تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


لزوم برف روبی در پایتخت بر اساس پژوهش‌های علمی
تاريخ خبر: سه شنبه، 4 بهمن 1401 ساعت: 15:57

 به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز، عضو شورای شهر تهران تاکید کرد که برف روبی در پایتخت بویژه با نمک براساس پژوهش‌های علمی انجام شود.

ناصر امانی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه پیگیری یک موضوع به دلیل تغییرات مدیریتی که در شهر اتفاق افتاده به فراموشی سپرده شده است، گفت: مصوبه‌ای داشتیم که اتفاقا با امضای رییس شورا تحت عنوان برف روبی و یخ‌زدایی مناسب با استفاده از امکانات و فناوری روز در شهر تهران ابلاغ شد.
 
به گفته وی، این مصوبه مربوط به سال ۹۳ است که براساس آن شهرداری تهران موظف است در چارچوب ماده چهل و یکم مصوبه برنامه پنج ساله دوم و در راستای کاهش تبعات زیست محیطی ناشی از استفاده از نمک برای امحای برف و یخ در معابر عمومی شهر تهران  ظرف مدت یک ماه با همکاری اداره کل محیط زیست استان تهران مطالعات و بررسی‌های لازم را به منظور کاستن حداکثری از میزان استفاده از نمک و کاربرد مناسب آن در موارد ضروری و نیز استفاده از امکانات، مواد، مصالح و فناوری روز در برف روبی و یخ زدایی معابر شهر تهران را انجام داده و نتیجه را به شورای اسلامی شهر تهران گزارش نماید.
 
امانی ادامه داد: این مصوبه یک تبصره هم دارد که گفته که با رعایت استانداردهای علمی و عملی تدارکات و راهکارهای برف‌زدایی با حداقل استفاده از نمک به مقتضای وضعیت و شاخص های آب و هوایی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را مأمور و نسبت به تجهیز مناطق و نواحی شهرداری اقدام کنند. بند ۲ نیز شهرداری را موظف کرده تا پیمانکاران برف روبی شهرداری را آموزش دهد؛ طبق بند ۳ نیز در طراحی و اجرای زیرساخت های معابر و پل های شهری استفاده از فناوری های نوین به منظور پیشگیری از ایجاد لایه برف و یخ زدگی و خوردگی های سازه ها پیش‌بینی های لازم را معمول دارد.
 
وی گفت: آقای شعبانی معاون شهردار تهران در گزارشی که از پل‌ها دادند به این نکته اشاره کرد و گفتند من نگرانم که استفاده از نمک در برف روبی به پل‌ها آسیب برساند. ما در این برف روبی‌های اخیر استفاده مجدد و گسترده از نمک را شاهد بودیم. این مصوبه بعدا به مرکز مطالعات رفته به یک پژوهش علمی تبدیل شده و  خوشبختانه در پایان دوره چهارم شهری پشتوانه علمی هم پیدا کرده ولی به دلیل تغییر مدیریت متأسفانه به دست فراموشی سپرده شده است.