سقف ارزی در آییننامه واردات مانع از افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی میشود
به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم شفافیت و دلایل شناور بودن نرخ تعرفه و تعیین سقف ارزی برای واردات گفت: تعیین تعرفه شناور و سقف ارزی در واردات خودرو به دلیل نوسانات نرخ و منابع ارزی است.
جعفر قادری در خصوص در آییننامه واردات خودرو اظهار داشت: در آییننامه واردات خودرو به شناور بودن نرخ تعرفه و سود بازرگانی برای واردات خودرو اشاره شده در حالی که این موضوع در قانون نیامده است. اما ضرورت انعطاف نرخ تعرفه به دلیل نوسانات نرخ ارز را میتوان عت این بند از آییننامه دانست و در کارگروهی که به این منظور تشکیل میشود به سهولت قابل تعیین است اما تغییر قانون به آسانی امکانپذیر نیست.
وی در خصوص مزیتهای شناور بودن نرخ تعرفه و تاثیر آن بر عدم شفافیت قانون واردات گفت: کارگروهی که بر اساس آییننامه تشکیل میشود، میتواند در مقاطعی و متناسب با شرایط، نرخ ثابت یا تغییراتی را برای تعرفه اعمال نماید بنابراین نیازی به اصلاح آییننامه دولت نیست.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با توجه به سقف ارزی یک میلیارد دلار برای واردات خودرو که متناسب با آن ورود 60 تا 70 هزار دستگاه خودرو امکانپذیر میشود، در پاسخ به این پرسش که این تعداد خودرو قادر به تنظیم بازار خودرو نخواهد بود، افزود: هدف از این آییننامه و سقف ارزی تعیین شده، واردات خودرو برای ایجاد یک جریان رقابتی در بازار و در عین حال عدم بروز مشکل جدی در مسیر تولید داخل و ورود لطمه به تولیدکنندگان داخلی است. بنابراین اولویت اصلی واردات نیست و از واردات بیشتر باید به عنوان یک ابزار تنظیمکننده استفاده شود.
قادری تصریح کرد: طبیعی است اگر سقف ارزی تعیین نشود با توجه به محدودیتهای ارزی کشور، واردات به منابع ارزی فشار وارد میکند و در نهایت موجب افزایش قیمت خودروهای تولید داخل و خودروهای وارداتی خواهد شد.
وی در ادامه بیان کرد: اصل را نمیبایست بر واردات گذاشت بلکه تلاش دولت باید بر افزایش تیراژ تولید داخل باشد. کارگروه موردنظر در آییننامه واردات از این اختیار برخوردار است تا با توجه به شرایط و با هدف تنظیم و رفع مشکل بازار سقف ارزی را تغییر دهد.