تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


باید بین خودروسالاری و انسان­محوری یکی را انتخاب کنیم
تاريخ خبر: شنبه، 31 مرداد 1394 ساعت: 08:28

به گزارش شهرداری نیوز، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در نخستين جلسه اتاق فكر اطلاع‌رساني اين معاونت با تأكيد بر اين كه اقدامات اساسي و پروژه‌هاي بزرگي در دهه اخير در زمينه ايجاد زيرساخت‌هاي حمل و نقلي و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي در تهران اجرا شده، گفت: با اين وجود، هنوز شهروندان این کلان­شهر از وضعيت نابه­سامان حاكم بر ترافيك در رنج است كه البته بخشي از اين وضعيت بغرنج، به رفتارهاي نادرست ترافيكي از سوي گروهي از افراد باز مي‌گردد.

مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: البته مشكلات ترافيكي تهران، مسأله جديدی نيست و آغاز آن به دهه 1340 بر مي‌گردد و در اين ميان، رفتارهاي ترافيكي بخشي از افراد به اين مشكلات دامن زده و از اين رو، امروز اصلاح و بهبود رفتارهاي ترافيكي به يك مطالبه عمومي تبديل شده است.

وي وضعيت آشفته ترافيك تهران را محصول چند دهه لجام گسيختگي در اين حوزه دانست و تأكيد كرد: متأسفانه امروز مردم اين كلان شهر تاوان سنگين آشفتگي‌هاي ترافيكي دهه‌هاي گذشته را پرداخت مي‌كنند و شهروندان تهراني به بهاي به خطر افتادن سلامت و از دست دادن جان خود، هزينه­های مادی و معنوی بسیار هنگفتی بابت اين نابه‌ساماني تاريخي مي‌پردازند.

مشکلات ترافیکی را مهندسان ترافیک به تنهایی نمی­توانند حل کنند

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه به اين نتيجه رسيده‌ايم كه مشكلات ترافيكي را مهندسان و متخصصان ترافيك به تنهايي نمي‌توانند حل كنند، بلكه به اين منظور اساتيد و متخصصان حوزه‌هاي اجتماعي و فرهنگي نيز بايد كمك كنند تا بحران ترافيك برطرف شود، اظهار كرد: اغلب كشورها و شهرهاي دنيا، مشكل ترافيك خود را در دهه‌هاي گذشته حل كرده‌‌اند و مردم و مسئولان نيز بايد تمام توان، انرژي و منابع خود را صرف برطرف کردن اين مشكل نمايند.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه در سال‌هاي اخير، شهرداري تهران از یک سازمان خدماتي به سمت یک نهاد اجتماعي و فرهنگي حركت كرده و در كسوت مجموعه‌اي كه اساس فعالیت خود را بر مشاركت مردم بنا نهاده ظاهر شده، تصريح كرد:    يكي از پروژه‌هايي كه مبناي آن بر مشاركت شهروندان بنا گرديده، كمپين «آسمان آبي ـ زمين پاك» است كه در آن دو موضوع آلودگي‌هاي زيست محيطي كه سلامت نسل حاضر و نسل‌‌‌هاي آينده را به خطر انداخته و بي نظمي‌هاي ترافيكي كه آرامش و ايمني شهر و شهروندان را مورد تهديد قرار داده، مورد توجه قرار گرفته است.

وي با تأكيد بر اين كه سعي داريم تا با مشاركت اجتماعي شهروندان، مداخله مردم در موضوعات شهري را به حداكثر برسانيم، اضافه كرد: بايد يك بار براي هميشه در خصوص نوع نگاهی که نسبت به موضوع ترافيك داریم، تعيين تكليف كنيم و بين دو گزينه ادامه خودروسالاري به عنوان ميراثی كه مردم شهر خودرومحور تهران، سال‌هاست وارث آن هستند يا گزينه انسان­محوری كه هدف آن تبديل تهران به کلان­شهري مبتني بر کرامت و منزلت انسان­ها به جاي خودروهاست، يكي را انتخاب نمايیم.

الگوی خودروسالاری مدلی آمریکایی است

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه الگوي خودروسالاري از مدل آمريكايي كه در آن احداث بزرگراه‌هاي زياد و خيابان‌هاي عريض كه صرفاً براي تردد هر چه آسان‌تر و سريع‌تر خودروهاي شخصي احداث مي‌شوند و توسعه مي‌يآبند، گرفته شده بود و بر اين اساس، عابران پياده مورد بي ‌اعتنايي و كم ‌توجهي قرار گرفته بودند، اظهار كرد: در این مدل، تمام مواهب شهر از روكش آسفالت گرفته تا چراغ‌ روشنايي، براي خودروها پيش‌بيني شده بود و پياده‌ها و پياده‌روها فداي سواره‌ها و سواره­روها شده بودند.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه ردیف­های تخلفات رانندگي به 171 عنوان مي‌رسد و اگر قرار بود اين عناوين و جرايمی که برای آن­ها در نظر گرفته شده بازدارنده باشند، امروز دیگر شاهد اين همه تخلف در شهرها و جاده‌ها نبودیم، تصريح كرد: بدون ترديد، اصلاح ناگهاني رفتارهاي ترافيكي ممكن نيست و بر اين اساس، ‌از نيمه دوم سال گذشته با مشارکت پلیس­راهور، بهبود تدريجي رفتارهاي ترافيكي را با محوريت «خط سفيد» به عنوان نماد نظم و انضباط در دستور كار خود قرار داديم.

