تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


انتقال پایتخت عملی نیست
تاريخ خبر: يکشنبه، 18 مرداد 1394 ساعت: 08:48

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، رییس شورای شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت طبقه اضافی پاساژ علاء الدین گفت: تا هفته آینده حکم طبقه اضافی پاساژ علاء الدین مشخص می شود.

مهدی چمران در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار در شورای شهر تهران برگزار شده بود، ضمن گرامیداشت این روز، خبرنگاری را کار ارزشی دانست و گفت: خبرنگاری در جایگاهی است که می تواند مسیر صحیح را برگزیند و این راه را نشان دهد که امیدواریم در تفکرات حزبی و شخصی غرق نشوند و در مقابل درخواست های وسوسه انگیز و تهدیدها استقرار واقعی و ذاتی خود را حفظ کنند.

وی خبرنگاران را پل بین شورا و شهروندان در مسائل شهری دانست و گفت: در مسائل شهری به همکاری شهروندان نیازمندیم که این پل نیز از سوی خبرنگاران بین شهروندان و شوراها پر می شود.

رییس شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به خبرنگاران به جلسه ساماندهی پایتخت اشاره کرد و گفت: در این زمینه مطالعات زیادی صورت گرفته است و از جامعه دانشگاهی نیز استفاد شده است اما نکته ای که در مورد انتقال پایتخت وجود دارد و ما نیز همیشه مطرح می کنیم این است که چنانچه تهران منتقل شود و پایتخت جدیدی در شهر دیگری انتخاب شود باید این پاسخ جواب داده شود که پایتخت جدید قرار است با چند نفر جمعیت اداره شود و آیا فقط قرار است وزارتخانه و حکومت مستقر باشد و خودکفا باشند یا خیر؟ چرا که اگر قرار باشد این پایتخت درآمدزا باشد دوباره با همان جمعیت فعلی که در تهران است مواجه خواهیم شد.

چمران تصریح کرد: از معاون اول رییس جمهور جهانگیری درخواست کرده‌ایم که باید برای ساماندهی پایتخت و حتی بحث انتقال پایتخت استراتژی لازم مشخص شود چرا که مسائل اصلی ما در تهران در مجموع مسائل شهری، آبادانی است و وقتی با مهاجرت بی رویه از روستاها به شهرها به دلیل عدم درآمدزایی در مناطق روستایی مواجه هستیم باید برای جابجایی پایتخت به این سوال پاسخ داده شود که اگر پایتخت جای دیگری برود پس مشکلات تهران چه می شود؟

وی افزود: بعید می‌دانم انتقال پایتخت عملی شود و آنچه مجلس تصویب کرده بررسی پتانسیل این امر است که وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی هستند.

رییس شورای شهر تهران همچنین درمورد طرح تفصیلی تهران، اظهار کرد: طرح تفصیلی تکمیل و ابلاغ شده است و در حال حاضر اجرا می شود. طرح جامع تهران برای اولین بار در کشور به عنوان طرح راهبردی تدوین شد که مرتبا هر پنج سال یک بار به روز می شود.

چمران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد ساخت و ساز میدان سپاه، گفت: ساختمان سپاه در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شده و آنان باید تصمیم بگیرند و ما نیز در شورای شهر از آنها دعوت کردیم و توضیحات ما و میراث فرهنگی را شنیدند که قرار شد طبق قانون عمل شود.

وی ادامه داد: در مورد ساختمان سپاه قرار شد تا جلسه ای بین مسئولین سپاه، شورای عالی شهرسازی، میراث فرهنگی و شهرداری تشکیل شود و بررسی های لازم صورت بگیرد چرا که این ساختمان هفت الی هشت طبقه اجازه ساخت دارد که این تصمیم با شورای معماری و شهرسازی است و طبقات اضافی قاعدتا باید برداشته شود.

رییس شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به این سوال که طبق طرح تفصیلی تمام پادگان ها در پهنه G قرار گرفته اند و نباید هیچ ساخت و سازی در آنها صورت گیرد، گفت: این امر در این طرح لحاظ نشده ست بلکه یکی از ایراداتی که به این طرح وارد است آن است که تمام پادگان ها G نیستند و در پهنه M هم قرار گرفتند که ما ترجیح می دهیم پادگان ها در همین وضعیت خود بمانند تا تخریب شوند چون فضای آنها باز است و اگر به جای پادگان ها ساختمان متمرکز و یا مسکونی احداث شود فضای باز پادگان ها از بین می رود بنابراین ما پیشنهاد دادیم پادگان ها در همان پهنه G بمانند.

چمران همچنین در مورد زمزمه های تخریب برخی بناهای تاریخی در منطقه 12 افزود: در منطقه 12 هیچ خانه میراثی تخریب نخواهد شد و کسی نیز اجازه نمی دهد این امر صورت بگیرد. ضمن اینکه شهرداری نیز این اجازه را به کسی نمی دهد چه برسد به اینکه خودش اقدام به تخریب خانه های میراثی و بناهای تاریخی کند.

وی همچنین در مورد طرح تهران سرای قرآن اظهار کرد: این طرح کار فرهنگی وسیعی بود که برنامه های آن ارائه شد و تهران اولین شهر قرآنی است که بیشترین فعالیت های قرآنی در آن صورت می گیرد که در این ارتباط هر ساله بر میزان فعالیت های قرآنی افزوده شده و باید این برنامه ها هماهنگ با سایر فعالیت های قرآنی در کشور باشد.

