به گزارش گروه حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری نیوز، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين كه از مجموع 6500 دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسراني تهران، حدود 40 درصد آنها يعني 2500 دستگاه اتوبوس فرسودهاند و بايد از رده خارج شوند، گفت: امروز تهران تنها 4 هزار دستگاه اتوبوس سالم دارد و ميليونها شهروند تهراني كه از این وسیله برای ترددهای روزانه خود استفاده ميكنند، در حال حاضر چارهاي ندارند جز اين كه با همين 4 هزار دستگاه اتوبوس مدارا کنند.
مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: بر اساس استانداردهاي جهاني، هر يك هزار شهروندي كه در شهرهاي بزرگ جهان زندگي ميكنند بايد حداقل يك دستگاه اتوبوس در اختيار داشته باشند، در صورتي كه در تهران با 9 ميليون نفر جمعيت ثابت كه تعداد آن روزها به 11 ميليون نفر افزايش پيدا ميكند، تنها 4 هزار دستگاه اتوبوس سالم مشغول به کار است.
وي با تأكيد بر اين كه بر مبناي استانداردهاي بينالمللي، ناوگان اتوبوسرانی تهران بايد دارای 11 هزار دستگاه اتوبوس سالم باشد، اعلام كرد: اين در حالي است كه تعداد اتوبوسهاي سالم تهران، تنها 4 هزار دستگاه يعني 36 درصد اين رقم است و به عبارتي هر 2750 شهروند تهراني تنها يك دستگاه اتوبوس سالم در اختيار دارد.
تهران به 7 هزار اتوبوس جديد نياز دارد
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه با توجه به برنامه 5 ساله دوم شهرداري تهران و لزوم دستيآبي به حداقل 9 هزار دستگاه اتوبوس در پايان برنامه يعني سال 97، ناوگان اتوبوسراني تهران به 7 هزار دستگاه اتوبوس جديد نياز دارد، اظهار كرد: قوانين بر زمين مانده بسياري در زمينه جلوگيري از فرسودگي اتوبوسها در شهر وجود دارد كه سالهاست مورد بي توجهي قرار گرفتهاند.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه به عنوان نمونه، ماده 7 قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت (مصوب اول دي 86)، تأکید ميكند که «دولت موظف است سياستهاي بخش حمل و نقل همگاني شهري را به گونهاي تنظيم كند كه از ابتداي سال 91، در مجموع 75 درصد سفرهاي درون شهري پوشش داده شود»، تصریح کرد: اين در شرايطي است كه سهم و نقش قوه مجريه از تحقق اين قانون مشخص نيست.
وي با اعلام اين كه قانون مذكور در بند ديگري تأكيد ميكند كه «دولت بايد معادل 82 و نيم درصد قيمت اتوبوس را به عنوان كمك بلاعوض پرداخت كند و شهرداريها نيز 17 و نيم درصد از قيمت اتوبوس را بايد پرداخت كنند»، اضافه كرد: بر خلاف اين بند صريح قانون، در 5 سال اخير نه تنها يك دستگاه اتوبوس كه حتی یک ريال بابت خريداري اتوبوس به شهرداري تهران پرداخت نشده و تمامی اتوبوس¬های جدید، صد در صد از سوي مدیریت شهری و با پول شهروندان تهراني خريداري ميشوند.
ناوگان اتوبوسراني تهران در شرايط اضطراري اداره ميشود
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه قوانين فرا دستي پايتخت در ارتباط با خروج اتوبوسهاي فرسوده كم نیستند، اظهار كرد: بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافيك كه به تصويب شوراي محترم اسلامي شهر تهران و شوراي عالي ترافيك كشور نيز رسيده، هم اكنون بايد 11 هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشيم.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه با احتساب توافقات مرحله اول اجراي طرح هدفمندسازي يارانهها، اتوبوسهاي تهران بايد به 13 هزار دستگاه ميرسيد، تصريح كرد: عدد رشد اتوبوسها در جريان مرحله دوم هدفمندسازي يارانهها نيز سالانه یک هزار دستگاه است كه تعداد اتوبوسهاي تهران را به 15 هزار دستگاه ميرساند.
وي در پايان با تأكيد بر اين كه ناوگان اتوبوسراني تهران در شرايط اضطراري اداره ميشود، خاطرنشان كرد: در اين باره، نه تنها به توافقات مرحله اول طرح هدفمند¬سازي يارانهها مبني بر افزايش دو هزار دستگاه اتوبوس جديد به تهران عمل نشد، بلكه تهران از دريافت سهم سالانه اتوبوسهاي مصوب قانون نيز محروم بوده و اتوبوسي از محل سهميههاي دولتي نيز دريافت نكرده است.