وي با تأكيد بر اين كه در اين پروژه بر دو موضوع عيني حركت بين خطوط و حق تقدم عابران پياده متمركز شديم، اضافه كرد: به موازات اجراي مجموعه‌اي از اقدامات آموزشي و برنامه­هاي فرهنگي، ابزار و تكنولوژي روز دنيا را در قالب امكانات و تجهيزات هوشمند كنترل ترافيك در سطح شهر به كار گرفتيم و نقش فن‌آوري را در مديريت ترافيك تا می­توانستیم پر رنگ كرديم.

بازگشت آرامش و ایمنی به تقاطع­های تهران

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه پروژه «خط سفيد»، مشاركت شهروندان را به همراه داشته و آثار اجرای اين پروژه به تدريج در معابر شهری در حال ديده شدن است و مردم به عنوان یک اولویت متوجه آن را مورد توجه قرار داده­اند، اظهار كرد: امروز در کف خیابان با مشارکت مدیریت شهری و پلیس راهور، نظم و انضباط حاکم شده و بدون ترديد، راننده‌اي كه به خود اجازه می­دهد از چراغ قرمز عبور كند، فردي هنجارشكن است که كاري پر خطر انجام مي‌دهد و با تدابير و تمهيداتي كه در قالب پروژه مذکور در تقاطع‌های تهران به كار گرفتيم، تلاش كرديم تا آرامش و ايمني را در چهارراه­ها به عابران پیاده باز گردانيم.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه محصول حركت بين خطوط، ايجاد نظم و انضباط و برقراري ايمني و آرامش در معابر شهري است، تصريح كرد: گروهي از رانندگان نبايد به نوعي عمل كنند كه سبك غلط رانندگي آن‌ها موجب تحقیر جامعه ما شده و فرهنگمان را زير سوأل ببرد و به اين منظور، بايد قبح رفتارهاي زشت رانندگي در جامعه آن قدر بالا برود تا افراد متخلف جرأت ارتكاب تخلف را نداشته باشند و در مقابل، مي­بايست احترام به قانون در ضمير ناخودآگاه مردم، نهادينه و ماندگار شود.

وي با تأكيد بر اين كه در گذشته‌اي نه چندان دور، رانندگان از بستن كمربند ایمنی خجالت مي‌‌كشيدند اما امروز رانندگاني كه كمربند ايمني نمي‌بندند از كار خود خجالت مي‌كشند، اضافه كرد: متأسفانه در حال حاضر روزانه شاهد صحنه­هایی در شهر هستيم كه برخی از رانندگان بابت وقوع يك تصادف ساده يا براي تصاحب يك جاي پارك، با قفل فرمان به جان هم مي‌افتند که با کمک خود مردم و با احترام به «خط سفید» به عنوان مقدمه احترام به قانون تلاش داریم تا نظم و انضباط به تهران باز گردد.

«خط سفید» مقدمه اصلاح رفتارهای ترافیکی است

معاون شهردار تهران با اعلام اين كه جامعه ما بايد به جامعه‌اي نظم‌پذير كه قانون در آن حرف اول و آخر را مي‌زند، حداقل در حوزه ترافيك و رفتارهاي ترافيكي تبديل شود، گفت: اميدواريم اجراي پروژه «خط سفيد»، مقدمه‌اي باشد براي اصلاح رفتارهاي ترافيكي كه خود مي‌تواند زمينه‌ساز بسياري از رفتارهاي ناشايستي باشد كه امروز در كوچه­ها و خيابان­ها شاهد آن­ها هستيم.

مهندس تشكري هاشمي در پايان با تأكيد بر اين كه دغدغه امروز مديريت شهري، ايجاد انضباط در شهر با محوريت نظم­بخشي  به جريان ترافيك شهر است، خاطرنشان كرد: به اين منظور باید انديشمندان و صاحب‌نظران حوزه‌هاي علوم انساني و اجتماعي، اراباب قلم و اصحاب رسانه و خود مردم به مدد و کمک شهرداري تهران و پليس راهور بيايند و در اين عرصه نقش‌آفريني كنند.

گفتني است در اين جلسه، هر یک از اعضاي اتاق فكر اطلاع­رساني معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران به صورت جداگانه، ايده‌ها و ديدگاه‌هاي خود در زمينه مسائل و مشكلات ترافيكي را از ابعاد و زواياي گوناگون بيان كرده و راه ‌حل‌هاي اجرايي و راهكارهاي عملياتي خويش به منظور كاهش و كنترل معضلات و بهبود وضع موجود در حوزه ترافيك را مطرح نمودند.