تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


آغاز بررسی برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران در شورای شهر
تاريخ خبر: يکشنبه، 25 دی 1401 ساعت: 12:57

 به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز، لایحه برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران در شورای شهر تهران بررسی شد و اعضای شورای شهر تهران انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

 در جلسه صبح امروز شورای شهر تهران بررسی لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران روی میز بررسی قرار گرفت و میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه متن لایحه میان کمیسیون و کمیته‌های تخصصی شورا و شهرداری مدام در حال رفت و برگشت بود و حتی تا چند روز قبل نیز این اصلاحات ادامه داشت، گفت: در برنامه دوم و سوم تعداد احکام بسیار زیاد بود و حتی وظایف شهرداری نیز در آن گنجانده شده بود، اما تلاش کردیم در برنامه چهارم این احکام محدود شود. پس نهایتا در برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران ۱۴۶ حکم در هشت فصل تدوین شده که عمده احکام نیز مربوط به حوزه حمل و نقل و ترافیک است.
 
مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در مورد این لایحه با تاکید بر اینکه نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی درست نیست، گفت: حمل و نقل محور اصلی ما نیست که تغییرات را بر اساس آن انجام دهیم، بلکه محور توسعه شهر در همه جنبه‌ها است.
 
ناصر امانی عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در این لایحه نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گرفته که با توجه به ابعاد بررسی‌های انجام شده این موضوع بر خلاف طرح جامع ترافیک شهر تهران است، گفت: نوسازی باید مبتنی بر طرح جامع شهر باشد که حمل و نقل عمومی نیز یکی از مسائل زیر مجموعه این موضوع است و نباید صرفا مقوله نوسازی را محدود به حمل و نقل عمومی کنیم. چرا که نقض غرض است و سایر مسائل شهر مورد غفلت قرار می‌گیرد.
 
مهدی چمران در واکنش به سخنان امانی با تاکید بر اینکه نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی دارای ایراداتی است، ادامه داد: یکی از منابعی که می‌توان برای توسعه شهر و نوسازی استفاده کرد مناطق اطراف ایستگاه‌های مترو است تا با بارگذاری زیادتر از آنچه که در طرح جامع آمده بتوانند مسیر منابع مالی را برای نوسازی شهر پیگیری کنند؛ اما عملیاتی کردن این ایده که قاعده درستی ندارد نیاز به چکش کاری و بررسی‌های کارشناسی دارد.
 
پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران با یادآوری مواضع شورا مبنی بر اینکه حمل و نقل عمومی از اولویت‌های اصلی است، گفت: می‌توان با الگو قرار دادن طرح جامع شهری بر اساس حمل و نقل یک همسویی ایجاد کرد تا مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی هوا نیز رفع شود.
 
حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه بحث نوسازی شهر مبتنی بر توسعه حمل و نقل عمومی یک ایده شهرسازی نوین در جهان تلقی می‌شود، گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی، شهرداری تهران را ملزم کرده تا طرح تفصیلی را مبتنی بر توسعه حمل و نقل عمومی بازنگری کند و متاسفانه در اجرای بسیاری از اقدامات همچون احداث اتوبان‌ها، زوج و فرد کردن خودروها، وارد کردن اتوبوس‌های دو کابین و ... مشکل حمل و نقل حل نشد. پس از این رو ایده جهانی که در راستای مساوی کردن نظام عدالت شهروندی و دسترسی آسانتر به حمل و نقل عمومی است را می‌توان پیگیری کرد.
 
وی افزود: اعضای شورا نگرانی‌هایی در خصوص عدم انطباق متون با طرح جامع شهر و ماجرای تراکم فروشی دارند که اصلا نگرانی در این خصوص وجود ندارد. چرا که این متون اساسا مبتنی بر طرح جامع است و ما در این مقوله جابجایی تراکم و نه فروش تراکم خواهیم داشت.