تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


ساماندهی نماها و سیمای شهری در دستور کار شورای اسلامی شهر تهران قرار دارد
تاريخ خبر: سه شنبه، 13 خرداد 1393 ساعت: 08:53

به گزارش شهرداری نیوز ، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت : در حال حاضر اولویت مهم شورای شهر تهران و یکی از دلایل تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی در این شورا لزوم پرداختن به بحث نماها و سیمای شهری است . این مساله در دهه های گذشته مدیریتی مغفول مانده است و نابهنجاری در این زمینه ، هویت ملی و اسلامی ما و همچنین پیشینه معماری و شهرسازی ما را زیر سوال برده است .

نماهای شهری به طور مستقیم بر سبک زندگی ما اثر می گذارد و بسیاری از آسیب های اجتماعی که در سطح شهرها و بخصوص تهران شاهد آن هستیم از نابسامانی شرایط سیما و منظر شهری ناشی می شود .

محمد سالاری در گفت وگو با خبرنگار شهرداری نیوز افزود : شورای شهر تهران طی جلسات هم اندیشی متعدد ، بررسی و مطالعات ، به تدوین برنامه پنج ساله دوم شهرداری برای سامان دهی به وضعیت موجود نماها را اقدام نموده و تحقق ماموریت شهرداری در سامان دهی به وضعیت موجود نماها مد نظر قرار داده است در بودجه سال 93 اعتبارات حوزه معماری و شهرسازی افزایش یافته و بستر لازم در جهت سامان دهی به نمای شهری پیش بینی شده است .

وی در خصوص دلایل مغفول ماندن این امر اظهار کرد : زیبا سازی نماهای عمومی یکی از حقوق مسلم شهروندان است . یکی از عواملی که اجرای ضوابط توجه به نمای شهری را به صورت جدی به تاخیر انداخته است حجم بالای کار و عدم وجود شرایط واحد در همه محله های کلان شهرهاست ، در واقع قواعد و ضوابط هر منطقه براساس اقلیم ، پیشینه ، وجود آثار آن منطقه و ساختمان های همجوار با ارزش تنظیم می شود و هر منطقه شرایط متفاوتی از این جهات دارد و برای تصویر کردن نمای مناسب منطقه باید یک دید جامع نسبت به شرایط آن منطقه داشت .

محمد سالاری در پایان خاطر نشان کرد : شهرها بر مبنای افکار ، عقاید و باور های شهروندان یک شهر بنا می شود اما شهروندان در تهران و تا حدودی سایر شهرها برآیند تفکرات و باورهای خود را در شهر نمی یابند . در واقع متولیان ساخت و ساز و شهروندان در این زمینه مقصر نیستند زیرا تصمیم سازان شهر در این مدت برای شهرسازی الگوی مناسبی ارایه نکرده اند و کشورهای غربی براساس عقاید واهداف خود این الگوی ساخت و ساز مدرن را به شهروندان عرضه نموده اند که با هویت ایرانی و اسلامی ما سازگار نیست و البته تقلید ما نیز تقلید موفقی نبوده است زیرا مکتب مدرنیسم در درون خود از عقلانیتی نسبی بهرمند است که در شهرسازی ما اثری از آن به چشم نمی خورد .