تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


مدیریت بحران شهر تهران تنها وظیفه شهرداری نیست
تاريخ خبر: سه شنبه، 24 شهريور 1394 ساعت: 13:22

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه عملکرد مدیریت شهری تهران در زمینه مدیریت بحران و آماده سازی زیرساخت های پایتخت جای تقدیر و تشکر دارد، گفت: مدیریت بحران شهر تهران تنها وظیفه شهرداری نیست.

احمد حکیمی پور با اشاره به اینکه روز گذشته از سازمان مدیریت بحران بازدیدی داشته است، تصریح کرد: مدیریت بحران شهر تهران تنها وظیفه شهرداری نیست، البته شهردار تهران مسئولیت مدیریت بحران را در حالی که بر عهده همه دستگاه ها و سازمان هاست،  برعهده گرفته اما نباید توقع داشته باشیم که همه وضعیت بحران شهر تهران را شهرداری مدیریت کند.

وی با تاکید بر اینکه تجربیات مدیریت شهری تهران بسیار حائز اهمیت هستند، خاطر نشان کرد: شهرداری تهران تاکنون کوشیده اقدامات اساسی و زیربنایی در ساماندهی و ایجاد تجهیزات و ساخت پایگاه های مدیریت بحران انجام دهد. در همین راستا نیز موقعیت یابی ها صورت گرفته و گروه های دوام نیز در موازات آماده سازی سخت افزارها و راه اندازی سامانه هشدار طبیعی نیز به منظور بهینه سازی تاب آوری شهر صورت گرفته است.

حکیمی پور با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها شهرداری است که در زمینه مدیریت بحران تهران تلاش می کند تا کمترین خسارات در زمان وقوع زلزله متوجه تهرانی ها شود، ادامه داد: مدیریت بحران شهر تهران تاکنون در زمینه شناسایی گسل ها و نقاط امن و راهنمایی پناهجویان اقدامات خوبی انجام داده و نقشه های موقعیت ها در حال نهایی شدن است که به نوبه خود تشکر می کنم.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه لازم و ضروری است که همه دستگاه ها به وظایف شان در زمینه مدیریت بحران به درستی عمل کنند، ادامه داد: چالش های احتمالی که در پیش روی شهر تهران است، به ویژه زلزله، بیش از هر زمان دیگری نیاز به اقدامات اساسی وجود دارد. چراکه سهل انگاری و عدم توجه به شبکه امداو نجات و پایگاه های مدیریت بحران، آسیب زا خواهند بود.

حکیمی پور با اشاره به اینکه تاب شهر تهران در زلزله 6.6 ریشتری، کمتر از 10 درصد خواهد بود، خاطر نشان کرد: توان شهر تهران در زمینه جست و جو و نجات پس از وقوع زلزله، 7.5درصد ساختمان های تخریب شده، نجات مجروحان 9.2درصد شهروندان، ارائه خدمات بهداشتی و تامین تخت اتاق عمل 2.2 یعنی یک تخت به اندازه 10 هزار و 470 مجروح خواهد بود.

وی وضعیت شهر تهران در اسکان و تعذیه ضروری زلزله زدگان احتمالی تهران را 2.9 درصد یعنی ارائه خدمات به یک نفر به ازای 514 هزار پناهجو ارزیابی کرد و افزود: وضعیت آواربرداری شهر تهران در زمان زلزله 4 درصد از کل آوار خواهد بود و این آمار به معنای آن است که آمادگی شهر تهران در زمان وقوع زلزله کمتر از 10 درصد است.

این عضو شورا با اشاره به اینکه شهرداری تهران در سال های اخیر سوله هایی برای پوشش مناطق مختلف در زمینه مدیریت بحران ساخته است، ادامه داد: در شورای چهارم شاهد هستیم که مدیریت بحران ذیل کارگروه خدمات شهری قرار گرفته، در حالی که می طلبد که بحث بحران به عنوان یک کمیسیون ویژه در نظر گرفته شود.

حکیمی پوربا اشاره به اینکه مدیریت یکپارچه شهری که همواره گفته و تاکید شده، می تواند منجر به بسترسازی و زمینه سازی برای تامین مدیریت بحران تهران شود، اظهار کرد:  تحقق این مهم نیاز به همراهی و همکاری دارد.

چمران: همچنان پیگیر وضعیت مدیریت بحران شهر تهران است

شورای شهر رئیس شورای شهر تهران نیز در ادامه با اشاره به مصوبات شورای سوم یادآور شد: در دوره گذشته تصویب شد که این سوله ها ساخته و به مدیریت بحران تخصیص یابد. البته شاهد بودیم که برخی سوله ها به مواردی غیر از مدیریت بحران تخصیص یافت که در این زمینه 40 مورد اصلاح و ساماندهی شد. اما شورا همچنان پیگیر وضعیت مدیریت بحران شهر تهران است.

انصاری: سازمان های مسئول در حوزه مدیریت بحران به شورا بیایند

در ادامه غلام رضا انصاری با اشاره به اینکه جدی بودن و احتمال وقوع حادثه ناگوار زلزله تهران چندان دور از انتظار نیست، تصریح کرد: از شورا می خواهم یک جلسه به بررسی وضعیت مدیریت بحران شهر تهران اختصاص دهد و در همین راستا نیز از هلال احمر و سایر مسئولان دولتی که در زمینه مدیریت بحران عهده دار وظایفی هستند، دعوت به عمل آید.

رئیس شورای شهر تهران نیز در پاسخ به این عضو، عنوان کرد که شورا شهر در نظر دارد برای تعیین یک متولی و اخذ تصمیمی واحد، جلسه ای با حضور انجمن زلزله شناسی و متخصصان زلزله شناسی برگزار کند. ضمن آنکه از دو سازمان متولی نیز خواسته می شود تا برای تحقق مدیریت واحد پیش از وقوع زلزله در این جلسه حاضر شوند.