن گرفته شده، خاطرنشان كرد: براي حفظ باغاتي كه در تهران باقي‌مانده، بايد قانون حفظ و گسترش باغات را اجرا كنيم و عزم و اراده جدي براي اجراي قانون و برخورد با تخلفات و قانون شکنی ها را داشته باشيم، چرا كه تا وقتي با قانون شوخي مي‌شود، راه به جايي نخواهيم بود و به اين منظور، مديريت شهري بايد با ساز و كارهاي قانوني، نسبت به تبديل باغات از جمله باغات غرب تهران به فضاي سبز عمومي، البته با جلب رضايت مالكان آن‌ها، اقدام كند.