تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


چرا کابوس می‌بینیم؟ چکار کنیم تا نبینیم؟
تاريخ خبر: سه شنبه، 29 آذر 1401 ساعت: 10:37

 روزیاتو: یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ در هنگ کنگ نشان داد که تقریباً از هر ۲۰ نفر یک نفر حداقل یک بار در هفته کابوس می بیند. با این حال توجه به این نکته مهم است که همه افرادی که کابوس می‌بینند آن‌ها را به خاطر نمی‌آورند. اکثر رویاها در واقع منفی هستند و کابوس دیدن آزاردهنده است، اما بیشتر آنها بدون اینکه به خاطر سپرده شوند می‌آیند و می‌روند.

 
چه چیزی باعث کابوس می شود؟
 
همه افراد خواب‌های منفی می‌بینند، اما همه آنها را به خاطر نمی‌آورند، مگر اینکه در طول دیدن آنها بیدار شوند. بیدار شدن از خواب «رِم» (REM)، زمانی که رویاها رخ می دهند، تنها راه برای به خاطر سپردن یک کابوس است.
 
بیدار شدن از خواب «رِم» بد نیست. در واقع، مردم بیشتر از آنچه در طول شب تصور می کنند از خواب بیدار می شوند. یک چرخه کامل خواب تقریباً ۹۰ تا ۱۱۰ دقیقه طول می کشد و «رِم» آخرین مرحله خواب است که پس از آن افراد معمولاً از خواب بیدار می شوند.
 
اگرچه کابوس ها می توانند ترسناک باشند، اما در عین حال می توانند نشانه ای باشند که مغز شما به اندازه کافی از خودش مراقبت می کند. کابوس شما می تواند مانند یک ضربه گیر در مواجهه با مسائل عمل کند.
 
چگونه از کابوس دیدن اجتناب کنیم؟
 
مهمترین اقدام، ایجاد یک برنامه خواب طبیعی است. زمان خواب و بیداری که تقریباً هر روز یکسان باشد، معجزه می کند. همچنین دما می‌تواند عاملی در بیدار شدن از خواب «رِم» باشد، که می‌تواند باعث به یاد آوردن یک کابوس شود. خواب «رِم» یکی از معدود شرایطی است که بدن قادر به کنترل دمای خود نیست. می توان هنگام خواب از پتوهای سبک تری استفاده کرد و یا تهویه هوا اتاق خواب را طوری تنظیم کرد که هنگام خواب اتاق سردتر باشد.
 
نوشیدن مایعات در اواخر شب نیز باعث می شود کابوس ها را به خاطر بسپارید. اگر زمانی که بدن شما به خاطر مایعات از خواب بیدار می شود در خواب «رِم» باشید، به احتمال زیاد کابوس خود را به یاد خواهید آورد.
 
تصویر درمانی تمرینی چیست؟
 
تصویر درمانی تمرینی بسیار ساده است. رویایی را که دوست دارید ببینند، تکرار کنید. رویای جدیدی بسازید و تقریباً ۲ بار در روز و هر بار ۵ تا ۱۰ دقیقه، آن را به وضوح تجسم کنید. تجسم یک رویای جایگزین به این روش می‌تواند مغز را فریب دهد تا فکر کند محتوای آن مهم است.