رییس شورای شهر تهران همچنین در مورد آخرین وضعیت طبقه اضافی پاساژعلاءالدین گفت: برای پاساژعلاءالدین دو گروه کارشناسی‌های لازم را انجام می دهند چون از سوی دیوان عدالت اداری حکم توقف تخریب طبقه اضافی پاساژعلاءالدین اعلام شده و عنوان کرده بودند که باید کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: مهندسین کارشناس در حال بررسی حکم نهایی برای پاساژعلاءالدین هستند؛ البته حکم ماده 100 تخریب طبقه اضافی این پاساژ بود اما باید دیوان عدالت اداری نیز حکم نهایی را صادر کند.

چمران تصریح کرد: منتظری رییس دیوان عدالت اداری اصرار دارد تا هر چه سریعتر تکلیف پاساژ علاءالدین مشخص شود و در حال انجام مجدد محاسبات در مورد طبقه اضافه این پاساژ هستند و قرار است بر مبنای کار کارشناسی، دیوان عدالت حکم متقنی صادر کند که احتمالا تا هفته آینده حکم طبقه اضافه پاساژ علاءالدین صادر می شود.

رییس شورای شهر تهران همچنین در مورد تخریب باغات با اشاره به اینکه تخریب باغات تنها به زمان فعلی باز نمی گردد و از گذشته باغات را به طرق مختلف خشک می کردند تا ساخت و ساز صورت گیرد، افزود: طبق مصوبه شورای شهر تهران، باید 70 درصد از باغ‌ها باقی مانده و تخریب نشود و 30 درصد ساخت و ساز صورت گیرد چرا که در این صورت است که پایان کار ارائه می شود.

به گفته چمران، طبق مصوبه برج باغ باید 30 درصد ساخت و ساز و 70 درصد باغ بماند که اگر این امر رعایت نشود تخلف بوده و باید جلوی آن را گرفت. حتی اگر در زمین با متراژ کمتری نیز که باغ بوده و ساخت و ساز صورت گرفته است باید پس از ساخت و ساز به هر تعدادی که درخت کم شده جریمه شوند و موظف به کاشت درخت هستند تا به حد باغ شدن برسد.

رییس شورای شهر تهران گفت: طبق مصوبه شورای شهر، در مورد ساخت و ساز در باغ ها تصمیم نهایی را شورا می گیرد و دیگر دیوان عدالت اداری نمی تواند آرای ما را نقض کند.

وی همچنین در مورد سوله های مدیریت بحران که به مجموعه های ورزشی تبدیل شده است، گفت: مدیریت بحران شهرداری تصمیم دارد تا سوله های بحران را به 400 سوله برساند که هنوز هم به دنبال افزودن آن است اما یکی از مواردی که مطرح شده بهره برداری از این سوله ها به عنوان مجموعه های ورزشی است چرا که در مواقع عادی خالی بود و تصمیم گرفته شد برای بانوان به عنوان محل‌های ورزشی مورد استفاده قرار گیرد اما قرار نیست که به سالن های ورزشی تبدیل شود.

درخواست چمران از قالیباف برای بازگرداندن سوله‌های بحران به مدیریت بحران

چمران تصریح کرد: ما موافق ورزش برای بانوان هستیم اما هر لحظه که برای مواقع بحران نیاز باشد باید این سوله ها تحویل مدیریت بحران شود و به شدت نیز این امر را دنبال می کنیم. ضمن اینکه بحران در تهران فراتر از یک سازمان بوده و باید همه نهادها در این زمینه فعالیت باشند.

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه به تدریج مشکل واگذاری سوله ها به مدیریت بحران حل می شود و ما نیز اخطار داده ایم، گفت: واگذاری سوله‌ها به مدیریت بحران به عنوان تذکری به شهرداری ارائه شده است که تعدادی از این سوله ها که به مدیریت بحران تحویل داده نشده هر چه سریعتر واگذار شود. البته تعدادی از این سوله ها به عنوان انبار استفاده می شود که باید تکلیف آنان نیز مشخص شود.

اعلام آمادگی شورا و شهرداری برای تبدیل پارک پردیسان به پارک عمومی

درخواست مالکیت پارک پردیسان را نداریم

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت پارک پردیسان و رایزنی های صورت گرفته در این زمینه گفت: چند سال گذشته در مورد اجاره پارک پردیسان مباحثی مطرح شد که در شورای شهر به جد مخالفت کرده و اعلام کردیم که برای ساختن اکوپارک و قرار گرفتن فضایی در اختیار مردم به سازمان محیط زیست کمک می کنیم. بنابراین برای اینکه اکوپارک ساخته شود شرایط باید فراهم شود وما و شهرداری نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم تا پارک پردیسان را به یک پارک عمومی تبدیل کنیم و به هیچ عنوان درخواست ما مالکیت این پارک نیست.

معادن شن و ماسه منطقه 18 باید هر چه سریعتر تعطیل شوند

چمران در پایان در مورد وضعیت معادن شن و ماسه منطقه 18، گفت: فرصت کوتاه است و نباید از دست داد. باید هر چه سریعتر این معادن تعطیل شود البته شهرداری منطقه عنوان کرده است که دو معدن تعطیل شده که قرار است مابقی نیز به زودی تعطیل شود. شهرداری تهران نیز برای رفع موانع کارگران این معادن تلاش زیادی داشته و در این مورد کمک کرده و ما نیز به جد به دنبال تعطیلی این معادن هستیم.