بودجه مصوب مجلس برای ساخت 1500 متر مترو می باشد و مبلغ پرداختی دولت تنها برای ساخت 500 متر،مترو کفایت میکند
به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این که مترو به عنوان یک سیستم حمل و نقلی کارآمد امروز به مطالبه عمومی مردم از مسئولان تبدیل شده، گفت: پس از پایان دفاع مقدس، عذری در ساخت مترو وجود نداشته اما دولتها نسبت به مترو به چشم یک سیستم حمل و نقل فانتزی نگاه میکردند.
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: نوع نگرش دولتها به حمل و نقل، نگرش کاملی نبود که محصول این تفکر خودرومحور باعث کندی پیشرفت مترو شد، چرا که در تفکر خودروسالار همه به فکر آسانتر شدن تردد خودروهای شخصی هستند و حمل و نقل عمومی به عنوان سیستمی برای طبقات ضعیف جامعه در نظر گرفته میشود.
وی با اعلام این که محصول این طرز تفکر که البته در یک فرآیند زمانی از قبل از انقلاب اسلامی شروع شد، نگاه به خودرو به عنوان وسیلهای تجملی بود، تأکید کرد: در نتیجه، رویکردهای مدیریتی هم به این سمت و سو حرکت کرد و حمل و نقل عمومی کمتر مورد توجه قرار گرفت.
نادیده گرفتن حمل و نقل عمومی نادیده گرفتن مردم است
معاون شهردار تهران با اشاره به این که در ذهن تصمیم گیرندگان کلان، مقوله مترو به عنوان یک اولویت مطرح نیست، اظهار کرد: هر حرف و ادعایی با یک سری شاخصها اندازهگیری میشود تا آن سخن قابل سنجش باشد و بر این اساس، ذکر یک مثال ساده میتواند گویای نگاه تصمیمگیران به مترو و اهمیت و اولویتی که آنها برای توسعه مترو قأئل هستند، باشد.
مهندس تشکری هاشمی در مورد این مثال توضیح داد: زمانی که مجلس شورای اسلامی برای تهران به اندازه ساخت 1500 متر مترو بودجه مصوب میکند و دولت نیز از این مبلغ، تنها بودجهای به اندازه ساخت 500 متر مترو را پرداخت میکند، این اعداد و ارقام نشان دهنده این است که هنوز تصمیمگیران، مترو و اولویت و اهمیت آن را باور ندارند.
وی با بیان این که عدم پرداخت مطالبات حمل و نقلی تهران، محصولی جز قربانی شدن حمل و نقل عمومی و میلیونها مسافری که روزانه از آن استفاده میکنند ندارد، تصریح کرد: حمل و نقل عمومی نتوانسته طی سالهای گذشته حق خود را بگیرد و مطالبات آن هر سال تلنبار میشود و در این میان، این حقوق مردم نادیده گرفته میشود.
مترو را با بودجه قطره چکانی نمیتوان ساخت
معاون شهردار تهران با اشاره به این که مردم تهران انتظار دارند حق زیست شهری آنها به عنوان یک شهروند محقق شود، اظهار کرد: زمانی که این خواسته تحقق پیدا نکند، بخشی از جامعه از حقوق حقه خود محروم میشوند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که مترو را با بودجه سنواتی تصویب شده در قانون که به صورت قطره چکانی پرداخت میشود نمیتوان ساخت، تصریح کرد: لازمه ساخت مترو این است که محصولی را سفارش دهید، اراضی مورد نیاز را تملک کنید، تیمهای مهندسی زیادی را سر خط نموده و به اعماق زمین بفرستید و همچنین نسبت به تولید و تأمین تجهیزات ثابت و متحرک اقدام نمایید.
وی با تأکید بر این که تمام این مراحل، فشار زیادی را در دورههای کوتاه مدت به دنبال دارد، اضافه کرد: ما نمیتوانیم یک دستگاه بزرگ حفار تونل مترو (TBM) را خریداری کرده و آن را محدود کنیم که تنها سالی 5 کیلومتر مترو حفر کند، چرا که در این صورت تکمیل متروی تهران نه چند سال که چند دهه طول خواهد کشید.
بدهیهای چند دهه مترو را پرداخت کردیم
معاون شهردار تهران با اشاره به این که بحث مالی بین شهرداری تهران و دولت شامل چند بخش است که یکی از این موارد موضوع فاینانس است، اظهار کرد: دولت ایران منابع مالی در خارج از کشور دارد که پروژههایی برای دریافت آن معرفی شدهاند و حتی در دولتهای نهم و دهم نیز توانستیم برای خط 4 مترو، فاینانس دریافت کنیم و مجوز برای 3 خط دیگر مترو هم صادر شد اما به دلیل عدم همکاری بانکها این موضوع به دولت یازدهم منتقل شد.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در این دولت به دلیل اتمام اعتبار موافقتهای صادره دو باره به نقطه صفر بازگشتیم، تصریح کرد: تلاشهای زیادی برای پایداری این فاینانس انجام دادیم از جمله این که با بانکها به توافق رسیدیم، مطالبات قدیمی آنها از مترو که مربوط به چند دهه بود را پرداخت نمودیم و روابطمان را با بانکها اصلاح کرده و بهبود بخشیدیم.
وی با تأکید بر این که بخش بعدی، پذیرش عاملیت فاینانس از سوی بانکها بود، اضافه کرد: به این منظور بانکهایی را شناسایی کردیم که عاملیت را پذیرفتند اما زمانی که سراغ مجوز رفتیم، گفتند مجوز از درجه اعتبار ساقط شده است.
فاینانس تنها راه حل تکمیل مترو است
معاون شهردار تهران با اشاره به این که در باره بودجه سنواتی، انتظاری جز بازپرداخت اقساط نداریم، اظهار کرد: اولین و مهمترین مطالبه ما از دولت، بحث فاینانس است و از این رو، از دولت توقع داریم برای حل و فصل قضیه پیشقدم شود.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که برای دریافت فاینانس باید مجوز شورای اقتصاد دریافت شود، کمیسیون ماده 62 طی شود، مجوز ترک تشریفات اخذ شود و بانک عامل شناسایی شود، تصریح کرد: هر چند برای دریافت فاینانس باید مسیری طولانی و در عین حال پر فراز و نشیب طی شود اما در دولت گذشته همه این مراحل را طی کردهایم.
وی در پایان با تأکید بر این که از دولت انتظار داریم توسعه مترو که به نوعی هم به نفع اقتصاد ملی، هم به نفع ایجاد اشتغال و هم به نفع بهبود محیط زیست است را در اولویت قرار دهد، خاطرنشان کرد: دریافت فاینانس در قانون بودجه در نظر گرفته شده و موافقت آن در گذشته دریافت شده، ضمن این که در حال حاضر فایناس تنها راه حل تکمیل مترو محسوب است.