مهر: ساخت آزادراه تهران - شمال وارد هجدهمین سال شد در حالی که این پروژه تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است و تنها قطعه 4 در محدوده مرزن آباد تا چالوس پیش از عید سال گذشته به افتتاح رسید که هنوز هم در فواصل خاصی بسته میشود.
در واقع در زمان افتتاح این پروژه، وزارت راه و شهرسازی دولت دهم تاکید زیادی بر افتتاح این قطعه داشت اما پیمانکار اعلام کرده بود این پروژه به اتمام نرسیده است و آماده بهره برداری نیست؛ به همین جهت در زمان افتتاح اختلافات زیادی میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان بوجود آمده بود.
از سوی دیگر، قطعه یک این آزادراه از کن تا شهرستانک هم هنوز در مرحله ساخت قرار دارد که البته دولت دهم قول افتتاح این قطعه را تاپایان سال 91 داده بود اما مشکلات عمرانی پروژه و مسایلی که در تامین اعتبار آن بوجود آمد در نهایت منجر به این شد که هنوز هم این قطعه به بهره برداری نرسد.
باروی کارآمدن دولت یازدهم، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی تاکید زیادی بر حل مشکلات این پروژه داشت و اعلام کرده بود که این پروژه نباید با این زمان طولانی روبرو میشد؛ به همین جهت تیمی از وزارت راه و شهرسازی مسئول رسیدگی به مسایل مالی پروژه شد اما هنوز نتیجهای از این تیم بیرون نیامده است.
در عین حال، پیمانکار چینی پروژه در زمان بازدید وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که به دلیل مشکلات مالی، ساخت قطعه یک با کندی در حال انجام است در حالی که میتوانند در صورت تزریق منابع مالی با سرعت بیشتری آن را اجرایی کنند. اما در حال حاضر سرنوشت این قطعه و زمان افتتاح آن هم به درستی مشخص نیست.
البته بخشی از ساخت این قطعه که شامل حفاری تونل ها و پایههای پل میشود، به پایان رسیده اما در مابقی اقدامات به دلیل عدم تامین منابع فاینانس، شرکت چینی با کندی در حال اجرای پروژه است، بنابراین زمان بهره برداری از این قطعه به تامین منابع مالی آن بستگی دارد.
تعریض جاده قدیم چالوس در موازات قطعات دو و سه
براساس این گزارش، ساخت قطعه دو و سه این آزادراه به جز حفاری یک تونل در ابتدای قطعه 2 هنوز به جایی نرسیده است و به دلیل اینکه این بخش جزو پرهزینه ترین قطعات این آزادراه به شمار میرود و نیاز به سرمایه گذاری حدود 5 هزار میلیارد تومانی دارد؛ هنوز هیچ سرمایه گذاری برای ساخت آن اعلام آمادگی نکرده است. حتی سرمایه گذاران خارجی هم در این سالها استقبالی از ساخت آن نداشته اند.
به همین جهت در جلسه ای که مابین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان برگزار شد، پیشنهاد شده است که جاده قدیم چالوس در این بخش تعریض شده و تبدیل به بزرگراه شود که بر همین اساس، سرمایه گذاران خارجی از جمله فنلاندیها هم اعلام آمادگی کردهاند تا این جاده را تعریض کنند، ضمن آنکه این پروژه نیاز به تکنولوژی خاص و منابع مالی بیشتری دارد.
البته شرکتهای داخلی هم اعلام کردهاند که از نظر تکنولوژی توان ساخت بزرگراه را در این بخش دارند اما برای تامین منابع مالی پروژه با مشکل مواجه هستند که به همین جهت از سرمایهگذاران خارجی برای حضور در این پروژه دعوت شده تا آن را بررسی کنند.
براین اساس، در جلسه این پیشنهادات مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است اما هنوز نتیجه آن اعلام نشده و دولت منتظر پاسخ سرمایه گذاران خارجی در این خصوص است تا سرنوشت این پروژه را مشخص کند.
همچنین در این جلسه پیمانکاران ایرانی اعلام کردند در صورت تامین منابع مالی میتوانند پروژه تعریض جاده قدیم چالوس و تبدیل آن به بزرگراه را در مدت دو تا دو سال و نیم به پایان برسانند اما هنوز نتیجه نهایی برای این پروژه مشخص نشده است.
بنابراین به نظر می رسد که هزینه بالای این پروژه موجب شده تا آزادراه افسانه ای تهران - شمال تبدیل به بزرگراه شود تا در نهایت پس از 18 سال به بهره برداری برسد.