به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز:معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با تأكيد بر لزوم جايگزيني تدريجي موتورسيكلتهاي برقي به جاي موتورسيكلتهاي بنزيني در شهر تهران به ويژه در محدوده مركزي شهر، گفت: با توجه به قيمت نسبتاً بالاي موتورسيكلتهاي برقي، حمايت دولت و ارائه تسهيلات بانكي به خريداران اين نوع موتورسيكلتها، پيش نياز اجراي اين طرح ملی است که آثار و نتایج اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي مثبت فراوانی را به دنبال دارد.
مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: با فرض قيمت هر دستگاه موتورسيكلت برقي به مبلغ حدود سه هزار دلار، جايگزيني 150 هزار دستگاه موتورسيكلت بنزيني با موتورسيكلت برقي به همراه تأمين زيرساختهاي شارژ اين نوع موتورسيكلت ها، مستلزم سرمايهگذاري ای بالغ بر 600 ميليون دلار است.
وي با اعلام اين كه هزينه سرمايهگذاري براي هر دستگاه موتورسيكلت برقي حدود 4 هزار دلار و ارزش بنزين صرفهجويي شده براي این نوع موتورسیکلت بابت 90 کیلومتر پيمايش روزانه، سالانه 800 دلار معادل 26 ميليون و 688 هزار ریال است، تأكيد كرد: صرفهجويي ناشی از جايگزيني 150 هزار دستگاه موتورسيكلت بنزيني با برقي، هر سال برابر 120 ميليون دلار است.
متوسط پیمایش هر موتورسیکلت در تهران روزی 100 کیلومتر است
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه سهم موتورسيكلتهای تهران در حمل و نقل شهری، 13 درصد است كه بخش قابل توجهي از آن در محدوده مركزي شهر که تنها 4 درصد از مساحت کل شهر را در بر می¬گیرد صورت ميپذيرد، اظهار كرد: متوسط پيمايش هر دستگاه موتورسيكلت در تهران حدود 100 كيلومتر در روز است.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه 47 درصد راکبان موتورسیکلت از این وسیله به منظور رفت و آمد روزانه بين محل كار و سكونت، 29 درصد به عنوان وسيلهاي جهت امرار معاش و 24 درصد نيز براي ساير موارد از جمله تفريح استفاده مينمايند، تصريح كرد: سهم موتورسيكلتها در آلودگي هواي تهران 21 درصد، سهم سواريها 43 درصد و سهم ساير وسايل نقليه از جمله وانت بارها بر روي هم 36 درصد است.
وي با تأكيد بر اين كه بيش از يك پنجم آلودگي هواي تهران ناشي از تردد موتورسيكلتها بوده و آلايندگي يك دستگاه موتورسيكلت تا 8 برابر يك دستگاه خودرو است، اضافه كرد: در حال حاضر نزديك به يك و نيم ميليون دستگاه موتورسيكلت در تهران و عموماً در محدوده مركزي شهر تردد ميكنند كه اين تعداد تا سال 1400 به بيش از دو ميليون دستگاه ميرسد.
افزایش آلایندگی موتورسیکلتهای تهران به 195 هزار تن تا سال 1400
معاون شهردار تهران با اشاره به این که آلودگی صوتی موتورسیکلتها در تهران در حال حاضر 80 دسی بل است، اظهار کرد: تعداد تصادفات منجر به خسارت موتورسیکلت ها در سال گذشته 55 هزار فقره بوده که با استمرار وضع موجود و با 50 درصد افزایش، در سال 1400 به 83 هزار فقره افزایش می¬یآبد.
مهندس تشکری هاشمی با اشاره به این که بر اساس برآورد شرکت کنترل کیفیت هوا با همکاری هسته پژوهشی سوخت و احتراق (وابسته به دانشگاه صنعتی شریف)، انتشار انواع آلاینده های ناشی از تردد موتورسیکلت صرفاً در محدوده مرکزی تهران طی سال گذشته شامل 876 تن ذرات معلق کمتر از 10 میکرون و 95 هزار تن مونوکسید کربن بوده، تصریح کرد: با ادامه وضع موجود در این محدوده، در سال 1400 میزان ذرات معلق کمتر از 10 میکرون به یک و 300 تن و میزان مونوکسید کربن نیز به 140 هزار تن می رسد.
وی با تأکید بر این که بر مبنای همین اطلاعات، دیگر آلاینده هایی که موتورسیکلتها در محدوده مرکزی تهران طی سال گذشته تولید کردند، مشتمل بر دو هزار و 600 تن اکسیدهای نیتروژن و 28 هزار تن ترکیبات آلی فرّار بوده که با استمرار وضع موجود در محدوده مذکور، در سال 1400 میزان اکسیدهای نیتروژن به سه هزار و 900 تن و میزان ترکیبات آلی فرّار نیز به 50 هزار تن افزایش می یآبد، اضافه کرد: در حال حاضر موتورسیکلتهای تهران سالانه 126 هزار تن و هر روز 346 تن آلاینده تولید میکنند که این میزان در سال 1400 به سالانه 186 هزار تن و هر روز 535 تن افزایش خواهد یافت.
دولت از جایگزینی موتورسیکلتهای بنزینی با برقی حمایت کند
معاون شهردار تهران با اشاره به این که هدف گذاری کشور ژاپن، افزایش سهم وسایل نقلیه برقی به 50 درصد از مجموع وسایل نقلیه موجود در این کشور است، اظهار کرد: سیاستهای حمایتی دولت ژاپن به منظور دستیآبی به این هدف بزرگ شامل حمایت از عرضه وسایل نقلیه برقی از یک طرف و حمایت از تقاضای این وسایل نقلیه پاک از طرف دیگر است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که از چین و تایوان در آسیا گرفته تا انگلستان و آلمان در اروپا، برنامه های جامعی برای حمایت از وسایل نقلیه برقی تدوین و اجرا شده، تصریح کرد: این برنامه¬ها شامل پرداخت یارانه خرید تا یک سوم کل قیمت برای خریداری تا معافیت یا تخفیف عمده در مالیات سالانه برای استفاده از وسایل نقلیه پاک را در بر میگیرد و در تمام اقدامات حمایتی، این دولتها هستند که نقش مستقیم را بر عهده داشته و سهم عمده ای را به این منظور ایفاء می¬کنند.
وی در پایان با تأکید بر این که متوسط شیب تهران حدود 3 درصد است که این شیب در مقاطعی به حدود 8 درصد نیز می رسد، خاطرنشان کرد: قدرت موتورسیکلت برقی تابعی از عملکرد سیستم موتور و باتری است و گروهی از موتورسیکلت های برقی برای حرکت در معابر شیب¬دار این کلانشهر مناسب هستند که دارای قدرتی بیش از سه هزار وات بوده و با توجه به وسعت شهر، توان پیمایش حدود 100 کیلومتر با هر بار شارژ را داشته باشند.