تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


رویکرد شهرداری تهران و کمیسیون ماده 5 به سمت ارتقا کیفیت محیطی شهر تهران است
تاريخ خبر: دوشنبه، 8 تير 1394 ساعت: 14:50

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه عملکرد کمیسیون ماده 5 در سال اخیر در حال تغییر به سمت ارتقاء کیفیت محیطی شهر تهران بوده است، گفت: نگاه شهردار تهران به رعایت قوانین بالادستی در روند شهرسازی تهران بسیار مثبت و حائز اهمیت است.

محمد سالاری با اشاره به اینکه رویکرد کمیسیون ماده 5، از رویکرد درآمدزایی در سال های گذشته به رویکردی مبتنی بر صیانت از فضاهای سبز و باغات و ارتقاء کیفیت زندگی سوق یافته است، تصریح کرد: شهرسازی استاندارد و پرهیز از حریم خواری و زمین خواری ها، بارها از سوی مقام معظم رهبری همچون دغدغه ای تاکید شده و عملکرد شهرداری در مسیر فرمایشات رهبری نیز قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر نیز در راستای همین نگاه و تحقق ماموریت های شهرسازی و معماری شکل گرفته است، ادامه داد: اینکه امروز شاهد هستیم شورای راهبردی در شهرداری تهران تحت عنوان شورای ارتقا کیفی در حال فعالیت است، خود موکد این مهم است که مدیریت شهری دغدغه تحقق ماموریته ای شهرسازی و معماری شهردارد و ارتقا شاخص های کیفی زندگی در تهران از اولویت های مدیران شهری است.

نماینده مردم تهران در شورای چهارم با یادآوری اینکه در سال گذشته سند جامع نحوه مدیریت بافت ها و بناهای تاریخی و میراثی منطقه 12 تهران و نحوه بهره برداری از بناهای تاریخی این منطقه تصویب شد، متذکر شد: اینکه قرار است در حوزه نرم افزاری و ساماندهی سیما و منظر شهر، تحولی در تهران رخ دهد، بی شک دستاوردهای مهمی در پی دارد که در آینده موجبات ارتقا کیفیت زندگی در شهر تهران را سبب می شود و فرصت انس بیشتر شهروندان با پایتخت را فراهم می کند ، چراکه ساماندهی سیما و منظر وعرصه های عمومی و نماهای شهر تاثیری مستقیم در تغییر سبک زندگی شهروندان دارد.

به گفته سالاری با شکل گیری این نگاه، امیدواری در نگاه شهرسازان و معماران نیز ایجاد شده تا در مدت زمان اندکی شاهد تحقق بخشی از طرح های موضعی و موضوعی پیوست طرح تفصیلی و جامع در کلانشهر تهران باشیم.

وی حفظ، صیانت و توسعه فضای سبز در راستای اجرای طرح های کلان شهری که به ارتقاء کیفیت زندگی و کاهش و کاهش آلودگی هوا می شود را یکی دیگر از رویکردهای ارزشمند شورای چهارم و شهرداری تهران برشمرد و خاطر نشان کرد: امروز شاهد ساخت بوستان های مهمی همچون ایرانیان، دانش و طبیعت در مناطق جنوبی تهران و ساماندهی و احداث برخی رود دره های پایتخت هستیم. پروژه هایی که در وهله نخست منجر به ارتقا سرانه فضای سبز شهروندی و سپس کاهش مشکلات آلودگی هوا و ایجاد نشاط و آرامش و توسعه پایدار در شهر تهران می گردد.

سالاری یادآور شد: اگر می خواهیم بسیاری از مشکلات کنونی تهران برطرف شود، باید در مسیر طرح های بالادستی همچون طرح جامع کلانشهر تهران گام برداریم در غیراینصورت شاهد تداوم نا به هنجاری تداوم یافته از دهه های گذشته تا کنون و در آینده نیز خواهیم بود، بطوریکه امکان زندگی در شهری مثل تهران میسر نخواهد بود.

به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران تمامی طرح های مهم در حوزه شهرسازی نیز به موفقیت دست نمی یابند، مگر اینکه با نظر دیدبان های شهری اعم از دانشگاهیان و کارشناسان به اجرا در آمده و در روند اجرا مورد ارزیابی قرار گیرند.

سالاری بر انسجام شهرسازی شورا و شهرداری جهت رصد کردن طرح ها و پروژه های شهری توسط ذینفعان و دیده بان های شهری تاکید کرد و گفت: حضور دیده بان های شهری در حوزه های تخصصی خود در فرایند مطالعات ، امکان سنجی ، طراحی ، تصویب و اجرای طرح پروژه های شهری می تواند موجبات تحقق پذیری پروژه های اولویت دار و مورد نیاز واقعی شهر را فراهم نموده و از اجرای پروژ های غیرضروری و اشتباه توسط شهرداری جلوگیری نماید.