معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: توسعه نیروی انسانی ماهر و کارآمد در بدنه وزارت راه و شهرسازی از تاکیدات وزیر راه و شهرسازی است که از طریق استقرار نظام صلاحیت حرفهای و توسعه رشتههای فنی و حرفهای دنبال میشود.
به گزارش ایسنا، علیاکبر حدادی هرندی در جلسه ارزیابی کتب درسی فنی و حرفهای رشته حملونقل با اشاره با مشارکت ارزنده سازمان راهداری و حملونقل جادهای در ایجاد و توسعه مدارس فنیوحرفهای حملونقل در کشور گفت: آموزش و پرورش در ۸ استان و ۱۱ هنرستان فنیوحرفهای در حال تربیت ۴۹۰ دانش آموز ماهر و کارآمد در رشته حملونقل است.
وی با اشاره به لزوم توسعه این هنرستانها در کریدورهای حملونقل و مراکز لجستیکی کشور، گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی علاوه بر ارزیابی و غنیسازی محتوای کتب درسی این رشته، در تربیت معلمان با سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مشارکت خواهد کرد تا این رشته در تهران و سایر استانهای کشور نیز توسعه یابد.
هرندی درخصوص محدودیتهای برگزاری دورههای کارگاهی برای دانشآموزان، گفت: با استفاده از فناوریهای شبیهسازی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی میتوان علاوه بر افزایش ایمنی دانش آموزان در محیط عملیاتی، توانایی آنها در مواجهه با محیط واقعی را ارتقاء داد.
معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص تسهیل اشتغال فارغالتحصیلان مدارس فنی و حرفهای، گفت: به منظور توسعه کارآفرینی و بهرهوری اقتصادی میتوان از ظرفیت طرح سرباز ماهر ستادکل نیروهای مسلح استفاده کرد و فارغالتحصیلان ماهر مدارس فنی حرفهای حملونقل را به عنوان امریه در پروژههای راهسازی و راهداری و همچنین شرکتهای دانشبنیان حملونقل بهکار گرفت.
رقیه متحیرپسند، رئیس گروه حملونقل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در این نشست با تشریح فرایند تدوین کتب درسی رشته حملونقل گفت: با شناسایی بیش از ۵۰۰ هزار شاغل در بخش حملونقل کشور، ۳۰ شغل در دو رسته متصدیان و سرپرستان حملونقل احصاء و بر اساس منحنی آموزشی، منحنیهای یادگیری و میزان تکرار و سختی مطالب، محتوای مناسب با کمک خبرگان بخش علمی، کارفرمایی و بازارکار تهیه شده است که در حال بازنگری آنها متناسب با نیازهای بازار کار، فناوریهای نوین و پیچیدگیهای کار هستیم.
متحیرپسند با اشاره به چالشهای توسعه مدارس فنی و حرفهای حملونقل، افزود: تغییر مدیران و عدم پایبندی به تفاهمنامههای مبادله شده به همراه عدم برخورداری مدارس از تجهیزات مناسب برای برگزاری کارگاههای آموزشی و عدم همکاری لازم در این زمینه و همچنین کمبود هنرجویان باعث شده است در سال تحصیلی جاری استانهای خراسان شمالی، مرکزی و مازندران دانشآموز برای رشته حملونقل جذب نکنند.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در این نشست تخصصی رؤسای بخشهای پژوهشی روسازی، ایمنی حملونقل، لجستیک و مدیریت بحران، برنامهریزی حملونقل و مدیران آموزش، توانمندسازی و توسعه فناوری مرکز تحقیقات دیدگاههای خود را نسبت به محتوای کتابهای بررسی شده ابراز داشتند و بر همکاری و مشارکت در بازنگری کتابها و ضرورت توسعه این رشته در کشور تاکید کردند.