به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تولید میبایست برای خودروساز سودآور باشد و سود و هزینههای سربار در نرخ نهایی محصول لحاظ شود اما پایین نگه داشتن فنر قیمتی خودرو توسط ستاد تنظیم بازار بدون لحاظ تناسب قیمت با شرایط اقتصادی و تورم مشکلآفرین است.
پرویز محمدنژاد اظهار داشت: آنچه که قوانین، دستورالعملها و آییننامهها بر آن حکم میکنند این است که شورای رقابت از ختیار قیمتگذاری خودرو با بهرهگیری از نظرات کارشناسان برخوردار است. اما نگاهی فراتر از قانون نشان میدهد نحوه قیمتگذاری در این شورا تا به امروز به نحوی بوده که نتوانسته رضایت مشتریان را جلب نماید.
وی با توجه به واگذاری وظیفه قیمتگذاری از شورای رقابت به ستاد تنظیم بازار در حالی که قیمتگذاری در این ستاد بدون لحاظ شرایط اقتصادی، هزینههای جاری تولید و پشتوانه کارشناسی است، گفت: در حال حاضر محصول خودرو به واسطه قیمتگذاری دستوری دونرخی بوده و مابهالتفاوت بالای قیمت کارخانه و بازار، زیان هنگفتی را به خودروسازان وارد کرده و جبران این زیان حتی در صورت قیمتگذاری با پشتوانه کارشناسی دشوار است.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شورای رقابت سالها است که به این طریق عمل میکند و در قیمتگذاری عقلانی و اینکه قیمتها کارشناسی بشود یا خیر و چه میزان کارشناسی با هزینههای تولید محصول منطبق خواهد بود به نتیجه درستی نرسیده است به طوری که هر ساله قدری بر عدد قیمت افزوده میشود اما سایر مولفهها در فرآیند قیمتگذاری لحاظ نمیشود.
محمدنژاد در خصوص این موضوع که خودروسازان آنالیز قیمتی را در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار میدهند اما آنالیز قیمتها نیز هیچ جایگاهی در قیمتگذاری توسط این نهاد ندارد، بیان کرد: زمانی که یک محصول به تولید میرسد قطعا جزء به جزء هزینههای تولید آن، آنالیزی دارد و آنالیز اعلامی از سوی خودروسازان مبتنی بر بررسیهای کارشناسی متقن است.
وی افزود: تولید برای خودروساز میبایست سودآور باشد و سود و هزینههای سربار میبایست در قیمت نهایی محصول لحاظ شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: پایین نگه داشتن فنر قیمتی و تعدیل قیمت خودرو با هر عنوانی و بدون لحاظ تناسب آن با تورم از سوی شورای رقابت و در حال حاضر ستاد تنظیم بازار در کیفیت محصول نهایی اثرگذار است.