تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


فضای سبز تهران دچار بحران می‌شود
تاريخ خبر: شنبه، 14 شهريور 1394 ساعت: 10:49

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بازدیدهای دوره‌ای از مناطق؛ سازمان‌ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران گفت: مدیریت منابع آبی تهران صحیح نیست و در چند سال آینده فضای سبز تهران دچار بحران خواهد شد.

علیرضا دبیر با بیان این مطلب اظهار داشت:‌ در سالهای گذشته ما بر اساس زمینی که در اختیار داشتیم فضای سبز ایجاد کردیم و درخت کاشتیم در حالی که باید بر اساس منابع آبی که در اختیار داریم فضای سبز را ایجاد کنیم.

وی افزود: این درختکاری بی رویه و برداشت از آبهای زیرزمینی باعث نشست زمین در برخی از نقاط شده و ادامه این روند می تواند لطمات جبران ناپذیری به محیط زیست تهران وارد کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: رویکرد مناطق برای احداث فضای سبز باید بر اساس میزان اثربخشی پارک‌ها باشد و ضرورتی برای احداث فضای سبز در جوار اتوبان‌ها که مردم هیچ استفاده ای از آنها نمی کنند وجود ندارد.

دبیر تصریح کرد: هیچ یک از مناطق به دلیل کمبود آب به هیچ وجه نباید از چمن در فضای سبزشان استفاده کنند. اگر ما از اکنون منابع آب فعلی را حفظ نکنیم نمی توانیم در ۱۰ سال آینده فضای سبز تهران را حفظ کنیم و مجبوریم بخشی از درختان تهران را خشک کنیم تا بخش دیگر را سبز نگه داریم.

مشکل ساختمان های دارای تعهد پارکینگ حل می‌شود

وی همچنین به بررسی لایحه ای به منظور حل مشکل پارکینگ ساختمان های دارای تعهد پارکینگ با حضور سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی؛ انصاری عضو کمیسیون بودجه و پشمچی زاده معاون شهرسازی شهرداری اشاره کرد و گفت:عدم دسترسی خودرو به ساختمان به دلیل شیب زیاد خیابان؛ وجود درختان کهنسال؛ قرارگیری در معابر کم عرض؛ مجاورت ساختمان با بزرگراه؛ احداث بی آر تی یا پیاده راه و … دلایلی هستند که موجب می شود مالک نتواند پارکینگ را تامین کند و باید برای صدور پروانه برای چنین ساختمان هایی راهکار عملی ارائه داد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر افزود: پیش از این شهرداری با دریافت تعهد از مالکین این املاک برای تامین پارکینگ در شعاع ۲۵۰ متری ملک؛ پروانه ساخت را صادر می کردند ولی دریافت پایان کار منوط به ارائه سند پارکینگ بود. در حالی که در بسیاری از موارد چنین امکانی برای مالک وجود ندارد و ساختمان‌های زیادی در سطح شهر تهران به این دلیل بدون پایان کار و بلاتکلیف مانده‌اند.

دبیر افزود: دریافت عوارض برای تامین پارکینگ توسط شهرداری تهران می تواند راهکاری برای این مشکلات مردم شهر باشد.

به گفته رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران؛ ساختمان‌هایی که تعهد پارکینگ داشته‌اند باید دسته بندی شده و مورد به مورد بررسی شوند. دبیر در این باره گفت:‌ این لایحه نباید موجب شود مجتمع های تجاری و یا پاساژها از تامین پارکینگ معاف شوند. موارد مسکونی، تجاری، خدماتی و اداری باید از یکدیگر تفکیک شوند و از نظر موضوعی نیز تفاوت برای آنها قائل شویم.

دبیر در پایان خاطرنشان کرد: کمیته‌ای متشکل از کارشناسان کمیسیون شهرسازی و معماری و کارشناسان کمیسیون برنامه و بودجه این موضوع را بررسی می کنند تا تصمیم نهایی در جلسه دیگری گرفته شود.