به گزارش نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز،عضو فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين كه هر سال نزديك به 2900 نفر از شهروندان تهران بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست ميدهند، گفت: علاوه بر اين، آلودگي هوا هزينههاي سنگين درماني را بر مردم این کلانشهر تحميل ميكند و از اين رو مسئولان بايد معضل آلودگي هوا را جدي بگيرند.
مهرداد لاهوتي افزود: در اين ميان، هر نهاد نسخه خاص خود را در خصوص آلودگي هوا و تأثير آن بر سلامت مردم ميپيچد اما واقعيت اين است كه بالغ بر 80 درصد از آلودگي هواي تهران به دليل وجود و فعاليت انبوه وسايل نقليه غير استاندارد است.
وي با تأكيد بر اين كه اگر دولتها به تكاليف قانوني خود در برنامههاي توسعه عمل ميكردند، هم اکنون آلودگي هوای تهران به مراتب كمتر بود، اعلام كرد: قانون برنامه چهارم، دولت را مكلف كرده 75 درصد از جابهجاييهاي تهران با وسايل نقليه عمومي صورت گيرد اما اين قانون ايدهآل تا كنون محقق نشده است.
عضو كميسيون عمران مجلس با اشاره به اين كه بر اين اساس، قرار بود تنها 25 درصد مردم تهران از وسايل حمل و نقل شخصي استفاده كنند، اظهار كرد: اين در حالي است كه هم اینک نيمي از مردم این کلانشهر از وسيله نقليه شخصي استفاده ميكنند که همين موضوع و نيز استاندارد نبودن اين خودروها موجب آلودگي هواي تهران شده است.
لاهوتي با بيان اين كه همچنین قرار بود خودروهاي داخلي تا پايان برنامه چهارم، استاندارد يورو 4 را اخذ كرده و حتي در برنامه ششم به سمت استاندارد يورو 5 حركت كنند، تصريح كرد: با وجود این که برنامه پنجم در حال اتمام است اما هنوز استاندارد یورو 4 نیز اجرايي نشده و همچنان استاندارد يورو 2 در حال اجراست.
وي در پايان با تأكيد بر اين كه در صورت اجراي استاندارد يورو 4 و خروج خودروهاي فرسوده، آلودگي هواي تهران بهبود پيدا ميكند، خاطرنشان كرد: متأسفانه در مورد خروج خودروهای فرسوده تدبير لازم صورت نگرفته و عزم جدی وجود ندارد و به عنوان نمونه، در خصوص خروج پيكان از ناوگان حمل و نقل شهری با وجود تولید انبوه گازهاي آلاينده، همچنان تعلل ميشود.