به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، عضو هیأت رییسه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام این که برخی خودروها با کم ترین میزان تولید آلودگی به دلیل اجرای طرح زوج و فرد، امکان تردد در این محدوده را ندارند که این موضوع با عدالت اجتماعی منافات دارد، گفت: طرح زوج و فرد اثر مورد انتظار را در بحث کاهش آلودگی هوا ندارد .
ابوالفضل قناعتی افزود: عادلانه نیست که مالکان خودروهای غیر آلاینده، تنها سه روز در هفته اجازه تردد در محدوده زوج و فرد را نداشته باشند، در شرایطی که افراد دیگری که هم زمان مالک دو خودروی فرسوده و آلاینده با دو پلاک زوج و فرد هستند، با وجود تأثیر مخربی که بر محیط زیست شهر دارند و آسیب جدی که به سلامتی شهروندان می زنند، هر روز امکان تردد در شهر را داشته باشند.
وی با اشاره به این که در حال حاضر در مواردی خودروها در قالب طرح زوج و فرد چندین برابر یک خودروی استاندارد در روز آلودگی تولید می کنند، اظهار کرد: در طرح زوج و فرد شاید بار ترافیک تا حدی کم شود اما آلودگی هوا با اجرای این طرح کاهش نمی یابد و امیدواریم با اجرای طرح کنترل آلودگی هوای شهر (طرح کاهش) و با انجام معاینه فنی تمام خودروها کنترل و نیز ارزیابی مکانیزه محدوده تردد خودروها، این چرخه معیوب اصلاح شود.
قناعتی با بیان این که واقعیت این است که هنوز بسیاری از خودروها معاینه فنی ندارند و فراهم کردن زمینه اجرای کامل این طرح در تهران دو سال زمان می برد، تصریح کرد: در این طرح دوربین ها در مرحله اول، تخلف مالک خودروی آلاینده را ثبت و وی را جریمه می کنند و در صورت تکرار تخلف، خودروی آلاینده به عنوان خودروی ستاره دار مشخص شده و اعمال قانون می شود.
عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تأکید بر این که آمار دقیقی از تعداد خودروهای فرسوده شخصی در حال تردد در تهران وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالغ بر هفت هزار دستگاه تاکسی فرسوده در ناوگان تاکسیرانی تهران مشغول به کار هستند که باید هر چه زودتر نسبت به جایگزینی آن ها با خودروهای نو اقدام شود .